Verkstan

Antal bultar på vridhus?

19 inlägg 13149 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#253262 Jag har fått tag på ett bra vridhus jag tänkt montera på min Patu kran. Kranen är minsta modellen med en räckvid på ca. 4meter. Blir tvungen att göra en addapterplatta då bultförbanden inte stämmer. På kranen sitter det 4st M24 med cc 20cm. Så här ser vridhuset ut på undersidan.



Har tänkt att använda en 30mm järnplatta som jag drar m24, på kranfoten, bultarna direkt i och sedan har jag tänkt att försänka ett antal m12 bult i plattan, som sedan ska dras i vridhusets botten och där kommer funderingarna. I nuläget finns det 6st m10 bulthål runt centrum, men resten ska jag borra. Men hur många behöver jag tror ni. Har själv tänkt att placera ut 8st m12. En i var hörn och resten halvägs i mot centrum på sidorna. Törs inte ta större då jag är rädd att godset i det gjutna huset blir för tunt?
Förstår ni vad jag menar? Tror ni det räcker. Sammanlagt så blir det ju 6st m10 och 8st m12. Själva plattans mått blir 25x35cm och avstånden mellan de yttre m12 bultarna blir ca. 20x30cm.

M.v.h
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

Jim_the_one  
#253265 Hur har det sett ut original?

Då jag antar att du menar att gänga i den rektangulära delen så tycker jag att det är en dålig ide och anledningen är att den inte är en plan yta.
Och sen ser det inte ut att vara samma höjd som i centrumet och det ställer till det ytterligare. Lätt att få spänningar i vridhuset som inte är fördelaktiga.

Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

Amatörhuggare 62  
#253309 Ska du borra fler hål i vridhuset ?? Är det en bra ide´` ??

Användarvisningsbild

Re: Antal bultar på vridhus?

Ängagärdet  
#253317 Till den kranen räcker de befintliga hålen lätt. Använd 12:9 bult. Men det kommer hålla med 8:8 med.

Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#253326
Jim_the_one skrev:Hur har det sett ut original?

Då jag antar att du menar att gänga i den rektangulära delen så tycker jag att det är en dålig ide och anledningen är att den inte är en plan yta.
Och sen ser det inte ut att vara samma höjd som i centrumet och det ställer till det ytterligare. Lätt att få spänningar i vridhuset som inte är fördelaktiga.


Jo, det är en annat plan på den rektangulära ytan och den är lite ojämn. Det har jag iof tänkt att jag skulle försöka plana bort med min lilla fräs och sedan tillverka distanser med rätt tjocklek. Orginal vet jag inte fullt ut, då vridhuset suttit på en arbetsmaskin (ej kran) men det finns fästhål på gavlarna. Man kan se några av dem. Hade väl tänkt att kunna slippa använda dessa, då det kommer att bli onödigt klumpigt och de är inte i bästa skicket.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#253328
Amatörhuggare 62 skrev:Ska du borra fler hål i vridhuset ?? Är det en bra ide´` ??


Jodu, det är det som är frågan och bl.a därför som jag inte vill gå upp för stort i dimension på hålen.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#253329
Ängagärdet skrev:Till den kranen räcker de befintliga hålen lätt. Använd 12:9 bult. Men det kommer hålla med 8:8 med.


Det låter bra :smile: . Men om jag då tar och förstärker upp det med iaf 4 st m12 i var hörn, så borde jag vara på säkra sidan eller?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antal bultar på vridhus?

molnia  
#253340 har ditt vridhus spruckit också?
eftersom du ska ha på detta istället?

Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

Jim_the_one  
#253344


Vad är det för nåt där?


6st M10 känns klent, men å andra sidan brukar jag gärna bygga grejer så dom håller detta efter principen ju grövre desto bättre, hehe

Men har den suttit fast med öron på sidorna så finns det en anledning till detta och då bör den göra det i fortsättningen oxå.

Om du gör öron från befintliga fästen som du bultar fast i plattan då? det borde nästan vara lättare än att fräsa till en bra yta för att sen göra distanser till detta, samt att det kan bli lite klent gods, det är nog inte mycket innan du är å karvar i kolv/kuggstången.

Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#253354 Tog ju en bild till så här är den



Där kan ni se att hålen som man såg lite av (de som blev utritade med röd pi)l är anslutningen till hydraulslangarna.

Den skrovliga ytan är väldigt jämn, så för att få en plan yta, så så behöver jag bara ta någon mm och jag har ca 30 mm gods att ta av. Och jag gillar ju även själv att vara på säkra sidan, så ju flera bultar desto bättre. Bl.a funderar jag på, om jag får dit vridhuset vettigt, att förlänga kranen någon meter. En ytterliggare invändning jag har mot att använda hålen på gavlarna är att det ju är sabla svårt att svetsa så att plattor blir vinkelräta. Känns som att jag skulle skapa mera spänningar på det sättet än att fixa flera hål till en bottenplatta. Om någon undrar vad det är som sticker fram i centrum så är det själva kuggkransen som blivit lite uppdragen när jag tog bort själva vridplattan som ligger till vänster.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antal bultar på vridhus?

Rasken  
#253361 Kolla så att vridhuset verkligen är okej, innan du lägger ner en massa arbete och pengar på ett begagnat hus.

Jag gjorde misstaget att montera ett begagnat vridhus på min kran. Jag testade den innan montering och då fungerade den. Efter monteringen visade det sig att någon hade fusklagat denna med nya tätningar men att själva tuberna med kolvarna var böjda. Det gjorde att vid minsta belastning gick tätningarna sönder igen.

Jag bultade den på liknade sätt som din med distanser för att få en plan yta och det var 6 st M12 bult.
Det höll ungefär en arbetsvecka, sedan låg kranen i skogen. Visserligen hade jag lyft kanske 400 kg i gripen hela tiden. När det brast gick alla bultarna samtidigt. Min kran är 3,6 meter. Det blir oerhörda krafter just vid vridhuset.

Nu ligger ett nytt vridhus och väntar på montering efter nyår.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

Jim_the_one  
#253370 Om du bultar fast bitar av 30mm plåten på sidorna och sen fräser till längden så dom får samma höjd som bultkransen i mitten borde väl vara det enklaste? å bulta fast den där med M12

Men se till att använda loctite på skruvarna, det är så lätt att dom lossnar och börjar det lossna går det fort.


Dom där vridcylindrarna ser ovanligt korta ut, begränsar ju vridvinkeln, bör väl ha iaf 250grader för att man inte ska bli allt för begränsad.
Fast det är ju klart ett trasigt vridhus är man ju rätt begränsad av det me. hehe

Det är mer jobb med sånt där än vad man inbillar sig.

Har varit med å bytt vridhus på en vretenkärra, vill minnas att det faktiskt inte var så dyrt.
Kan kolla med min far vart han fick tag på det någonstans.
Sen var vi på gång att byta på våran egna kärra men det räckte med att byta det undre lagret då detta hade gått sönder och åkt upp.



Och ska du förlänga kranen så bör du inte bara förlänga stickan, det blir väldigt konstiga vinklar å svårt att lasta.

Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#253378 Tack för svaren :smile: . Får väl se hur det blir. Grejen är att det som jag har nu inte är ett riktigt vridhus utan ett bygge med länkage och även fast jag bytte bussningarna i fjol, så blev det inte bra iaf :sad: . Det har även endast 180 graders vrid, så när detta dök upp på blocket för 1500kr bara några mil bort, så tog jag chansen. Det här har ju 270graders vrid och himla stadigt. Kranen kommer jag att förlänga på bommen, då jag vill kunna llägga på "riktiga" laster på vagnen och gärna få lite mera höjd när jag använder den till annat. Men nu är vi nog iaf ett par år framåt i planeringen 8) .

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#255397 Har kommit en liten bit med fixandet :smile: .



Det är rätt stadigt och välbyggt vridhus jag hittade :smile:



Inga defekter hittade hittills. Iaf inte förutom de dåliga gängorna på gavlarna, men dom visste jag ju redan vid köpet.
Nu är det dags att hitta platta och borra hål som ska gängas. Hittade m12 heli-coil i gömmorna. Ska bara hitta rätt borr och en m24 gängtapp. Får nog ta en sväng till en gammal välutrustad f.d. arbetsplats.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Antal bultar på vridhus?

kungsis  
#276624 Nu är det klart :grin: . Återstår bara att so om det håller.


Jag tycker iaf att det blev bra 8)


Förut kunde jag bara vrida 180grader. Nu ska jag bara sätta dit grenavskiljarna och på dom ett fäste för gripen.

M.v.h
Kungsis

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).