Motorsåg och handhållet

Lätt motorsåg med handtagsvärme.

21 inlägg 12148 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251795
svampbob skrev:
Slurfi skrev:Självklart ska du ha handtagsvärme, jag köpte min MS 260 just för dess skull.


Ja visst ska man ha handtagsvärme. Hittills i år har jag uteslutande använt en riktigt tunn Tegera handske när jag har varit i skogen. Jag tycker jag kan hantera sågen så mycket bättre då än med fodrade handskar.

Ni som jagar gram har ni räknat på vikten på handskarna?


Tjocka handskar är ett elände när man ska använda måttband, likaså om de är för stora.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251912
SawTroll skrev:
bengt.a skrev:Provkörde med en Stihl 241 på några träd i våras och den var fin,märktes att den var ca 0,5 kg lättare än min Jonsered 2147(motsvarar Hq 346).


Den er ikke så mye lettere, men hvordan det føles kommer jo an på skjæreutstyr og tankinnhold også....

Du har så rätt skillnaden stannar nog på ca 0,3kg,men den skillnaden känns.

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

H-kan  
#251988 Handtagsvärme är bra för en annan sak, och det är fästet. Är det lite blött ute och man hanterar stockar eller kubbar med händerna så blir det lätt slajmigt i greppet. Jag får tack och lov ganska lätt upp värmen i händerna när jag kommer igång, så jag skulle nog klara mig utan extra värme, men som handsktork är G't i XPG oumbärlig. Ibland blir det nästan brännvarmt tycker jag.

Kör fodrade (inte värsta tjockleken), vattentäta Tegera så här års och lite tunnare på varma delen. Jag vill gärna ha fodrade på sommaren med, för jag gillar inte att få smällar av kvistar mm.

Kör hva 346 XPG. Väldans nöjd. Även om jag 9 ggr av 10 glömmer att slå på värmen.

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

SawTroll  
#252176
H-kan skrev:Handtagsvärme är bra för en annan sak, och det är fästet. Är det lite blött ute och man hanterar stockar eller kubbar med händerna så blir det lätt slajmigt i greppet. Jag får tack och lov ganska lätt upp värmen i händerna när jag kommer igång, så jag skulle nog klara mig utan extra värme, men som handsktork är G't i XPG oumbärlig. ......


Ja, jeg bruke sjelden sager når det er ordentlig kaldt, men det hjelper veldig bra når det er bløtt også, og hanskene blir bløte. Jeg har ikke kjøpt en eneste sag uten varme, unntatt 339xp, hvor det ikke finnes.
Senast redigerad av SawTroll tis 24 dec 2013, 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

traktorz  
#252182 Många verkar vara inne på att handtagsvärme nog är bra, och värt den marginellt ökande vikten. Kan ju dra liknelsen till ATV- och snöskoterpiloten, har man en gång vant sig med handtags- och tumgas-värme, så vill man inte vara utan. Så värmehandtag är nog en bra funktion, inte enbart av komfort-, utan även av hälsoskäl.

Avatar Fallback

Re: Lätt motorsåg med handtagsvärme.

SawTroll  
#252250 Ja, uten tvil!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).