Motorsåg och handhållet

hva 550

22 inlägg 6313 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hva 550

rottnef9  
#252067 Har köpt en ny hva 550 det var en stor besvikelse är ju sämre klipp i den än den gamla 346.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hva 550

traktorz  
#252071 Det kan nog stämma, då bägge har samma vridmomentmax, givet att 550 ännu inte är inkörd.
En 346 trimmad eller inte, anses ju vara den bästa av HVAs sågar, innan miljökraven påtvingade friskluftmotorerna.

Avatar Fallback

Re: hva 550

rottnef9  
#252073 dom som jag vet som har 550 påstår att den är grym men den kanske kommer om ett tag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hva 550

anersimyra  
#252082
rottnef9 skrev:dom som jag vet som har 550 påstår att den är grym men den kanske kommer om ett tag.
Det gör den, den var ingen höjdare de första timmarna.

Användarvisningsbild

Re: hva 550

totte  
#252095 Erfarenheten i allmänhet, inte min, men vad som framkommit här på forumet, har väl varit att den behöver hårdkörning ett tag för att vakna till. Så det blir förhoppningsvis bra.

Användarvisningsbild

Re: hva 550

anersimyra  
#252108 Precis, efter att du " sågat in den " efter instruktioner så mår den väl av att köras hårt. Min har fortfarande en lite irriterande egenhet. Har jag inte kört den på ett tag så " tvekar " den vid gaspådrag. Inte samma tvekan som en snålställd såg, det försvinner dock efter en stunds riktig hårdkörning, därefter går sågen superfint, det är utan tvekan den effektivaste kvistningssåg jag någonsin kört.

Användarvisningsbild

Re: hva 550

ananders  
#252115 Jag har samma erfarenheter som anersimyra. Är väldigt nöjd med sågen.

Användarvisningsbild

Re: hva 550

svampbob  
#252120 Jag var inte så imponerad i början men efter några veckor började den gå fantastiskt bra. Det enda jag kan klaga på är att kjedjan blir slö.

Användarvisningsbild

Re: hva 550

anersimyra  
#252123
svampbob skrev:Jag var inte så imponerad i början men efter några veckor började den gå fantastiskt bra. Det enda jag kan klaga på är att kjedjan blir slö.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: hva 550

T Landström  
#252160 Jag är grymt nöjd med min 550...byte dock från en första generation av 346...
Men min tyckte jag gick bra från början...kan gå lite ojämnt de första minuterna på dagen...

Avatar Fallback

Re: hva 550

SawTroll  
#252174
totte skrev:Erfarenheten i allmänhet, inte min, men vad som framkommit här på forumet, har väl varit att den behöver hårdkörning ett tag för att vakna till. Så det blir förhoppningsvis bra.



Det stemmer bra med det som skrives andre forum også, men selv ser jeg ingen god grunn til å bytte ut 346NE med 550.

Avatar Fallback

Re: hva 550

k-racing  
#252362 måste köras stenhårt annars verkar dom ställa in sig för slökörning sen finns inte kraften där när den behövs.

Användarvisningsbild

Re: hva 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252363 Jag upptäckte att hur man kör dem de första tankarna påverkar kraft och även bränsle förbrukning.
Även starterna påverkades.

Enda råd jag kan ge är nog o ställa sig o kapa skivor en tank först. Ge den vad den tål ordentligt..
Förutsatt att den är servad korrekt vid leverans o har rätt grejer o uppdaterad program vara....

Avatar Fallback

Re: hva 550

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252451 Jag har nu väntat på att prova min nya 550 och imorgon ska sågen köras in. Har preparerat med en fet asp som objekt för inkörning. Enligt försäljare och forumvänner ska sågen köras in hårt. Dvs gasen i botten i 3-4 min, det tar i hjärtat att plåga en ny såg hårt från början.

Gör jag rätt eller ska man mjuka efter ett tag?

Jaja hur som helst rapport kommer imorgon.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: hva 550

Jim_the_one  
#252458 Kör den inte på fullgas utan belastning iaf. Detta ska tydligen vara det värsta för en såg, blir spikningar eller nåt liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).