Öppna kategorin

Rotvältor, risker och hantering

57 inlägg 35652 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254567 Hehe, skulle velat se den luftfärden, JensSkog. Eller egentligen inte kul alls, men det kunde ju gått betydligt värre.

Yxa i pannan testade jag i våras, blev ett ordentligt blodbad och 4 stygn. Sambon såg lätt skärrad ut. Tack och lov var det baksidan, eller rättare sagt skaftet, som anföll. Men skallbenet har en fin buckla och ärret pryder sin plats.
Kanske inte så vanligt att tjejer går omkring med yx-ärr i pannan och är nöjda med det men man kan ju inte vara som alla andra :)
Hur det gick till? Också sällsynt klantigt; vedhuggning med en soptunna i plast intill huggkubben. Ett ovanligt långt vedträ satt fast på yxan och när jag svingade det med full kraft tog det i soptunnan innan det nådde hugg-kubben. Hela ekipaget fick ny riktning och en jäkla fart (plasttunnor fjädrar fint, tänk trampolin).
Man lär så länge man lever och det gör vi ju tack och lov fortfarande :)

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

jannee  
#254570 Nu får ni allt ge er. Hur man än gör är det tydligen fel.
Stormkapet = står på höger sida om stammen och kapar, då kan rotvältan slå över en.
Stå på vänster sida om stammen och kapar = kortare stubbe men då slår stammen ihjäl en.
Lämnar allt åt sitt öde = kommer skogsstyrelsen och tar en - Max 5m3/ha.
Vad göra?

Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

loppan  
#254580 Fröställning av tall är nog det enklaste i stormkogsväg man kan börja med.
De ligger ju sällan i spänn och tallens rotvälta är betydligt mindre i diameter samt mer baktung än granens.
Det är ju inte direkt några fem meters vältor av 80årig gran i blötmark vi talar om.
Skall du lära dig kapa rotvältor så rekomenderar jag att börja med tall.
Ta det försiktigt,var alltid två och krånga inte med någon fyrhjuling som mothåll.
Den är alldeles för lätt.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254582 Så här kan det se ut om man dragit en yxa i pannan... :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254584 Aj! :shock:

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Blivande snickare  
#254591 :shock: :shock: :shock:
Det var nära ögat! ;)

Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

JensSkoog  
#254605
Katten003 skrev:Så här kan det se ut om man dragit en yxa i pannan... :D

"The red badge of honor" :wink: - en bok jag visst har lest en gong! Jag gjorde ungefär samma sak en gong, men det var skarpsidan av yxan som traff nacken! Da känner man sig bra dum!
Annars var det Brickan som fick sig en luftfärd och inte mig, och det är jag tacksam för! Skulle gärna sett det!
Med rotvälter gäller bara en sak: Ta den tiden som behövs och bruk vettet. Då går det bra, åtminstone om man har lite vett da! Och kom i håg att liv och hälsa är mycket mera värd enn två meter av en rotstock!

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Blivande snickare  
#254621 Jag har sagt det förut å jag säger det igen. Räkna lite på vad en enskild stock har för värde så ställer man sig gärna å kapar på den säkrare platsen i stället!
Oftast har man ju bara några enstaka stammar som inte kan kapas vid roten å dom är det inte värt att riskera livet för.

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

alias  
#254630
Katten003 skrev:Så här kan det se ut om man dragit en yxa i pannan... :D


Nog för att jag vet ett antal personer som föresätter sig att fixa pannveden medelst yxa, men jag har aldrig sett dem skrida till verket på detta vis. :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Katten003  
#254632 Nejdå, det är ju just för att jag INTE vill riskera något som jag frågar här hur jag ska göra. Tänker inte ta några som helst medvetna risker. Tror mig nu ha fått en arsenal med bra tekniker och valmöjligheter för att välja det bästa alternativet vid varje enskild välta.
Tack för all input!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

hayabusa 08  
#254671
Fredrik N skrev:
Och var minst två personer.



Av alla bra råd här så tycker jag att detta var det viktigaste!

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

Amatörhuggare 62  
#254673 Enligt lagen så får vindfällen ej upparbetas ensam. Tror jag läste det i Motorsågsboken

Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

T Landström  
#254675
Amatörhuggare 62 skrev:Enligt lagen så får vindfällen ej upparbetas ensam. Tror jag läste det i Motorsågsboken


Jag känner igen det där...men det är inte med det som med körkortet... Något som bara gäller om du är anställd...

Avatar Fallback

Re: Rotvältor, risker och hantering

sealing  
#254687
jannee skrev:Nu får ni allt ge er. Hur man än gör är det tydligen fel.
Stormkapet = står på höger sida om stammen och kapar, då kan rotvältan slå över en.
Stå på vänster sida om stammen och kapar = kortare stubbe men då slår stammen ihjäl en.
Lämnar allt åt sitt öde = kommer skogsstyrelsen och tar en - Max 5m3/ha.
Vad göra?


Kanske inte det bästa alternativet för plånboken, men det säkraste ta dit en skördare som hugger upp stammarna.

Man förundras över hur tunga rotvältorna egentligen är, 895an jag spakar får spänna musklerna då man måste flytta undan dom.

Användarvisningsbild

Re: Rotvältor, risker och hantering

herjman  
#254718
Amatörhuggare 62 skrev:
Foto0051.jpg
Foto0055.jpg
Tag inga risker i stormskogen, och jobba säkert och metodiskt. Tänk till, och studera riskerna

Det är ju inte bara om vältan slår igen, spänningar i stammen ! Och kan ligga stenar i vältan,
Som kommer ramlandes när det börjar vibrera av sågningen.



Vad hände, fick du en svepare över smalbenen av en stam i spänn? Klarade du dig från frakturer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).