Skotare

Köpråd till blivande skogsägare?

11 inlägg 6703 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd till blivande skogsägare?

norrland1  
#252531 Hejsan på er, som rubriken antyder så blir jag skogsägare nästa sommar, har 25 mil till skogen så jag behöver lite "effektivitetshjälp" när jag väl är där.
I första skedet ca 200 hektar, sedan lika mycket till om en par år, (generationsskifte), så nu skulle jag vilja ha lite råd av er.
Kikat på olika forum och dom fordon som passar min ekonomi och skog är, tror jag, Nallar, Robur,Teg, skogsboxer, mf 165 och liknande modeller.
Blir inte mycket hjulande, skogen står bredvid farbara skogsvägar, är helbandare och svanstyre att föredra framför halvbandare?
Är det någon skillnad på driftsäkerhet mellan hel o halv-varianter?
Fungerar överhuvudtaget en 3/4 i skogen utan band på sommarföre, eller är det möjligt att köra och plocka ihop träd i hyfsad terräng?, för lite körning på väg blir det ju, är det jobbigt att lägga på/av banden med lite övning?
Stenig terräng, fungerar det med band?
Huvudelen av körningen kommer att ske på barmark, bättre med hjul eller band?
Många frågor kanske, men frågar man inget får man inget veta heller.. :P



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

olofjonas  
#252592 Jag har en lillnalle i skogen.den fungerar inte utan band.

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

rottnef9  
#252729 satsa på en blondin.

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

norrland1  
#252751 Tack för svaren.
Olof, har nästan anat att det inte fungerar utan band, men jag ville bara veta mera säkert, mina "utkörarvägar" går på lite blandade sommarstuguvägar och dom kan ju kanske ha något lite emot att det blir körskador av banden, så ibland är nog en ren hjulmaskin att föredra, eller..

rottne, jag har nog gärna tagit en blondin, men då drar det ju iväg i pengar sett, får säkert/kanske mer maskin/komfort för pengen men måste nog börja i en lägre division, tyvärr. Drivax ligger ju lite bättre i kurs men kräver kanske lite mer i skruvande men dom har ju lite samma princip, stora hjul o drivande vagn, nu kanske jag retar upp halva maskinvärlden, men billigare är dom ju..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

jannee  
#252753 Annars är det en STOR fördel med både blondiner och brunetter, man kan ha dem hemma i husvärmen om man inte har dem i skogen, smart va?

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

Tosca  
#252768 Nallar, Teg och Robur som är 3/4-bandare är oftast robustare uppbyggda än halvbandarna, oftast har de planetväxel som skonar drivlinan.
En liten varning för Robur, den är byggd på MF, som inte har så kraftigt dimensionerade bromsar.
Hydraulpumpen ska helst vara direktdriven, på ex vis Lillnallen är den remdriven och dessutom med lägre flöde än på många andra, vilket innebär långsammare kran.

Oftast vill man ha kranen bakåt i skogen, så man kan balansera när marken är ojämn.
Hög tyngdpunkt är ju ett problem iom att kranen sitter monterad ovanpå hytten.

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

norrland1  
#252954 Janee, då är blondin utesluten, för jag tror att min nuvarande blondin inte skulle uppskatta en till i värmen hemma, och vid närmare eftertanke inte en brunett heller, får nog bli en boxer (hund) istället.. :-)

Tosca, tack för dom råden/tipsen, har ju sneglat lite på en lill-nalle för den verkar ju ganska liten o smidig, och tror ju att till en början så spelar inte kranhastigheten så stor roll, och om/när det ändras så går det säkert att byta upp sig.
Tittat på stornalle oxå men har en undring där, däcken, är ju "tandade", finns det några alternativ, eller går det att byta däck o band till någon annan variant, säkert inte biligt, eller går det att få tag i orginaldäcken?

Är det någon som har några bra tips om frakter, utbudet är ju mycket större i södra sverige, bor i Luleå, en här i krokarna kör för 100 kr milen,
men 200-250 mil kostar ju en del, men ibland är det ju bara att bita ihop för en del av Sverige ligger ju så avsides. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

jannee  
#252985 Det är på frakten upp till Lapphe**et som man tjänar pengar på = egentligen orimligt dyrt.
Man måste kunna fakturera ca 2000kr/flm - från södra Sverige. Bäst är om man kan få runt 50 tkr på upplasset, returen ger oftast något runt 10 tkr.
En helsväng rör sig runt 350 mil och 160kr/mil bör man försöka köra in, annars blir det inte hållbart - i längden.

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

bgl  
#253012 Med de arealer du antyder är det betydande värden som ska förvaltas. Innan operativa beslut om maskinköp e.dyl. tas, bör underlag för mer strategiska beslut tas fram. För det första en skogsbruksplan som utvisar inte bara nödvändiga utan också möjliga åtgärder i skogen. Ur den kan du få fram behovet av motormanuellt arbete och jämföra detta med den tid du kan avsätta. För det andra att med experthjälp ta fram en långsiktig plan för fastighetens
ekonomi, inte minst för anpassning till alla de skatteplaneringsmöjligheter som finns, för övrigt nyss beskrivet i ATL. Denna planering kan leda till allt från att inte köpa någon maskin alls till ett förslag om inköp av en betydligt "bättre" maskin än du anger, t.ex RottneF9 (ca12000tim) eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

Tosca  
#253079 En lite högre prisklass kanske, men ett alternativ till bandarna kan ju vara en Hemek.

http://www.blocket.se/jamtland/Hemek_65 ... m?ca=9&w=3

Avatar Fallback

Re: Köpråd till blivande skogsägare?

norrland1  
#253949 Gott slut o gott nytt på er alla.
Skogsbruksplan finns/nygjord så jag vet att det finns skog för en maskin ,den mesta skogen , ca70% 60 år o uppåt, sen är det några områden med röjning/massaved, så i år kanske det inte behövs någon maskin men eftersom jag är norrlänning som ska fundera lite först innan köp så ville jag ha råd/kött på benen när det väl drar ihop sig för beslut/köp, kanske lite fegt men känns rätt för mig.
Sen är det rätt kul med maskiner som surrar o låter, men det är ju en helt annan sak, hehe..

Tittat på hemekarna men får intrycket att dom är lite klumpiga, har säkert fel men den ser bara ut sån, har inte pratat med någon som kört dom så jag har ingen aning, finns säkert någon som vet.......
Sen tycker jag att lösningen med att driva främre hjulen med öppen kedja ser lite märkligt/känsligt ut, fungerar säkert bra i början men efter ett par år, njjaaaaa.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).