Gallring

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

115 inlägg 68120 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254467 Har ett gallringskontrakt på 9 ha. Några extra kostnader finns det inget om.
Vissa administrationskostnader kanske man måste acceptera, men mina extra kostnader är ju stora:

Startavgift entreprenör: 2000 kr
Service avgift rörlig 9 kr * 406,18 3656 kr (snitsling, administrationskostnader)
Serviceavgift fast 1500 kr
Sammanlagt: 7 156 kr

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

bodaedet  
#254472 Startavgiften motsvarar trailerkostnaden, tycker du har fått betala en för hög avverkningskostnad.
Skogsolas lista stämmer väl med våran. Röjningskostnaden är hög också tycker jag, ligger runt 300-350 här.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254474 Vilken kunskap det finns på Skogsforum! Tack snälla för alla inläggen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#254476 Inga av dessa kostnader har jag påförts vid kontraktskrivning med sveaskog, nu när jag skriver så minns jag lite mer hur jag har gjort.
Vid kontraktskrivandet så har jag blivit erbjuden gallring av beståndet för xkr/m3 till fast pris, men då jag vetat vilken entreprenör som Sveaskog skulle låta utföra jobbet och jag har förtroende för han så tog jag det på rörligt. Den summan blev lägre än ursprungliga xkr/m3 och inga specifierade framkörningskostnader underröjningar eller snitslingar har påförts synligt (men snitslingar hade jag utfört, underröjning behövdes ej) Serviceavgift? nej.
Köparen från Sveaskog hade varit på plats och sett beståndet innan kontraktsskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

loppan  
#254479 Du har nog betalt i det övre spannet av vad en klen gallring ska kosta men om det är besvärligt på något vis så drar det iväg till över 200 kr fub i drivningskostnader.
Personligen så hade jag nog tyckt att det var något för högt om det inte blev en mycket bra gallring som man i övrigt är nöjd med.
Det handlar ju om en magkänsla hur det blev,förstagallring är trots allt en skogsvårdsåtgärd.
Detta visat att man ska röja hårt alt. samla ved innan så att medelstam höjs så mycket som möjligt.
Vad fick för netto på gallringen per fub?

Sericeavgifter och annat fjant har jag personligen inget tålamod med,
hade förklarat att om man vill se mig som långsiktig kund så är det bara att ta bort.

Vad du beskrivit i denna tråd får mig att känna att du kanske skall vända dig till en annan köpare nästa gång men man får inte bara väga in ekonomiska aspekter utan även hur resultatet blev i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254487 Brutto: 141 421 kr Netto 42222 kr enligt uppdragsredovisning. Nu blir nettot något bättre eftersom man felaktigt påfört kapningskostnad på gallringen : 44 595 kr.
Hur skall jag beräkna avverkningskostnaden, bara på körning och huggning eller på den totala avverkningskostnaden (alla extrautgifter medräknade)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254489 Jag menar avverkningskostnaden /m3. I den borde väl samtliga mina utgifter inräknas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

bodaedet  
#254490 Skotning, huggning och trailerkostnaden hör till avverkningskostnad enligt mig.
Övriga kostnader som röjning hör inte ihop med avv. Resten är admin. kostnader som du inte borde betalat.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

loppan  
#254491 110 kr fub i netto är väl akseptabelt rent ekonomiskt tycker jag,då är det viktigare hur resultatet blev.

Avverkningskostnaden är alla kostnader dividerat med inmätt volym enligt mig.

Adimistrativa kostnader bör ingå i kostnad per fub.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254497 Tack för era svar. Räknar jag på huggning, körning och trailerkostnad blir min avverkningskostnad 209 kr/m3. Ganska dyr enligt mig. Förutom alla övriga utgifter jag har åkt på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

bodaedet  
#254502 Enig.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254505 Om det är dyrt eller ej kan man diskutera, men om köparen redan vet att du inte är nöjd med utfallet, varför inte försöka pruta på de tillkommande avgifter som du inte fick något vetat om i förväg?

Å andra sidan, gallring är svårt att sätta pris på innan. Det blir ofta vad det blir. Tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#254510 Tack för tipset. Jag får nog försöka pruta med köparen och referera till alla extraavgifter som inte finns specificerade i kontraktet. Men det blir inte lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

machonisti  
#254519 I grannlandet Finland betalas så högt pris för massa att en första gallring gått minus under många år!

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

loppan  
#254526
machonisti skrev:I grannlandet Finland betalas så högt pris för massa att en första gallring gått minus under många år!


Då gräver skogsbruket sin egen undergång då många skiter i gallring..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).