stegmaster skrev:"Problemet" med just Farma er vel at du måste upp i minst 12t vagnen för at få drivning, och med en lagom kran til den vagnen, så havnar vikten på ca 3,5-4t tomvikt.
Så det blir vel til at köra med driften i nästan hela tiden med en 2wd traktor??
OlaE skrev:Det man hört/läst är att svetsfogar och stålkvalité inte är det bästa på Farma-vagnar.
Den vagnen jag kör med väger ca 4,5 ton med kran och grip och fördelen är ju att man inte behöver ha stödben.
Till 90% går det bra att köra ändå.
Nackdelen är ju såklart att vikten vid transport blir högre, även att det blir tyngre för en 2WD traktor att dra.
Nästa fördel är att hjulen är höga och breda, så man klättrar bra på stenar och stubbar.
Såklart går det tyngre om man sitter fast i leran, men vagnsdriften gör underverk.
Hellre driven vagn och 2WD traktor än 4WD traktor och odriven vagn, säger man inte så?
rikard_e skrev:Förlåt om jag bryter in lite här.
Är 650 en bra skogstraktor?
ska ha bort forden från skogen nu, kört av andra spindelleden på ett år nu.
aggesund skrev:ah precis, men såg någon film på youtube om farma kärror och dom stora ser ju såklart stora och rejäla ut men när han bromsa traktorn och på nått vis körde med driften på kärran så ville drivhjulet till boggie hjulen ibland ''slira/kuga över'' så det ena hjulet kanske stog stil och det andra hackade lite..? verkar ju sådär, eller är det så på alla?
OlaE skrev:aggesund skrev:ah precis, men såg någon film på youtube om farma kärror och dom stora ser ju såklart stora och rejäla ut men när han bromsa traktorn och på nått vis körde med driften på kärran så ville drivhjulet till boggie hjulen ibland ''slira/kuga över'' så det ena hjulet kanske stog stil och det andra hackade lite..? verkar ju sådär, eller är det så på alla?
Den hydrauliska driften är oberoende av traktorhjulen och när traktorn bromsade så kuggade rullen över.
Det är likadant på alla vagnar med rulldrift.
Fördelen är att även om traktorn skulle ta tvärstopp så skadar det inte vagnsdriften.
Nackdelen är när mönstret på vagnens hjul börjar bli dåligt, då måste man byta däck annars fungerar inte driften.
Och på t.ex. en vagn med 600x22,5" hjul kan det röra sig om en kostnad på uppemot 40 000kr för fyra hjul.
OlaE skrev:Hur menar du?
Robsondriften lägger drivningen precis på mönstret - mitt på däckets slitbana.