halvproffs skrev:Den förra vagnen( KMA) 190 cm bred upplevde jag som instabil och det är inget vidare att sitta och titta bakåt alltsom oftast för att ha koll på stenar och stubbar som kan välta vagnen.
stefan andersson skrev:Har just beställt en ny 9tons Kesla/Patu kärra med drift o radiostyrd vinsch + hydralservo på ventilpaketet
halvproffs skrev:Intressant Ernst det där med att tryckande kolv är starkare. På förra vagnen hade jag bara en styrkolv men jag märkte ingen skillnad på styrka. Nu har jag köpt en Vretens kran och på den är cylindern liggande på bommen vilket medför att när man ska lyfta så är den dragande. Alltså skulle den vara svagare än med tryckande kolv. Får hem kranen om en vecka får väl testa lite då. Enligt broschyr lyfter den 950 kg på 4m.
Glädje siffror?
Sjögård skrev:Provade att köra en Mowi 10-tonnare igår, premirär både på ramstyrning och griplastare för mig. Nu förstår jag varför så många prioriterar vagnstyrningen, sjukt smidigt
Jag har hittills fått utmärkta svar på nästan alla mina frågor, vilket uppskattas. Så jag tänkte fortsätta vara frågvis.
Fråga:
1. Hur stark kran tycker ni med lite erfarenhet man bör ha på en 8-tonnare för att klara timmer?
(vad krävs för att lasta större 5,5 meters stockar)
2. Vad prioriterar ni högst, styrka eller längd på kranen?
gnisten83 skrev:I denna storleksklass är nog inte lyftkraften problemet för du måste ändå lyfta rätt nära vagnen för inte välta om du inte skickar ner stödben, däremot så har jag aldrig hört nån som klagat på att kranen är FÖR lång
fm skrev:Breda däck är bra om det är blöt mark.
Farma kärran kan jag rekommendera men gripen är inte den bästa.