Motorsåg och handhållet

Test på såg tråd...

57 inlägg 31253 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253898 Jag ska svara detta så riktigt jag kan.
axwell skrev:Nu har jag sett hur ni testade, vems fel var det att Hitachin var chanslös redan före start?

Importören eller ÅF i grannskapet?

Ja, det är tyvärr så att den lämnade en hel del att önska när man kör den med proffs såg i 50cc klassen.
Ska man peka fingrar så är det nog Hitaschi som Produkt ansvarig/Leverantör/Informartör ska bära ansvaret att de köper in sågar som funkar bra och presterar rätt för den kategori de är i (Hobby/farmar/proffs), har rätt och önskad utrustning och presterar önskvärt för en proffssåg i 50cc klassen, vilket var det som testades.
De såg som skulle vara med skulle ha samma svärd och kedja, 15" 1,5mm drivlänk och .325 delning i testet. Det var klart redan från början och de skulle levereras med detta så att de om inte det var monterat skulle kunna monteras.
Alla märken fick samma förfrågan.

axwell skrev:Har ATL-skribenten återgett fadäsen med Hitachis svärd på ett riktigt sätt?

Det har smugit in sig lite fel av olika anledningar, på detaljer som i sig inte påverkar resultatet i stort. Tex Att alla såg hade 21BPX utom Stihl kan tolkas som den hade sin kedja vilket den inte hade i testet utan den hade 22BPX då, senare testades den med den kedja den levererades med för att se om, hur och vad som kunde skilja.
axwell skrev:Att Husqvarnas svärd inte skulle passa hade jag som amatör kunnat säga.

Så här skrev jag:

Ser fram emot ATL-testen, hoppas att Hitachin och alla andra fabrikat fick gå med den skärutrustning som de är optimerade för.

axwell


Jadå, du är duktig du...
Ingen såg hade annat än Oregon Super 20 i prestations delen av testet. Där vi kapade i samma stock med samma kedja och olika förare. De bedömdes om hur sågen/motor/sågkropp presterade, inte skärutrustning eller hur den presterade när den optimerats för ett ändamål.

Med 13" fick man inte av trissa bara genom att låta sågen falla igenom.
15" var det som testet planerades för och det var de stockar jag hade lämpliga till.
Att man med kunskap, erfarenhet, tekniker kan göra det är inte rättvist eftersom olika förare har olika teknik och kunnande, så för att få det så rättvist som möjligt är det så lite förarpåverkan som möjligt. Att en proffs såg i 50cc klassen ska prestera bra med ett 15" svärd oavsett träslag eller kedja tycker jag är en förutsättning för att de ska vara i den kategorin över huvudtaget med de förväntningar man har på en 50cc såg i proffs klass.
Hitachi kom med en 95VPX. Den presterade inte mycket bättre med den. Nu var detta ett test för proffs såg, inte ett test för att se vilken såg som passade bäst med vilken utrustning för ett specifikt önskemål. Sågen skulle testas, inte svärd/kedja eller förare. Hade man avsett att prova ut en optimal utrustning för denna såg hade nog mitt val inte blivit Super 20 för den orkade inte riktigt med den kedjan. Jag hade nog inte valt 95VPX heller utan 91VXL i 3/8 som jag tror denna såg presterat bättre för.
Sågarna kördes med nya kedjor, inget byttes eller filades under prestations delen av testet.
axwell skrev:Stihlen fick två chanser, först med felaktig skärutrustning, sen med den optimala.

Stihlen fick inte två chanser i prestations delen där alla hade samma kedja.
De såg som levererades med annat fick sin chans att visa vad de gick för senare.
Både Hitachi och Stihl kördes med sina kedjor och det som ett moment för sig för att se om, hur och vad som kunde skilja.
axwell skrev:Att Hitachin för övrigt fick så låga betyg kan väl vara ok men hur gjordes kaptestet med tidtagning, kontinuerlig yttre smörjning?

Vi tog tid med tid ur samt filmade alla kap. Vi smorde manuellt från dunk så den hade rikligt med olja före kap och det påverkade inte negativt i de olika delarna av testet. Detta kontrollerades genom att den fick gå med sitt svärd för att visa om det påverkade prestation, detta togs inte med i testet.
Detta med svärdet har vi inte tagit hänsyn till i helhets bedömningen på sågen.
Vi gjorde så gott vi kunde med de såg vi fick.

Att sågen inte har ett svärds fäste som K095/D095/A095 eller bör de fundera på till nästa såg i denna klassen. Det är stor fördel för de som kör såg att det är standard.
Det svärdsfäste den har är inte udda eller unikt, det har visserligen andra såg med, men inte en enda proffs såg (så vitt jag vet) av olika anledningar som vi inte behöver gå in på i denna tråd.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

axwell  
#253934 Tackar för klarläggandet på en del punkter, utifrån det skulle Hitachin ha fått lämna "walk over".

Mange skrev:Jadå, du är duktig du...
De här var väl onödigt, du behöver inte gå med håven efter poäng, ingen på forumet kan ifrågasätta din breda erfarenhet.

Att Tanaka/Hitachi och Husqvarna har olika svärdsfästen vet alla som har tex en TanakaECV4501 så det mesta talar för att det även gäller CS51EA.

Användarvisningsbild

LPX eller BPX

traktorz  
#253938
Mange skrev:Ingen såg hade annat än Oregon Super 20 i prestations delen av testet.

-Du menar väl BPX, Oregon Micro Chisel?

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253959
axwell skrev:Tackar för klarläggandet på en del punkter, utifrån det skulle Hitachin ha fått lämna "walk over".

Jo, håller nog med den inte passar in i detta testet för proffs såg, men eftersom det marknadsförs som det så och av många anses som det så är det väl inte mer än rätt att den jämförs på lika villkor. Vi diskuterade detta och talade med produkt ansvarig på Hitachi och beslöt os för att göra vad vi kan och bortse från detta problem i bedömning av såg som sådan. Anledningarna att den fick lågt betyg har inget med svärdet att göra över huvud taget. Det är heller ingen vits i att inte dela med oss av erfarenheterna vi fick utan skriva vad vi tycker efter bästa förmåga.

axwell skrev:Att Tanaka/Hitachi och Husqvarna har olika svärdsfästen vet alla som har tex en TanakaECV4501 så det mesta talar för att det även gäller CS51EA.

Det är ett stort minus och en anledning det är svårare o sälja dem.
Detta fästet tycker inte jag är lämpligt för en 50cc proffssåg. Det krånglar för mycket och funkar inte så bra som andra. Hobby såg och i viss mån el såg tycker jag det är kanske vits i att ha det, men ser egentligen ingen vist i att det finns överhuvudtaget.
HVA, Jonsered, Dolmar, Partner, shindiwa, zenoah, Aktiv, med flera har dem med. Doch oftare med 3/8Hobby och inte .325 delning. Dock inte på Proffs såg i 50cc klassen..
En annan sak att poängtera är att oljeledning från pump hoppade av vid stopp i oljetillförsel, vilket innebar att man får problem som inte enkelt åtgärdas.
Detta händer även om det blir stopp i oljehålet vilket inte är ovanligt i detta svärdsfäste och hände även det under körning med "rätt svärd".

   TS
Användarvisningsbild

Re: LPX eller BPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253962
traktorz skrev:
Mange skrev:Ingen såg hade annat än Oregon Super 20 i prestations delen av testet.

-Du menar väl BPX, Oregon Micro Chisel?

Ja. Alla hade BPX, Super 20, dvs 20/21/22.

   TS
Användarvisningsbild

Re: LPX eller BPX

traktorz  
#254062
Mange skrev:
traktorz skrev:
Mange skrev:Ingen såg hade annat än Oregon Super 20 i prestations delen av testet.

-Du menar väl BPX, Oregon Micro Chisel?

Ja. Alla hade BPX, Super 20, dvs 20/21/22.


Något förvirrande och inkonsistent uttryckt,
då Oregons Super 20 Chisel för .325" och Super 70 Chisel för 3/8" är båda av typen LP(X) kedjor.

Däremot BP(X) kedjorna för .325" tillhör inte Super Chisel, utan istället Micro-Chisel och vad jag förstått är även förlagan till Husqvarnas H25 kedja.

Husqvarnas H30 / Jonsereds Anti-Vib Light S30 har som förlaga Oregons 95VP(X) Micro-Lite, en kedja som för övrigt Oregon inte rekommenderar till sågar större än 50cc.

P.S.
X'et i produktbeteckningarna tillkom ca 2009, då Oregon ändrade till en snävare skärvinkel på tanden.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254064 Super 20 är en modell som funnits väldigt länge i både mejsel och halv skovel i .325 delning.
Alltså både LPX och BPX. 20, 21, 22
super 70 är en annan modell som har funnits i bpde BPX och LPX. Denna har 3/8 delning.
72, 73, 75.
båda modellerba finns i 1,3 1,5 1,6mm spårvidd.

   TS
Användarvisningsbild

Super 20 Chisel == LPX

traktorz  
#254065 Eftersom Oregon själva i sin litteratur enbart använder termen Super 20 Chisel om LPX-kedjorna, så varför skapa förvirring med att blanda in BPX, då Oregon själva inte gör det?

Oregon skriver dessutom alltid Super xx Chisel med bägge orden tillsammans, där xx antingen är 20 eller 70.

Oregon anger yyBPX MICRO-CHISEL®, där yy=[20,21,22], men ALDRIG termen SUPER om sina BPX-kedjor.

Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

MG:s  
#258133 När kan man läsa såg testet i ATL? eller kommer den i PDF format
här på forumet?

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258247 Testet har publiserats.

Jag har blivit lovad en PDF av dem o lägga här. Får på dem igen..

Jag har scannat visserligen.

Med lite tålamod går den att ladda ner här: http://files.chainsawcollectors.se/down ... t_2013.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

Elfving  
#260514 Jag har läst igenom denna tråd och förstår förutsättningarna (vilka är desamma för respektive fabrikat).
Tycker ändå att de är en aning kontroversiellt att mäta prestanda på motorer som kommer direkt ur kartong? Vet inte om det är en skröna men jag anser att motorkaraktären förändras märkbart efter fem körda tankar eller så. Förr i tiden rekommenderades även inkörning med lättare belastning, vet inte hur det är idag.

Kanske de sågar ni testade kunde anses som inkörda?
Jag förstår att det oavsett vilket var lika för alla, men olika fabrikat kan säkert ha varierande behov av inkörning.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260523 De hävdar samtliga att det bara är o köra, samtliga hämtades hos respektive märkes ÅTF, så det som ska göras ska ha blivit gjort.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).