Avverkning (slutavverkning)

560 xpg för grov skog!

32 inlägg 24057 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

560 xpg för grov skog!

simon d  
#251924 Har precis fått jullov och började det med att köpa ett nytt motorsåg husqvarna 560. Vilket såg asså ! Går inte att jämföra med klassen sågar mindre på 3 till 4 hk. Vad tycker ni man ska ha för såg när man hugger grovskog? :-)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

traktorz  
#251934 - Är det inte lite sent att fråga nu, när du nyss just köpt en?

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

värmSkog  
#251950 Dolmar ps-7900 är en grym såg när det är grovt. Nu är ju visserligen den rätt mycket större än Husqvarna 560.

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

anersimyra  
#251951 Jag ser att Svens Motor har en Dolmar 7910 för 7999:-. Jag hittar dock inga uppgifter om cylindervolym på denna såg ?

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

simon d  
#251980 Haha kanske det är Traktorz, men kan vara kul och höra
vad andra tycker man ska ha för såg

   TS
Avatar Fallback

Re: 560 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251985 muligens ei stihl 361 eller den du har kjøpt

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ferguson system  
#251987 Jeg bruker ei stihl ms 390 sag med 18" sverd 3/8 deling, og 1.3mm spor. Skulle jeg kjøpt ei ny sag i det segmentet hadde valget stått mellom stihl ms 391 og jonsered 2258.

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

traktorz  
#252118
simon d skrev:Haha kanske det är Traktorz, men kan vara kul och höra
vad andra tycker man ska ha för såg


Begreppet grovskog är relativt, härikring är det mest tall samt på några kalk-bördigare områden gran. För sådana bestånd räcker en 60-kubikare med 18" svärd gott och väl, vi själva kör med en Stihl MS 362 C-Q för fällning med alt. 15" & 18" svärd, bägge med 36RS kedjor i 3/8" delning.

Du har ju också en 60cc-såg, och eftersom Stihl MS 362 (VW) och HVA 560 XP(G) är jämförbara, så undrar jag om du verkligen behöver en något större såg?

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

simon d  
#252345 Nej jag är nöjd med 560. Blir nog för tungt med större såg

   TS
Avatar Fallback

Re: 560 xpg

rikard_e  
#252358 Är nöjd med min 560xpg också, lagom tungt till effekten, skulle gärna ha ett mellansåg också.

Men 560 är lagom att dra ner övergrov skog med.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

bård  
#252360 Kjører med en Jonsered 2172, det er min favoritt.
Har slitt ut 2 stk 2071 med mye felling og kapping av stormskog.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

hans_j  
#252844 Beror på vad som ska göras:
Ren manuell huggning normal slutavv.- 550XPG med 15 tum
Kapning övergrovt för skördare- 560XPG med 18 tum
Huggning av ek, alm mfl. hårda trädslag- 372XPG med 18 tum och 3/8

Sällan det är ren manuell huggning men 550:en är kaxigare än vad en tror, speciellt vid kvistning.
560:en räcker gott och väl till övergrovt och är betydligt bränslesnålare än 372:en.
372:en går mest till ek och liknande- tycker 3/8 kedjan klarar sig bättre när den blir lite träslö mot 325 som i mitt tycke blir värdelös för minsta lilla.

Rätta mig gärna om jag har fel. Har ni andra åsikter så lyssnar jag gärna.

Mvh Hans

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252849 Jag håller med dig i det du skriver Hans! men att en 3/8 kedja skulle hålla skärpan bättre än en 325 håller jag inte med om! det har skrivits mycket om detta på "nätet" både här och på div utländska forum! och en del vill påstå att det är så pga att dom läst det på "nätet"! jag håller inte med! jag ska förklara varför! ...en skarp egg är en skarp egg oavsett om det är en 3/8 eller 325 kedja! dom blir lika fort träslöa! i förhållande till sin storlek och i tid och fart! man kan kanske tycka att en 3/8 håller skärpan längre pga att man tycker att man får mer gjort när man väl sågar! men kolla skärpan per avverkad kubik! då blir det en annan historia! eller hur? vissa här säger att det är löjligt att köra en tex hva 560 med orginal 7kuggs drev! dom säger att 560 är så stark att man ska antingen köra 325x8 eller 3/8 det är rent skitprat skulle jag säga ...den funkar bäst med med 18" 325 orginal 7kugg! tro mig..jag har provat alla möjliga kombinationer! men ok den funkar ok med 18" 3/8...men.... det är vad jag tycker! sen får andra tycka vad dom vill!

så tycker jag! :smile:

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

hans_j  
#253068 Håller med dig om skarp och slö kedja. Men det är inte det som är anledningen till 3/8 kedjan.
Skillnaden är hållbarheten, ek exempelvis ger enligt mig större påfrestningar på svärd och kedja än vad barrträden ger därför väljer jag den då. 325 kedja ligger ju redan på gränsen med 560:en bakom. :smile:
Men det är mina erfarenheter.
Överbevisa mig gärna- jag är ju här för att lära av era kunskaper/erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Peteflamingstar  
#253122
hans_j skrev: 325 kedja ligger ju redan på gränsen med 560:en bakom. :smile:
Men det är mina erfarenheter.
Överbevisa mig gärna- jag är ju här för att lära av era kunskaper/erfarenheter.


Hur menar du då? Jag har iofs bara en 555:a, men det är ju nästan samma effekt som i 560:n, och jag kör med 18" 0,325 och 1,3, tycker det fungerar utmärkt. Nu sågar jag ju sällan ädellöv, det blir mest triviallöv och barr, men det slöar inte fortare än annat jag provat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).