Motorsåg och handhållet

Vits att ha en dedikerad fällsåg?

45 inlägg 16871 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#254327 Hej allihopa!

Jag har en del tall som är dags att avverka, och det har jag (med hjälp av min far :wink: )tänkt sköta manuellt, bara för att jag kan, och tänker mig att det bör går att sköta på ett hyfsat rationellt sätt - tall har ju bara ett fåtal grova kvistar.
Gran är man ju van vid, så tanken på att köra tall på allvar är dessutom riktigt lockande (mycket mtp de få kvistarna).
Jag har tänkt i banorna att skaffa en dedikerad fällsåg, med något i stil med 24" svärd.
Med bra mos i sågen och långt svärd känns det som att man skulle kunna bli rätt effektiv om man lägger ner och "bottenapterar" en 8-10 träd med storsågen och går på och slutapterar och kvistar med 346:an sedan.
Hittills har vi ju kört allt med 346:a med 15" svärd, och visst går det fint, men det känns som att 346:orna skulle behöva lite avlastning med tanke på att tom grenarna kan vara förhållandevis grova på tall.

Vi har i dagsläget en 339XP, ett par skeppshultstrimmade 346:or med 15", en standard 357xpg med 18" och en gammal stihl 026, så lite Husqvarnariktat är det, även fast jag vet att stihl är bra grejer det med.
357:an har inte så mycket mer att ge än 346:orna vad gäller effekt, så den är lite överflödig eftersom den ändå mest bara väger mer. Visst går den fint och så, men det där klippet har den ändå inte när man ska kvista om man jämför med 346:orna.

Är det dumt att skaffa tex en 372xp och köra 24" för fällning och grovaptering, eller ska jag lämna 357:an till Bengt för lite mer flås och köra tex 20"?
Som det är nu så går 357 ändå inte nånting, jag tar 346:an 99 gånger av 100. Kanske lika bra att sälja eller byta bort?

Hur hade ni gjort, och med vad för utrustning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254334
svenivar skrev:Hej allihopa!

Är det dumt att skaffa tex en 372xp och köra 24" för fällning och grovaptering
Hur hade ni gjort, och med vad för utrustning?


24" svärd låter hemskt dumt. Men lite Power är aldrig fel. Har Stihl 390 till sånt. Men längre svärd än 18" ser jag ingen användning för.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

kallen  
#254339 Har tänkt i samma banor. Just nu fäller jag och kapar rotstocken med 357 med 18" och sen resten med 346. Men lite mer kräm vid fällningen hade inte varit fel.
Men längre än 20" ser jag ingen anledning att ha. Bara jobbigt att fila.

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

T Landström  
#254343 Har aldrig sett grejen med att bära med sig 2 sågar ut i skogen...
2 sågar 1 dunk bensin och allt det andra...blir ju en del att bära med sig...

Gjorde dom så förr i tiden när man högg manuellt oxå?

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

kallen  
#254349 Har alltid med mig två sågar ändå av olika anledningar som att det nyper eller haveri.

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

JensSkoog  
#254359 Går aldri utan två sågar! MS200 och 361, och på 361 har jag standard 15" svärd och 20" om det trängs til grova träd. 361 använder jag til fälling och kapning, och 200 til kvistning. Ska vara jättegrov kvist om det är lönt å dragsa den stora på den. Båda sågar har klipp i sig så det holler och jobbet går effektivt.

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

herjman  
#254360 Längre svärd än 18" behövs som regel aldrig vid fällning, speciellt inte av barrträd, bara jobbigt att fila som nån skrev och jobba med en så stor såg som krävs för så långa svärd som 24".
15" tycker jag är idealiskt och ofta räcker 13".

Proffsen har nästan aldrig storsågar över 60cc och 18" vid normal skog

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

rikard_e  
#254363 kör själv med 339 och ett 560xpg, 560in är riktigt tallslaktare

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Amatörhuggare 62  
#254367
Foto0065.jpg
Foto0066.jpg
560 XPG 18 " svärd räcker gott. Det är som ovanstående skriver en riktig Tallslaktare.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#254372 Tack för svar allihopa!
Jo nog ser jag att det funkar gott med 18" och 560xpg tex!
Det är ju lite så jag använt 357:an hittills, men hoppet mellan den i original mot vässad 346 är inte så stort, det är inte utan att man blivit bortskämd med att 346:orna går så jäkla fint.
Jag kör i stort sett alltid traktorn ut, så att ha en eller tre sågar med är inga problem, tar nästan alltid 339 och en 346 med.
Brukar i regel såga upp några lass som vi sedan skotar ut samma dag eller dagen efter.
Visst är det väl kanske så att 24" är för långt, antingen får 357 stanna, eller kunde man kört en 372 med 20".
Iom att det aldrig blir tal om att köra hela dagen med en stor såg så har jag inte så ont av om den väger lite mer, sen är man väl lite nördig kanske. Men fortfarande är jag inte helt nöjd med gången på 357:an, jag tycker inte den har något vidare vrid sas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254374 Visst, det går att komma fram till att det vore bra med en femte såg, men ärligt talat. Om du nu vill ha en ny såg, varför inte bara köpa en? :D

Du klarar dig alldeles utmärkt med 357.

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

Robertberg  
#254375 Men en smått trimmad 372a är en dröm som iaf jag har! ;)

Köpte min 371a för 3000:- ink m, då ingick ett 18" och ett 20". Använder den inte så ofta, men det är inget köp som ångras!

Användarvisningsbild

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

T Landström  
#254386 Ni har helt klart mer pengar än vad jag har... ;)

Känns mer rationellt att hitta en såg som klara både fällning och kvistning...

Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#254391
T Landström skrev:Känns mer rationellt att hitta en såg som klara både fällning och kvistning...


Du har antagligen helt rätt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att ha en dedikerad fällsåg?

svenivar  
#254393
Mangan skrev:Visst, det går att komma fram till att det vore bra med en femte såg, men ärligt talat. Om du nu vill ha en ny såg, varför inte bara köpa en? :D

Du klarar dig alldeles utmärkt med 357.


Jo, jag harvar väl på med 357 ett tag, sen får vi se. En femte såg verkar onödigt :lol: men ändå lockande :wink: . Eller, hade i så fall gjort mig av med 357 och skaffat en beggad 372 eller motsvarande.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).