Föryngring

Plantera Hybridlärk

47 inlägg 38354 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Engelthon  
#142531 Har undersökt att plantera Sibirisklärk ca: 30ha. Nu menar man att höst plant av dom är mycket bättre än vår? Samma var att bara köra 1000plant/ha och inte 2000/ha då växer dom bättre. Man har här uppe är det runt 400m3sk/ha på 50års skog så nog producerar dom bra :surp:

Jag har haft möte om just att såga lärk som kommer från Norrland och jag är övertygad om att man kan klassa in dom som gran och ligger på granens timmer priser.

När det gäller hybridlärken så tror jag i vart fall borde timmer betalas som klass2 gran eller klass4 furu. Borde kunna användas som panel, läckt, pall och emballage virke.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142546 Jag har, som sagt, ingen bra erfarenhet av höstplantering av lärk. 1000plant/ha skulle jag aldrig tordas sätta, det ger ingen marginal för avgångar.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Engelthon  
#142574 Mer man säger är att plantera både Lärk och Gran tillsamman. Detta ska gynna både lärken och granen. Man kommer få ett lägre tjäldjup, granen får en förbättrad växtlighet och skydd, medan lärken får en rakare stam. Totalt sett ska man kunna få ut högre växtakt på båda trä slagen samt finare virke.

2000plant/ha kommer dessa konkurrera ut varandra. Men jag villig att håla med dig när det gäller betesskador etc.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

sojoh  
#176491 Hur långt norrut får man/kan man plantera hybridlärk?

Användarvisningsbild

Re: Plantera Hybridlärk

loppan  
#254218 Väcker denna tråd igen och undrar hur era lärkplanteringar stått sig ni som planterade 2011?
Funderar själv på att plantera hälften hybridlärk hälften gran på ett ha,alt hybridlärk/douglasgran.
Tänker sätta varannan planta lärk/gran
Har ett bestånd med sibirisk lärk i närheten på annans mark som verkar trivas bra ihop med gran.
Skall markberedas samt viss självföryngring räknar jag med.
Detta experiment får nog gå på nöjeskontot.

Jag har satt mycket gran de senaste tio åren så kom inte med argument om monokulurell gran tack,men gärna kostruktiv kritik.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

jannee  
#254274 Loppan, tänker du sätta varannan planta eller varannan rad med lärk? Hur glest?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#254276 Min plantering 2011 blev till slut en ren lärkplantering på 1 ha (sibirisk lärk).
Överlevnaden har varit god och endast ett fåtal plantor har betats men då har jag tre år i rad knutit en ulltuss i toppen på varje planta under hösten... (arbetet går på nöjeskontot :grin: )
De plantor som betats verkar vara de som av någon anledning tappat sin ulltuss.

Har också lärt mig att det ska vara en väldigt liten ulltuss och att den inte ska knytas för hårt. Några plantor har blivit "strypta" av första årets ullknytning som gjordes med ganska mycket ull per planta och en hård knut.

Höjdutvecklingen på plantorna är väldigt varierande. De högsta är cirka 2 meter medan de flesta är cirka 1 - 1,5 meter men relativt många inte kommit igång alls och är bara halvmetern höga.

Användarvisningsbild

Re: Plantera Hybridlärk

loppan  
#254277 Jag tror på varannan planta mer än varannan rad,har fått för mig att de gynnar varandra som björk/gran.Björken är ju granens moder.
Två meters förband tänkte jag så får det eventuellt bli lite björk i mellan.

Jag planterar gran med 2,5 meters förband sedan 2005(ca1000plant/ha) sen får björk och annat frösått vara med och dela på resten av utrymmet.
Det är en slags korsning mellan frösådd och planterat,stödplantering kallar jag det.

Lärken tänkte jag plantera lite tätare då den tydlige lätt blir grovkvistig,detta är ju ett ganska glest
lärkbestånd ändå.

Ser det som ett fulskale experiment men kan bli ett smörgåsbord för viltet,tänker inte hägna då det ligger alldeles intill gården.

Användarvisningsbild

Re: Plantera Hybridlärk

loppan  
#254282 awes,tror du dom överlevt utan ulltussen?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#254287 Det finns plantor som klarat sig där jag inte ser några ullrester kvar men många plantor som saknar ull är betade.
Det verkar även som om de som betats mer än en gång har en ganska stor dödlighet.
Bland de plantor som har ull kvar på sig tror jag inte jag sett någon betning alls.

Det ovetenskapliga svaret (=min känsla) blir nog att de betas lite lindrigare än tall men verkar ha lättare att ge upp helt då de väl betats.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Lindianerna  
#254288 Hej!
Mina hybrid-lärkar växer som raketer..
de högsta är 1,5-2m sedan 2011!
Dock har rådjuren varit tuffa mot topparna på vissa områden på det 1ha stora planteringen.
Men plantan tycks ändå tåla betningen relativt bra - tappar ju dock 1års tillväxt!

Kul att testa. Men som de andra säger så är det mer något man får ta på nöjeskontot!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Blivande snickare  
#254303 awes: Intressant! :smile:
Kan du ta en bild på hur du fäst ulltussen i stammen, förstår inte riktigt fast du förklarat så bra :oops:

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#254330 Använder ull från egna får som är av rasen gotlandsfår. Dessa har långa lockar (cirka 10 cm när man klipper dom) som man lätt kan dela på längden så det blir kvar en mängd som kanske motsvarar vanligt garn.
Denna knyter jag bara med en ögla (halv råbandsknop) någonstans en bit under toppen och drar inte åt alltför hårt.
Ullen från ett får räcker nog till minst 10000 plantor!

Får försöka ta en bild nästa gång jag är uppe på skogen...

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#297309 Hade glömt bort... Men här kommer en bild!

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

isteskog  
#297313 Höstplanterade(markberett) 2007 ett bestånd med sibirisk lärk. De är nu mellan 2-5m höga. Viss betning de första åren, men sen har det klarat sig förutom lite fejning. tycker lärken verkar vara ett segt trädslag att klara sig från betesskador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).