Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152823 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Amatörhuggare 62  
#251053
m_DSC_0128.jpg
m_007.jpg
Jag är också nöjd med Strandsklingan, men i värsta underröjningen på hela året. Storblockigt å mycket hassel som ställer sig på och busar med en. så bytte jag till vanliga. En sak jag märkt är att om man stöter till klingan på undersidan Tex i ett hasselhie så går den upp i klingskyddet. ock då blir d slött

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

hans_j  
#253041 Hej!
Har provat strand- klingan på några olika röjningar.
Ser ingen anledning till den på klena röjningar men på grövre stammar (från 5-7 cm och uppåt) är den riktigt bra!!! På underröjngarna helt suverän. Tycker dock att den kräver ganska stor såg för att funka optimalt. Min 545:a är på gränsen men med nära till bränsledunken och en glad gastumme så... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#253043 Var kan klingan beställas ? Vi har ingen i närheten av Stockholm som har den i sortimentet :x
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

värmSkog  
#253045 Jag har beställt direkt över mejl.

http://strandverktyg.se/klingor/strandklingan.html

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

anersimyra  
#253047
värmSkog skrev:Jag har beställt direkt över mejl.

http://strandverktyg.se/klingor/strandklingan.html

Tackar.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

JensSkoog  
#253087 I Norge får man dom från Ådal ved & skog. Har beställd två och dom är i posten! Ska bli skoj å prova. :wink:

Ådal Ved & Skog DA, v. Kjetil Røste -
Tlf 92428836
http://www.vedogskog.no

mail: post@vedogskog.no

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

rokon  
#253088 Tidningen Skogen har i sitt senaste nummer, dvs 12.2013 testat strandklingan med en helsida under rubriken Håller klingan vad den lovar? Sid 28 i papperstidningen, och vi skall väl även gynna massapriserna med en bra branschtidning av papper? http://skogen.se/ Tidningen ges ut av föreningen Skogen.
Själv har jag inte testat klingan ännu, men är med i föreningen och får tidningen.
Jag har ändå några egna reflexioner någon skrev tidigare i tråden att klingan hade färre tänder än en vanlig klinga. Då jag för många år sedan gick på djupet vad gäller energiåtgång vid klyvsågning för att möjligöra klyvning med klingor i en flerkutterhyvel så blev jag varse att ju färre tänder destå mindre kraft krävdes av motorn. Nu var detta klyvning med klyvklinga, hur det är med kapning vet jag ej. Men kanske en röjsågsklinga mer kan liknas vid en kutter och isåfall så vore ju även där färre skär i ingrepp att föredraga då risk för för liten spånaverkning per tand annars uppkommer, med risk att varmgång och hartsbildningar på klingan ökar, med mera friktion som följd. Ja det blev lite egna synpunkter där, förutom de särskilda utförandet som denna klinga har.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

rokon  
#253119 Jag skall väl tillägga att tidningen Skogen gav Strandklingan ett bra slutbetyg efter en månads prov (angående testningen av den som jag skrev i det ovanstående inlägget).

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Mannfolk  
#253120 har kört 3 timmar helnöjd! men gör man som mig å stöter på sten blir det dyrt :)

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Amatörhuggare 62  
#253123
hans_j skrev:Hej!
Har provat strand- klingan på några olika röjningar.
Ser ingen anledning till den på klena röjningar men på grövre stammar (från 5-7 cm och uppåt) är den riktigt bra!!! På underröjngarna helt suverän. Tycker dock att den kräver ganska stor såg för att funka optimalt. Min 545:a är på gränsen men med nära till bränsledunken och en glad gastumme så... :grin:


Håller med fullständigt, i underröjningar är den kanon. I lövsly och plantröjning synd köra med den i fall man hittar sten.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

rokon  
#253167 Filinstruktion till Strand-klingan http://strandverktyg.se/informationsbla ... orrekt.pdf tydligt förklarat!

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Hammaren  
#253178 Jag gillar strandsklingan, men tycker den är lite för dyr, tycker inte den är 3ggr bättre än
en vanlig klinga vilket priset speglar. :???:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Mannfolk  
#253195
Hammaren skrev:Jag gillar strandsklingan, men tycker den är lite för dyr, tycker inte den är 3ggr bättre än
en vanlig klinga vilket priset speglar. :???:


De är ren fakta, blir väl inge megasucce förrän priset sjunker...

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Storken  
#253362 Jag har provat och jag tyckte inte den var så jävla märkvärdig som alla säger, men jag kör ju med flatfil i vanliga fall... :roll:
Den är i varje fall inte värd prisskillnaden mot en vanlig klinga i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253385
Storken skrev:Jag har provat och jag tyckte inte den var så jävla märkvärdig som alla säger, men jag kör ju med flatfil i vanliga fall... :roll:
Den är i varje fall inte värd prisskillnaden mot en vanlig klinga i mitt tycke.



Håller med Storken till 100%! har nu kört mer eller mindre slut på två strandklingor! och är inte så superimponerad! dom säger: "upp till 100% snabbare sågning än vanliga klingor" vilka är dom vanliga klingorna då? möjligen scarlett!..inte ens än dom skulle jag påstå! för märkbart snabbare än en rätt filad maxiklinga sågar den då inte tycker jag! 30% mindre bränsleförbrukning skulle jag vilja påstå är rent nonsens! dubbeltand låter ju fint! men vad gör den undre tanden för nytta överhuvudtaget? tanden framför är ju som en underställningsklack för den undre tanden bakom!! på mina klingor syns inte minsta lilla slitage på undre tanden!! :roll: den undre tanden är väl möjligen med att skjutsa ut spånet......det är troligvis det enda lilla slitage den får! den har några tänder mindre till sin fördel för bla spånukast! men å andra sidan är jag hyfsat övertygad om att en maxiklinga har bättre spånutkast per tand räknat! med tanke på pris mm så kör jag vidare med mina maxiklingor, filade med både rundfil och flatfil! jag filar ur nedre spånutrymmet med rundfil och eggen med flatfil! sen brukar jag dra några drag på bakre delen av tandtaket med flatfil....har fått för mig att spånutkastutrymmet blir bättre då för tanden bakom! kanske ren inbillning...vad vet jag! :roll: men dom som provat mina klingor brukar få ett skapligt brett leende på läpparna iallafall! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).