Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473355 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252307 Finns rundbrynen i lämplig diameter skulle man kunna prova det för att få " perfekt " skärpa. En kamrat till mig är medlem i en " rakknivsklubb ". Filning som är en: spånavverkande bearbetning, ingår i de sammanhangen inte ens som en grov bearbetning. Man använder enbart olika grovlekar av vattenbegjutna brynen. Om man applicerade sådan slipteknik på sågkedjor borde resultatet bli bättre än med fil. Jag hade en lärare i skolan som vunnit ett mästerskap i sågkedjefilning, de använde sig av någon form av små slipstift monterade på en tandläkarborr. Jag har inte funnit några uppgifter på nätet angående dessa " mästerskap ". Han hette i vart fall Nils Burholm, " mästerskapen " borde hållits någon gång på 60-70 talet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

donky-kong  
#252311
anersimyra skrev:Finns rundbrynen i lämplig diameter skulle man kunna prova det för att få " perfekt " skärpa. En kamrat till mig är medlem i en " rakknivsklubb ". Filning som är en: spånavverkande bearbetning, ingår i de sammanhangen inte ens som en grov bearbetning. Man använder enbart olika grovlekar av vattenbegjutna brynen. Om man applicerade sådan slipteknik på sågkedjor borde resultatet bli bättre än med fil. Jag hade en lärare i skolan som vunnit ett mästerskap i sågkedjefilning, de använde sig av någon form av små slipstift monterade på en tandläkarborr. Jag har inte funnit några uppgifter på nätet angående dessa " mästerskap ". Han hette i vart fall Nils Burholm, " mästerskapen " borde hållits någon gång på 60-70 talet.


Gick en motorsågskurs nyligen, där visade en annan kursdeltagare ett filverktyg fäst på en dremel.
Han körde med denna slipsten det sista för att få riktig skärpa.
Enl. Honom gjorde detta stor skillnad jämfört med bara fil.



Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252323 Berre ein får det skikkelig til så blir det plenty skarpt nok med ei rundfil, problemet slik eg ser det er å få det til kvar gong.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252337 Själv kommer jag inte använda annat än fil. Men vill man vara " nördig " :geek: kan det vara kul att prova alternativen. En Dremel till 36" kedjan kan ju vara praktiskt förstås.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252347 Vi håller oss till filning och bilder på det i denna tråden tycker jag så blir det nåt o bygga på.

Can. Om du har svårt o hålla vinklarna gör du det svåraste för dig än nödvändigt.
Genom att utnyttja de leder o rörelser vi inte kan ändra vinkel på som axel och armbåge och i stället flytta sågen och "låsa handled så blir det lättare o få samma vinkel upprepade gånger.

Har du svärd stående i brösthöjd eller lite lägre, fixerat i en punkt och flyttar dig själv till en position som är bekväm där du kan arbeta avslappnat så är förutsättningarna lättare.

Jag satte skruvstycket på en hyllkant av utrymmes skäl. En stolpe justerbar i höjdled med utrymme att gå runt hade varit det optimala. Ska se om jag inte kan få till det så småningom.

Att ha svärdet stående ger även det möjlighet att bättre hålla vinklar av många skäl. Först för man slipper fundera på vilket läge filen har i höjdled i tanden eftersom den arbetar sig nedåt naturligt och då blir det bak i tand, inte ner i drivlänk. Det tryck som behövs ges med ett finger vilket även påverkar vilket håll filen strävar efter att arbeta i tanden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252379 Ja forslaget ditt er verdt å tenke på, men må skaffe ein plass der eg kan ha skruvstød i brysthøgd eller så.
Eg har ikkje klart å finne ut kvifor det av og til blir vasst og av og til berre ok. Det enklaste å forbedre seg på hadde vært og hatt alle tenner like lange, det har eg ikkje vært nøye med. Så får eg vera lettare på handa. Men det er så mykje meir, finne ut korekt høgde på tanna, korrekt understilling, samt bli kvitt råegg og at tanna er skikkelig vass. Så har fortfarande mykje å lære. Har fundert på å kontakte ein eller annen som kan skikkelig og som er innteresert i å lære vekk for å få rettleding slik at eg veit kva eg skal øve på. Må nok kjøre ett godt stykke, for veit ikkje om noken her eg bur. Men på sikt ville det vært veldigt lurt trur eg. Dersom noen er innteresert i å lære vekk da, og har tid og annledning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#252397 Var alltid noga med att föra filen absolut rakt i hela rörelsen, jag ser många som böjer filen i slutet av rörelsen, tanden blir då rundad i eggen. Även en skarp och ren fil är viktigt för ett gott resultat.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

snurra  
#252398 åk till Biltema och köp en sådan , duger gott, det blir vasst som tusan !
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 0-W-17223/

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252468
Bild
snurra skrev:åk till Biltema och köp en sådan , duger gott, det blir vasst som tusan !
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 0-W-17223/


Håller med, en liknande har jag och nu blir det riktigt vasst.
Filar gör jag till nöds ute i skogen men så sällan som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252470 Håll er nu till fil och filning om vi ska komma nån vart i denna tråden.

Finns andra trådar för slipning och slipar.
Här är några...
viewtopic.php?f=12&t=969
viewtopic.php?f=12&t=1152
viewtopic.php?f=12&t=17353
viewtopic.php?f=12&t=8849
viewtopic.php?f=12&t=7234

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252490 Ett tips till de som vill prova, lära, träna och experimentera.
finns möjligheten o samla på sig gamla kedjor o prova på är det toppen.
3/8 eller .404 om det finns såg som kan dra det. Ju sörre ju bättre.
lättare o se och fila, även grövre fil som då är stabilare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Blivande snickare  
#252508 Var ut igår å filade på några gamla .325 kedjor som jag hade i garaget. Försökte använda alla tips härifrån tråden, filen helt rak hela vägen, ta bort råegg osv. Rotera filen har jag gjort tidigare åxå, kom naturligt på nåt vis.

Jag tog några tänder på första kedjan som jag sen jämförde med manges bilder men tyckte inte det blev nära på lika bra. Sen böt jag till en ny fil å $@#!@& vilken skillnad det blev! :grin:
Jag skrev ju tidigare i tråden att den filade ytan på mina kedjor blev mycket "mattare" än era men nu går det nog nästan å spegla sig i tanden! :mrgreen:
Blev mycket mindre råegg åxå med ny fil, jag tryckte väl automatiskt mycket mindre på filen när den faktiskt skar.
Sen tyckte jag att det blev mycket mindre råegg om jag drog näst sista draget från "fel" håll, dvs från tandspetsen innåt :smile: . När jag hade filat kjeden färdigt så såg dom andra färdig filade kedjorna så fula ut så jag filade om dom åxå :D

Sen experimenterade jag med lite olika sätt å ha fast sågen i bordet å hur jag själv skulle stå/ sitta. Kom fram till att jag helst skulle stå med sågen upp å ner. Det går tyvärr inte riktigt i mitt garage så jag får nog fortsätta sittande...

Ska ta bilder senare. När jag skulle fota igår hade telefonen dött.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252509 kva merke har du på den nye fila

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252514 Er litt delte meininger om ny eller litt sliten fil gir best resultat. Kva er eigentlig vasst? Tja burde vel vera at det ikkje er råegg og så glatt yta som muligt, det vil gi vassast kant på eggen og minst friksjon mellom trevirke/fibrar og ytan på tanna men dette blir litt spekulasjoner. Dersom det stemmer skulle vel ein spegelglatt yta vera bra.
Senast redigerad av can tor 26 dec 2013, 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252515 Roligt o höra, Blivande snickare.
Nu är du en bit på väg. Nöj dig inte med lite bättre utan kör på och träna! Det blir bara bättre så länge man har intresset.

Råegg kommer till på olika sätt, men oftast är det kvar för det inte skurits av.
Rätt logiskt när man tänker efter lite, men inte självklart när man står o vill bli färdig.

Gör man rätt upprepade gånger i samma vinklar och position med en (på rätt sätt) fungerande fil blir det ingen råegg!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).