Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken fyrhjuling???

42 inlägg 28401 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken fyrhjuling???

Andreas_93  
#25333 Hej är ute efter en ny fyrhjuling vilken ska man välja??

Några jag ha tänkt på:

Kawasaki 360
Suzuki 400LT-A
Yamaha 350 grizzly

Ska ha den till att köra ved med sätta upp staket
skota snö

eller ska jag välja en större?
vilken isåfall



   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#25348 Honda trx 450 es, ett ord: odödlig.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25354 Det skulle vara kul att ha en fyrhjuling men nu bor jag inte så till att det är lämpligt, men jag har läst på lite. Jag anser jag att hondas modeller är bra. Speciellt TRX500Fa verkar vara en maskin för en skogsintresserad, nyckelord är hydrostatisk transmission samt motorbroms.

Nedanstående text är hämtad från deras hemsida; www.honda.se, citat:
"Tungdragaren för den som vill ha hjälp i skogen med hemtransporten av det som fällts efter exempelvis en gallring. Med sin hydrostatiska transmission erbjuds flera olika drivlägen eller en steglös utväxling. Foreman har en kraftfull motorbroms som är värdefull när en tungt lastad vagn skjuter på i nerförsbackarna. Att motorn utnyttjas maximalt i alla draglägen, oavsett belastning, tillförsäkras genom en avancerade elektronik. Styrservo finns som tillbehör".

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25368 Den nya TRX 420 FM är ett "Billigt" alternativ kanske ?? :D

Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25371 grizzly 350,men jag skulle gå upp till en större 450 eller 700 med servo.
Har själv en grizzly 660 och den är den bästa atv:n jag har haft.jag har haft den i 3 år nu och jag tänker ej byta bort den på länge.Den har gått 500 timmar och går dom en klocka!

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25374
sågmek skrev:Den nya TRX 420 FM är ett "Billigt" alternativ kanske ?? :D

Vad skiljer den mot TRX500Fa ?

Avatar Fallback
M_M  
#25383
OAS-forests skrev:
sågmek skrev:Den nya TRX 420 FM är ett "Billigt" alternativ kanske ?? :D

Vad skiljer den mot TRX500Fa ?

FA:n har hydrostatisk låda, FM har manuell fotväxel.

Avatar Fallback
Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25386 Hej! FM innebär att det är en manuell växellåda. FA = automat eller hydrostat i Hondas fall. En FE är manuell låda med knapptryckningar. Jag har själv en Honda 500 FE och måste säga att kvaliteten är super!! Det finns ju många märken annars att välja på... Jag har tidigare haft en Linhai 260 och den gjorde bra ifrån sig i förhållande till priset, men Hondans kvalitet går inte att jämföra på samma dag. Suzuki 450 och Yamaha 450 har båda fått bra kritik, liksom Honda 420. Välj en där du känner förtroende för återförsäljaren. Jag valde Hondan pga riktigt bra återförsäljare, kvaliteten och 5 års garanti - även för företag. Lycka till :!:

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25388 Ok, men finns det motorbroms ? det är voktigt om man har tunga lass på vgnen.

Avatar Fallback
Bucketman  
#25398 Ja skulle valt kawan eller yaman. O något med högre cc behöver du inte alls med tanke på vad ja gör med min 260. :wink:

Lycka till med valet!

Användarvisningsbild
Robin  
#25418 Skulle hålla mig ifrån variator jag, kör själv honda och visst är det fina grejor. Dock rostade min ram som tusan så den fick jag bytt mot en bättre rostskyddad, annars är jag nöjd, snart 2 år och ca 400 timmar.
Kör förövrigt en 500 fe, med "knappväxel". Finns motorbroms på den, det enda jag saknar är en riktigt diff i framaxeln, dock går det att "bromsdiffa" och nog funkar det också när man lärt sig det.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25420 Robin, 400 timmar på två år, då kör du mer än en vanlig trotoarbonde :)
Vad använder du den till ? och vilka tillbehör har du ?

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25424 Håller med nån av dom tidigare talarna att det viktigaste är kontakten med åf och vilken service man kan få där.
Ingen av dom etablerade fyrhjulingstillverkarna är speciellt dålig. Till och med Bucketmans linahi verkar ju funka kanon bra, han kör ju fram oanade massavedshögar med den.
Svaren i sådana här trådar brukar bli att alla håller fram sitt eget märke och tycker det är bäst.
Jag ville ha flak och längre hjulbas på min fyrhjuling därför blev det en polaris då det bara finns på polaris och arctic. Annars hade jag nog köpt en Honda då jag tidigare varit hondahandlare på mc sidan.
Jag brukar lägga fram argumentet att dom som använder fyrhjulingarna mest faktiskt kör polaris, lappen kör nästan alltid polaris.

Användarvisningsbild
Robin  
#25474
OAS-forests skrev:Robin, 400 timmar på två år, då kör du mer än en vanlig trotoarbonde :)
Vad använder du den till ? och vilka tillbehör har du ?

Det blev ganska mycket nöjesköra första året. Har timmervagn+plog, sen får den gå när man är i skogen så det blir ju några timmar där också.

Användarvisningsbild
Robin  
#25475
trilla skrev:Håller med nån av dom tidigare talarna att det viktigaste är kontakten med åf och vilken service man kan få där.
Ingen av dom etablerade fyrhjulingstillverkarna är speciellt dålig. Till och med Bucketmans linahi verkar ju funka kanon bra, han kör ju fram oanade massavedshögar med den.
Svaren i sådana här trådar brukar bli att alla håller fram sitt eget märke och tycker det är bäst.
Jag ville ha flak och längre hjulbas på min fyrhjuling därför blev det en polaris då det bara finns på polaris och arctic. Annars hade jag nog köpt en Honda då jag tidigare varit hondahandlare på mc sidan.
Jag brukar lägga fram argumentet att dom som använder fyrhjulingarna mest faktiskt kör polaris, lappen kör nästan alltid polaris.

Som du säger är ÅF en viktig del i det hela. Och jag har fått för mig att polaris återförsäljare är vanligare uppöver, mest pga dom även saluför skotrar, men jag kan ha fel. Polaris är ingen dålig maskin, har funnits länge, som vi vet har ju aldrig jänkarna kunnat det där med detaljkvalite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).