Trädfällning (arborist)

Vinschutrustning för trädfällning

83 inlägg 89972 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#252628 Jag skulle vara tacksam för råd avseende vinschutrustning för trädfällning. Jag har gått en C-kurs och är nybörjare, men tycker att jag vet vilken typ av saker jag vill ha. Det finns dock många olika varianter och jag vill inte betala för mycket för en utrustning jag använder sällan. Min inköpslista är baserad på Skogma-katalogen.

Mitt hållbarhetsresonemang är som följer: 5000 daNm är tillräckligt moment med god marginal och jag bör klara att få till en fästpunkt över 5 m. Därmed är det fullt tillräckligt om hållfastheten för rep och vinsch är 1000 daN och 2000 daN = 20 kN för brytblock.

Min tänkta inköpslista :
  • Kasttyngd, Skogma nr. 168250, 228 kr
  • Kastlina, Skogma nr. 169400, 152 kr
  • Draglina 45 m, Skogma nr. 203245, 935 kr, eller Polyquicklina 12 mm, rulle 50 m, Skogma nr. 163912, 404 kr
  • Kastblock Treerunner, Skogma nr. 161689, 275 kr, max belastning 42 kN, för rep upp till 15 mm diameter, eller Kastblock ISC RP012, Skogma nr. 161723, 298 kr, max belastning 36 kN, för syntetrep upp till 12 mm diameter (ISC skriver max 13 mm på sin www-plats)
  • Förankringsband 180 cm (dubbelvikt) med metallkarbinhake, Skogma nr. 168618, 162 kr, nyttolast snörd 1900 kg. brotthållfasthet 11500 kg
  • Spakdragblock, Swedol nr. BS-9090, 239 kr
  • Förankringsband, Skogma nr. 224135, 197 kr
Synpunkter och råd mottages tacksamt. Är polyquicklina något att lita på? Kan man kombinera kastblock i aluminium med karbinhake i metall? Finns det någon kvalitetsskillnad mellan kastblock från Treerunner och ISC?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252631 Spontant vill jag bestämt avråda från att köpa spakblock som kostar som ett par större hamburgare. Angående övrig utrustning finns den på annat håll för betydligt under skogmas priser.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252633
image.jpg
Här har du ett fint och hållbart kastblock från Bedsab. Du kan använda syntet eller stållina från 5mm upp till ca 16 mm, pris runt 500.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252634 Blocket är öppningsbart på ena gaveln.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#252645 Tack Anders för dina snabba synpunkter, se mina kommentarer nedan.

Anser du att polyquicklina är något att lita på? Kan man kombinera kastblock i aluminium med karbinhake i metall?

anersimyra skrev:Spontant vill jag bestämt avråda från att köpa spakblock som kostar som ett par större hamburgare. Angående övrig utrustning finns den på annat håll för betydligt under skogmas priser.

Jag delar din misstänksamhet mot dragspakblocket och betalar gärna för kvalitet. Samtidigt har jag fått uppfattningen att Swedol brukar erbjuda kvalitetsprodukter och därför tycker jag det kan vara värt att åka till en butik i min närhet och åtminstone titta de dragspakblock som finns.

Vad kostar ett dragspakblock från Lug-All och var kan man köpa ett sådant?

Helst skulle jag vilja börja mina vinschningsövningar med en Strapulli från Forankra, men jag vet inte var man köper sådana.

Vart vänder man sig istället för Skogma?

anersimyra skrev:Här har du ett fint och hållbart kastblock från Bedsab. Du kan använda syntet eller stållina från 5mm upp till ca 16 mm, pris runt 500.

Ser ut att vara en rejäl sak. Men jag tycker det är för tungt att bära på 7,5 kg för att få plats med en lina på 16 mm och klara en max last av 2 ton. Det kanske räcker med att klara 1 ton belastning, men då kan ju linan inte vara större än 10 mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#252653 Polyquicklina kan man lita på. Den är också mycket trävligare å jobba med enn wire, men den är känslig för värme och vass sten och slikt, men om du inte driver winchning i stenhögen, så går det bra.(Har en som ursprunglig var 50 m. Nu har jag fyra på 20, 15, 6 och 5 efter kapning där det uppstått slitage). Skulle själv inte köpa spakblock til den prisen, men hellre kolla på Tools. Billigprylor har en tendens att gi seg när det passar som minst.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

axwell  
#252663 Swedol blandar och ger, har både dyra grejer som är från dåliga till riktigt bra, plus rena skräpet som är billigt.

Deras kinamärke AmPro ligger väl klass med Julas Meec och Clas CoCraft.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Huskyman  
#252668 Jag gillar och använder det här blocket från ISC:
http://www.forest-life.se/klatter-redsk ... k-pulley-2
Väger strax under ett halvt kilo och tar rep upp till 16 mm.
500 spänn.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252677
Helst skulle jag vilja börja mina vinschningsövningar med en Strapulli från Forankra, men jag vet inte var man köper sådana.


Har et par Strapulli, (tror de er kjøpt på Clas Ohlsson) vil ikke anbefale dem til noen.
Om du inte anvender den daglig husker du aldrig hvordan bandet skal tres, myket lett at bandet dras snett da blir det stopp, slirar om det blir for tungt. Om du bare trenger et par hundre kilo er dette en bedre løsning http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=201849&parent=sLB&parentIndex=130 finnes også i en større modell på 450 kg. Har ingen selv men men vil ha, en arborist kompis bruker den mye ved svår trefelling. Han har den største modellen.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252681
mghg skrev:Tack Anders för dina snabba synpunkter, se mina kommentarer nedan.

Anser du att polyquicklina är något att lita på? Kan man kombinera kastblock i aluminium med karbinhake i metall?

anersimyra skrev:Spontant vill jag bestämt avråda från att köpa spakblock som kostar som ett par större hamburgare. Angående övrig utrustning finns den på annat håll för betydligt under skogmas priser.

Jag delar din misstänksamhet mot dragspakblocket och betalar gärna för kvalitet. Samtidigt har jag fått uppfattningen att Swedol brukar erbjuda kvalitetsprodukter och därför tycker jag det kan vara värt att åka till en butik i min närhet och åtminstone titta de dragspakblock som finns.

Vad kostar ett dragspakblock från Lug-All och var kan man köpa ett sådant?

Helst skulle jag vilja börja mina vinschningsövningar med en Strapulli från Forankra, men jag vet inte var man köper sådana.

Vart vänder man sig istället för Skogma?

anersimyra skrev:Här har du ett fint och hållbart kastblock från Bedsab. Du kan använda syntet eller stållina från 5mm upp till ca 16 mm, pris runt 500.

Ser ut att vara en rejäl sak. Men jag tycker det är för tungt att bära på 7,5 kg för att få plats med en lina på 16 mm och klara en max last av 2 ton. Det kanske räcker med att klara 1 ton belastning, men då kan ju linan inte vara större än 10 mm.
Inte väger det 7,5 kilo, du har nog kollat in det större. På swedol har du spakblock med genomlöpande wire, Skapa ett konto på Bedsab vilka är leverantörer av lyftutrustning. Du har då genast 20 till 30 % rabatt och betalar betydligt under övriga säljställen. De kastblock runt 250 kronor du tänkt dig är alltför klena.Blocket som Huskeyman länkar till är riktigt bra. Till aluminium passar stroppar bättre än schakel, det blir klämskador med tiden. Ska du handvinscha träd, snåla då inte på materielen, hellre "övergrovt" än att stå med grejer som belastas till bristningsgränsen. Tänk även på att t.e.x märkningen 1000 kilo på en vinsch kan betyda flera saker. Det kan betyda att en vinsch klarar att flytta en hjulförsedd vikt på 1000 kilo, det kan betyda att vinschen klarar att dra 1000 kilo med ett visst friktionsmotstånd mot underlaget, det kan betyda att vinschen lyfter 1000 kilo rakt upp. " Hamburgarvarianten" från swedol tillhör alldeles säker kategori ett. Lyft/vinschdon ska även klara ett " haveri." Drar lasten iväg åt något håll ska prylarna hålla, "hamburgarvarianten" kommer garanterat lösa upp sig i sina beståndsdelar. Kastblocket jag länkar till har 500 kilo som arbetsbelastning, men säkerheten mot materialbrott är sjufaldig, ser en utrustning klen ut, då är den klen. Tänk även på att linor till vinschning ska vara maximalt stumma.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Amatörhuggare 62  
#252731
m_001.jpg
m_002.jpg
m_003.jpg
m_004.jpg
Detta kanske är överkurs, men är min utrustning till 😈 svåra träd

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252736
Amatörhuggare 62 skrev:
m_001.jpg
m_002.jpg
m_003.jpg
m_004.jpg
Detta kanske är överkurs, men är min utrustning till 😈 svåra träd
Absolut inte överkurs, det är utrustning som håller ett helt yrkesliv.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Amatörhuggare 62  
#252740 Ja jag köpte dyrt men ångrar inget, har tillockmed fått hjälpa Eon. Jag högg Ekar i vintras, och dom kan vara knepiga. Grannen gick längs gränsen var dag, men inte en ek for in på hans. Tack vare denna vinsch

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252743 Det är tryggt att rigga med dessa vinschar :smile: Inget "Husqvarnatramp" i benen då inte.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Huskyman  
#252811 "Husqvarnatramp"? Oj, jag har tydligen missat nåt. Vad är det? :?:
Själv kör jag med block och riggar så att jag får en utväxling upp till 1:16. 12mm rep som jag drar själv med prussik/friktionsbroms. (VT). Drar jag 10 kg så har jag 160 kg kraft osv...
Hittade ingen riktigt bra info om hur detta funkar , men via länken nedan får man idé i alla fall...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).