Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473147 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253144
anersimyra skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev:http://www.pferd.com pferd vsm AB Lidingö. Där kan man läsa att " proffsfilare " föredrar smoothvarianten för filning av sågkedjor.

Var hittar du denna info?

knaggen skrev:skit företag som inte ens kan få fram deras egna 6kants filar fast man lämnar art nummer.


Kan hålla med om att de lämnar mycket att önska.
Beställa ifrån dem har jag hittills inte lyckats med.
På Pferd VSM:s hemsida klickar man på filar, gå längst ner till höger. Där finns deras katalog att ladda ner.

vet ej men att läsa är svårt i dag och förstå innebörden av ord .
Art nummer =artikel nummer på filen som säljs i dussin=12st
perferd är ett skit företag i det stora allmänna meilar man deras huvud kontor så får man inget svar i från dom när man frågar om den specifika filen .
Annat är det med Valrobe där fick man svar direkt och med priser på filar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253146 Jag köper i 6-Pack. Visste inte att Pfered hade i dussin.
Håller med att kommunikationen lämnar mycket att önska. Hade gärna bytt till Vallorbe om de hade filar som funkade för mig. Har inte fått kontakt med det företaget heller, bara distributör och säljare här.
De har väl o göra utan min lilla handel kan jag tänka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

donky-kong  
#253347 Brukar numera kolla avståndet mellan ryttare och tand regelbundet. Är avstånden kedjan runt lika, och tänderna jämnstora, medför detta låga vibrationer.

WP_20131229_005.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253349 Tror det har mer med höjd än jämnhet o göra.
Är tanden vass och lite ryttare för låga och några rätt vibrerar det mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Huskyman  
#254253 Jag kör med Husqvarnas filmall med rullar. Men idag slog det mig; det verkar vara aningen skillnad hur jag vänder den. Det blir lite olika höjd med de två olika lägena. Jag brukar köra med pilarna mot spetsen på svärdet ( Se bild) Men vad är rätt? :???:
Filmall H-qvarna.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254268 Er temmelig lenge, fleire år sia eg har brukt ein sån men det der ser rett ut, pilane skal peika framover.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Robertberg  
#254272 Pilarna mot noshjulet, i enlighet med instruktionerna på förpackningen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

skogshasse  
#254275
Huskyman skrev:Jag kör med Husqvarnas filmall med rullar. Men idag slog det mig; det verkar vara aningen skillnad hur jag vänder den. Det blir lite olika höjd med de två olika lägena. Jag brukar köra med pilarna mot spetsen på svärdet ( Se bild) Men vad är rätt? :???:
Filmall H-qvarna.jpg


är det någon som vet var den tillverkas

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254281 Er det ikkje i Sverige da? Eller er den og i Østen, fins 2 ulike ein til 95vpx og ein til 21 bpx.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Huskyman  
#254296
obantteg skrev:Pilarna mot noshjulet, i enlighet med instruktionerna på förpackningen.

Tackar. Kanske dags att man börjar läsa bruksanvisningar.... :oops:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#254299 Har en likadan å har inte ens märkt att det skiljer på hur jag vänder den! :oops:
Men jag har ju som sagt börjat fila utan mall och börjar få kläm på det så småningom. Men Mange har nog rätt i att man alltid kan få det lite bättre :smile: .

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254315 Har du inte märkt skilnad vilket håll du haft den på kanske jag ska tillägga att du kan få det MYCKET Bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#254322 Dialekt miss, ursäkta :oops:
Menade att jag inte märkt att det blir skillnad på tändernas höjd med mallen i de olika lägena som Husqyman beskriver ovan.
Ska hålla bättre koll på svenskan :oops: .
Senast redigerad av Blivande snickare tor 02 jan 2014, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Huskyman  
#254329 Mange; pilarna mot nosen va? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

T Landström  
#254331 Är det inte små "bilder" på mallen som visar hur tanden ser ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).