Avverkning (slutavverkning)

+1000 kubik per hektar

45 inlägg 61942 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Peteflamingstar  
#253970 En anledning till hårda uttag i gallringar och att man ofta gallrar alldeles för ung och gles skog tror jag är skogsägarna och deras behov av pengar. Jag jobbar bara i privatskog och väldigt ofta är de hårt brukade, något som vid senare samtal brukar visa sig är för att det behövs pengar. Man vill gärna gallra så fort det går, och inte får det gå back nånting heller. Därför ser man gallrade bestånd med grundytor på 13-15 och diametrar på detsamma. Alla ser inte värdet i att bygga en fastighet för kommande generationer, ibland finns det mer närliggande ekonomiska trångmål att lösa.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

alias  
#253987 Roade mig lite med att kolla på Kunskap Direkts hemsida.

En G34 som planterats för ca 48 år sedan bör ha en övre höjd på ca 22,5-23 meter om jag inte läst tabellen fel.

För att få volymen brukar man räkna med "övre höjd" * "grundyta" * "faktor".

Denna "faktor" brukar ligga på ca 0,40-0,45 för gran i södra Sverige (gå in i volymtabeller och räkna baklänges).

I detta fall får man kanske förutsätta att en högre faktor är relevant då trädens grönkrongräns bör vara tämligen högt upphissad och att det därför föreligger en bättre stamform.

Om man höjer faktorn till 0,50 så skulle det krävas en grundyta på ca 117 m² för att få ihop volymen som nämns i artikeln:

1345/(23*0,5)=117

Det skulle vara intressant att få reda på ingående värden på ÖH och GY.

Som jag ser det finns det några olika möjligheter, om man förutsätter att den uppmätta volymen stämmer:

- Marken är extremt bördig och planläggaren har underskattat boniteten/SI (vet att det finns andra extremt bördiga områden utanför KBA, tror bl.a. att dessa är belägna på Gåsevadsholms marker samt Rossareds säteri, om minnet ej sviker).

- Det är fel på tabellverket för omvandling mellan SI och bonitet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

nasema  
#254269 Beståndet ligger i närheten av Hyssna och volymen ligger i de faggorna. De provytor jag mätte upp där visade på 1300-1500 kubik. Tyvärr har jag inga övre höjder eller grundytor sparade, blev väl för exalterad för att komma ihåg att notera ner den informationen. :wink: För er som inte varit på exkursion med tvillingarna Eriksson, försök att komma med någon gång så får ni säkert kika på detta bestånd.

Om man går igång på kubik är ett annat tips ett bestånd i Tönnersjöhedens försökspark utanför Simlångsdalen. Tror det är ett av landets första försöksytor för gallring och planterades i slutet av 1800-talet, många kubik blir det....

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

alias  
#254325
nasema skrev:Beståndet ligger i närheten av Hyssna och volymen ligger i de faggorna. De provytor jag mätte upp där visade på 1300-1500 kubik. Tyvärr har jag inga övre höjder eller grundytor sparade, blev väl för exalterad för att komma ihåg att notera ner den informationen. :wink: För er som inte varit på exkursion med tvillingarna Eriksson, försök att komma med någon gång så får ni säkert kika på detta bestånd.

Om man går igång på kubik är ett annat tips ett bestånd i Tönnersjöhedens försökspark utanför Simlångsdalen. Tror det är ett av landets första försöksytor för gallring och planterades i slutet av 1800-talet, många kubik blir det....


Tror att de högsta grundytor jag uppmätt när jag höll på med planläggning var ca 60 m²/ha och det var rätt ovanligt. Vid höga grundytor upplever jag dessutom att det brukar vara lätt att man känner att man missar stammar om man kör okulär uppskattning med relaskop.

Är dessa grundytor i detta bestånd okulärt uppskattade med relaskop eller klavade provytor?

Jag tror att jag har sett den visningsyta i Tönnersjöhedens försökspark du menar. Visst är det väl en ca 120-årig gransluttning som kallas "T4" eller nåt sånt, om jag minns rätt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

kallen  
#254333 Syns på bilderna att det är en klassisk undervärdering av SI. Mark utan fältskikt ger inga höga SI om man ståndortsboniterar.

Hade varit roligt att se beståndet. Finns ju gott om bestånd i södra Sverige som är planterade på gammal åker och är gallrade men för "klent", alltså jag upplever att granarna känns lite torra och inte så välmående när de kommer upp i åldrar på 50-60 år. Men mycket kubik brukar det ju bli.

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

nasema  
#254354 Precis som du skriver Alias så är det lätt att missa stammar när man kommer upp i sådana grundytor. Jag minns att jag fick räkna om flera gånger, det var ju svart i relaskopet vart man än tittade. :wink:
Vad jag kan komma ihåg så var de utmärkta provytorna klavade och det är väl dessa ytor som PO Johansson hänvisar till i artikeln.

Gällande visningsytan i Tönnesjöheden så är det den du refererar till. Jag tror det var 3 olika områden i beståndet med olika gallringsuttag i vardera. Enormt imponerande pelarsal!

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Peteflamingstar  
#254384
kallen skrev:Syns på bilderna att det är en klassisk undervärdering av SI. Mark utan fältskikt ger inga höga SI om man ståndortsboniterar.

Hade varit roligt att se beståndet. Finns ju gott om bestånd i södra Sverige som är planterade på gammal åker och är gallrade men för "klent", alltså jag upplever att granarna känns lite torra och inte så välmående när de kommer upp i åldrar på 50-60 år. Men mycket kubik brukar det ju bli.


Tror de flesta planläggare boniterar med höjdutvecklingskurvor, speciellt om fältskikt saknas.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260581
alias skrev:
Är dessa grundytor i detta bestånd okulärt uppskattade med relaskop eller klavade provytor?


MVH
Alias


Provytorna Anders o Johannes mäter upp där är alla träd mätta med diametermåttband (mäter omkretsen och får på så sätt ut diametern). Vanligt att de anger diameter med cm och en decimal, tex 14,7 cm.

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

frågande och vetande  
#260610 Hej, jag vill inte kapa denna tråd på något sätt. Men jag måste stilla min nyfikenhet med att fråga, ni diskuterar en del om Tönnersjöhedens försökspark. Vet någon hur man kan få möjlighet att ta del av deras resultat, eller vara med på någon av deras skogsdagar i fält? Bor i Tönnersjö så jag har ju inte så långt dit;-)

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

nasema  
#260623 Nja, jag har ingen koll på eventuella exkursioner dit men åk upp till fältstationen som ligger i anslutning till parken, jag tror det finns stationär personal från SLU där.

Om ni kan ursäkta bildkvaliteten från en taskig mobilkamera kommer här ett par bilder från vår exkursion. Den ena innehåller lite beståndsdata från gallringsförsöket som pågår där medan den andra är en bild på beståndet.

Tönnersjöheden.jpg

Tönnersjöheden2.jpg

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

Oskartallbark  
#260664
Peteflamingstar skrev:
kallen skrev:Syns på bilderna att det är en klassisk undervärdering av SI. Mark utan fältskikt ger inga höga SI om man ståndortsboniterar.

Hade varit roligt att se beståndet. Finns ju gott om bestånd i södra Sverige som är planterade på gammal åker och är gallrade men för "klent", alltså jag upplever att granarna känns lite torra och inte så välmående när de kommer upp i åldrar på 50-60 år. Men mycket kubik brukar det ju bli.


Tror de flesta planläggare boniterar med höjdutvecklingskurvor, speciellt om fältskikt saknas.


Även vis höjdbonitering underskattas SI relativt kraftigt - jag har dessutom för mig att underskattningen ska vara extra stor i den delen av landet.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

towes  
#260687 Har missat denna tråden tidigare, kul man hittade den till slut. Har några kommentarer.

Besökte detta beståndet tillsammans med tvillingarna för ett par år sedan. Att SI är felbedömt i skogsplanen behöver ingen tvivla på. Marken är ideal, lång sluttning med extrem bördighet. Grova raka och HÖGA träd överallt, ibland väldigt nära varann.

Hade relaskopet med och roade mig med att mäta gryndytan. När jag närmade mig 80 efter trekvarts varv så tänkte jag "omöjligt, jag måste räknat fel", så jag började om... När det ändå tidigt närmade sig samma nivå så började jag räkna väldigt restrektivt, många som blev "halva", höll igen... Men vid 98 efter knappa varvet la jag av. :smile:

Angående ev överskattning av mätvärdena i artikeln så har nog så många provytor gjorts av så många olika att det inte finns anledning till tvivel. Uppskattningarna tvillingarna gjorde vid mitt besök låg på mellan 1500-1600 m3sk/ha. Och detta i enligt utsago då 47-årig skog.

Min uppfattning från området var att viss försiktig stickvägsfri gallring gjorts genom åren, men det var ett tag sedan och minnet kan lura mig. Tvillingarna nämnde i alla fall till mig att sådan skötsel kunde vara en av nycklarna till höga volymer.

Angående bördigheten på platsen så passerade vi ett drygt tioårigt bestånd med rotskottsföryngrad hybridasp på vägen. Alltså långt från någon av de idag bästa klonerna. Man kan se på bilden nedan hur den redan ser ut. Mark som denna är verkligen guld värd.
Rotskottföryngrad_hybridasp_11år.JPG

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Baggböla  
#260692 Alltså virkesrika och raka fina bestånd är ju lite smått erotiska och det pirrar ju lite i skogsmannasnoppen när man går i de.

Förutom att det är kul att ha några kronjuvelsbestånd som man kan maximera virkesförrådet bara för att det går, så vet jag ju inte direkt att det är något att eftersträva. Det säger mer om markens produktionsförmåga än om någon skötselmässigt. Artikeln tycker jag är riktigt dålig som inte skriver någonting om beståndshistoriken.

Avatar Fallback

Re: +1000 kubik per hektar

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260734
Baggböla skrev:Förutom att det är kul att ha några kronjuvelsbestånd som man kan maximera virkesförrådet bara för att det går, så vet jag ju inte direkt att det är något att eftersträva.
För skogsägaren som har skogen som en penningplacering, må det vara ett alternativ.
Lågt skötselbehov.
Med begränsad marknad finns dock stängselstolpar, "danska pinnar" och även energialternativ vid första ingrepp.
Baggböla skrev: Det säger mer om markens produktionsförmåga än om någon skötselmässigt.
Ändock må vi inte förtränga, att förutsättningarna för de bästa individerna att ta för sig är viktigt för totalproduktionen.
Stickvägar tar sällan hänsyn till plusträden (Zlatan och Messi).
Ingen markpackning har förekommit. Gallrat med vinschprocessor och liten skotare. Och gjort med glädje, inlevelse och övertygelse. Belöningen har inte uteblivit. Inte minst kapaciteten att klara storm är värd mycket. Så är inte fallet där bolag gallrat i närheten.
Baggböla skrev: Artikeln tycker jag är riktigt dålig som inte skriver någonting om beståndshistoriken.
Orsaken vet jag inte tillräckligt och någon tycker nog att jag borde inte kommentera, men vetskap om tidningsskrivares syfte att inte vara övertydlig till den lättsinnige läsaren, så blir följden att den faktasökande inte får nödvändiga uppgifter.
- Upphovsmännen till metoden anses avsiktligt av flera som kontroversiella. En krets med stort inflytande har under många år förmedlat nedvärderande synpunkter om Br. Eriksson. Allt från jägare som ondgjorde sig över stora hägn på 5-10 ha omkring goda självföryngringar, till bolagsfolk som såg att råvara av viss typ försvann under viss tid.
- Tyvärr är inte skogspressen helt fristående från inflytande.

- Alltfler skogsmän har nu sett resultaten och det ger alltmer uppbackning omkring deras metoder. Bussresor, universitetsbesök etc. har sin betydelse.

Användarvisningsbild

Re: +1000 kubik per hektar

Baggböla  
#260792 Det är lite märkligt att du i denna tråd tycker att det är bra att ha stora virkesrika och höga bestånd är en bra ut stormsynpunkt. Men att i södra tråden kritisera Södra för att inte långt tidigare ändrat sin policy angående stormar och avverkningstidpunkt. Varför denna uppenbara inkonsekvens? Eller jag kanske missuppfattat vad du menar med kapacitet för att klara storm?

Vad har fotbollsspelare med virkesrikabestånd att göra?

Vad är metoden? Hur ser den ut? Och vilka kritiserar den i så fall?


För det är väl belagt att det är sannolikheten för stormskador ökar med trädhöjden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).