Gallring

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

115 inlägg 68137 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

T Landström  
#254527
machonisti skrev:I grannlandet Finland betalas så högt pris för massa att en första gallring gått minus under många år!


Har du missat ett aldrig i texten...
För betalar man bra för massaveden borde ju inte en gallring gå minus...

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

machonisti  
#254530
loppan skrev:
machonisti skrev:I grannlandet Finland betalas så högt pris för massa att en första gallring gått minus under många år!


Då gräver skogsbruket sin egen undergång då många skiter i gallring..


Mitt i prick Loppan. För 25 år sedan hördes motorsågsljud från minst fem riktningar när jag ung i sinnet sent omsider vaknat på lördagförmiddag och stegade med partnern på axeln till skogs.
Nu är det tyst....

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

loppan  
#254534 Det var väl den enda fördelen med stormarna -05 och -07 att man hörde ett tiotal motorsågar på lördag förmiddag. Nu är det tyst.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

machonisti  
#254539
loppan skrev:Det var väl den enda fördelen med stormarna -05 och -07 att man hörde ett tiotal motorsågar på lördag förmiddag. Nu är det tyst.

Oavsett om man vill eller inte verkar tiderna ha förändrats inom bruket av skogen.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

haggloader  
#254551 Försök få till en långsiktig relation med en köpare och på så sätt slippa alla avgifter. Eftersom det är överskott på virke är det lätt för en köpare att lägga på diverse avgifter om du inte anses som en långsiktig kund.
Riktigt viktigt med långsiktig relation med köpare om du inte har egna avverkningsresurser.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254560 Har varit kund hos denne köpare i över 12 år. Vill inte hänga ut bolaget eftersom jag varit nöjd med tidigare slutavverkningar och övriga uppdrag. Avverkningskostnaderna har dock inte varit transparenta. Det är först när jag begärt in medelstam, medelskotningsavstånd och alla övriga kostnader som de redovisats separat för mig. Kanske jag har gjort många dåliga affärer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#254572 Du är inte i sämsta sitsen, du har gått med plus även denna gång, fått ett bra arbete utfört., men är missnöjd med tillkommande kostnader. Läget är i alla fall bättre än om du hade varit missnöjd med jobbet, det hade du alltid sett i framtiden.
Har du avverkningar, gallringar dom närmaste 10 åren?
Isåfall kanske bäst att ändå tänka på att behålla relationen till denne köpare, men vara mer på din vakt vid nästa kontrakt, och jag tror du kommer att vara rustad för att slippa diverse oklarheter då.
Tala klarspråk med honom, säg att det känns inte bra för dig att det ej framgick, och hur ni skall gå vidare. (som du egentligen redan vet, ha din linje klar från början då)
Strunta helt i tankar kring gamla affärer, det är frammåt som gäller! Och glädj dig åt din fina skog! Det ger dig den bästa hälsan.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

machonisti  
#254578
haggloader skrev:Försök få till en långsiktig relation med en köpare och på så sätt slippa alla avgifter. Eftersom det är överskott på virke är det lätt för en köpare att lägga på diverse avgifter om du inte anses som en långsiktig kund.
Riktigt viktigt med långsiktig relation med köpare om du inte har egna avverkningsresurser.

Funkar antagligen bättre ju större skogsägare du är dessutom!

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#254593 Långsiktig relation, ja på vems bekostnad, självklart skogsägarens. Detta märktes väl hur mycket den var värd efter Gudrun.
Överskott på virke, är en sanning med modifikation. Södra tar massaved ur sitt reservlager, timmer importeras till betydlig högre pris än vad skogsägarna får.
Vi skogsägare blir ständigt felinformerade om hur läget är, en perfekt ursäkt för att hålla ned priset.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254595 Låter som ett gott råd, rokon! Men det är klart att jag bör diskutera de här extra utgifterna med honom och att avverkningskostnaden också blivit för hög. Man lär sig av misstagen. Nästa gång när jag skriver kontrakt med någon, kommer jag att vara mycket mer vaksam. I efterhand är det ju mycket svårt att få till en ändring.
Jag har även en annan köpare som hört av sig många gånger och vill göra affärer. Men trogen som man är har jag hållit fast vid samme köpare. Kanske jag skulle prova att sälja en slutavverkning som en rotpost istället och låta skogsstyrelsen stämpla ut den. Då vet man ju exakt vad man får och kommer ifrån alla problem.
Vad jag förstår är det väl inte så vanligt att man säljer en gallring som en rotpost.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#254610 Jag har sagt det förut och säger det igen. En 1:a gallring bör INTE gå ihop, gör den det är det oftast bevis på att de taget för mycket, eller för breda stickvägar - detta gäller självklart bara om man lejer för allt.
Försök du med att sälja en gallring som rotpost, vill se dessa gubbar som ska mäta och stämpla denna post, där försvann det eventuella överskottet.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254619 Ok.
Har en slutaverkning på 1000m3 som enligt skogsbruksplan bör göras 2013-2014. Det borde väl vara vettigt att sälja den som en rotpost. Då vet du ju exakt hur mycket marknaden är beredd att betala.
Du åker ju på stämplingskostnaden, men det kan det väl vara värt. Vad tycker ni?
Är trottoarbonde och har ingen möjlighet att köra ut något ur skogen själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254642 Rotpost är bra på 1000m3 poster och däröver. Leveranrotköp med fast rotnetto är nästan lika bra och enklare. Finns ett antal trådar här som utreder det.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254645 Jag hade nog stämplat om jag hittat någon. Alternativt frågat på ett leveransrotköp med samma kubikpris för allt.

Är det fin skog och bra förhållande kan det nog bli bra.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#254649 Vad skogsbruksplanen säger är bara tills viss del vägledande. S.k. mogen avverkningsbar skog kanske växer in väldigt bra just nu, eller tvärtom, rötan kanske växer fortare. Ser skogen ut att må bra, varför avverka, priserna är just nu inte riktigt på topp. Har däremot skogen sluta växa - avverka.
Uppmätt rotpost, se då till att pengarna omgående kommer in på kontot efter att kontrakt skrivits.
Säkrare för inköparen är annars att du tar ett avverkningsuppdrag med fasta priser för alla olika sortiment + avverkningskostnad, vilket kan innebära att du får bättre eller sämre än en stämplad rotpost, i detta råder skilda meningar.
Rotpost innebär en relativt stor osäkerhet för inköparen, detta kan innebära att du inte får optimalt pris. Å andra sidan, får inköparen t.ex 3 år på sig att avverka kan det göra relativt mycket på priset, inköparen chansar då på en god tillväxt + att ha 1000 m3 i reserv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).