Öppna kategorin

Sista biten.

20 inlägg 8607 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Robertberg  
#251906 Men vad är bäst ekonomiskt, att hinna producera mer areal i gallringen eller att få en klen massavedsbit?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sista biten.

kallen  
#251907
T Landström skrev:
Bm350boxer skrev:Trodde nog att den skulle komma. :grin: men förklara för en nybörjare hur en första gallring brukar gå ekonomiskt.


Förhoppningsvis inte sämre än +/- 0 om man köper den ;)

Så jäkla jobbigt är det inte att kvista sista biten...


Har märkt att just vid vindfällen är sista biten extra jobbig då man inte riktigt bestämmer hur trädet ligger.

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#252088 Var ute en stund idag med. En bröte på ca. 15 träd varav 10 toppar rakt in i ett stenmoras. Nej jag har inte ändrat mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

T Landström  
#252159 Måste haft tur med mina vindfällor... ;)

Hur många bitar massa det blir hänger ju ihop lite med hur långt man kan ta timmer... En del träd kanske det bara blir 2 bitar massa...

Det är väl upp till var och hur man gör!
Som jag sagt så tycker jag det inte är så jobbigt att kvista sista biten...en timmer stock kan ju vara bra mycket jävligare att kvista om kvistarna har gått ner en bit i backen och man ska försöka vända den...

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#252161 Jo, så kan det väl vara. Det är nog tidsmässigt jag tänker. Jobbar med skogen endast på fritiden. Men när jag tittar på ovan nämnda bröte är väl kanske inte "sista biten" största problemet. Tror nog inte jag vågar ta alla träden själv.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).