Skotare

GROT körning

23 inlägg 11065 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GROT körning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24540 Jag funderar på hur ni gör när det körs GROT från hyggen.
Upplever att det ibland ligger kvar större rishögar som
omöjliggör effektiv markberedning och plantering.
Är det jobigt att plocka allt ris ordentligt?
De som skotar GROT hör heller aldrig av sig när de kommer,
till skillnad från avverkninggruppen.
Synpunkter?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: GROT körning

Bonden/Ramnäs  
#24544
Röjkvist skrev:Jag funderar på hur ni gör när det körs GROT från hyggen.
Upplever att det ibland ligger kvar större rishögar som
omöjliggör effektiv markberedning och plantering.
Är det jobigt att plocka allt ris ordentligt?
De som skotar GROT hör heller aldrig av sig när de kommer,
till skillnad från avverkninggruppen.
Synpunkter?


det är drygt som fan sen ska 20 % av riset ligga kvar på hygget och gödsla marken :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24569 Har fått för mig att om det är det minsta lilla kört i kanten på rishögen får de ligga kvar. Men det är bara en teori. Finns ju en del som kör ris här på forumet. Dom får väl ventilera vad det är för instruktioner som gäller.

Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#24588 har sca's instruktioner i maskin ska ta bild på den imorgon om jag komemr ihåg så får ni se, men iaf när de gäller ris dom har kört på så ska man lämna den del som är kör i

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24600 Vem är det som bestämt att det ska va 20-30% ris kvar på hygget.
Vi lämnar endast det vi använt att köra på, och om markägarn har några eventuella synpunkter.Vi brukar då slå en pling när vi ser att vi är på väg.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24612 Man ska inte plocka allt "dammsuga" då utarmar man ju marken med tiden
Sen så fort det ligger någon jordtova, rötter eller andra föroreningar i en hög så är det bara lämna eller sprida ut den.
Likaså om det är kört i den eller på kanterna så ska det lämnas eller tas endast lite på säkert håll.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#24826
Engstrand skrev:Har fått för mig att om det är det minsta lilla kört i kanten på rishögen får de ligga kvar. Men det är bara en teori. Finns ju en del som kör ris här på forumet. Dom får väl ventilera vad det är för instruktioner som gäller.


den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24833 Jo de ska gudarna veta! Flisade eftern som som körde ihop med vanlig grip i en gång i början av min karriär. Vart några stålbyten varje dag kan ja säga!

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#24837
Engstrand skrev:Jo de ska gudarna veta! Flisade eftern som som körde ihop med vanlig grip i en gång i början av min karriär. Vart några stålbyten varje dag kan ja säga!


hehe man byter ju stål rettså ofta endå men det är jävligt efter dom som kört med vanlig grip :lol:

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#25157
Bonden/Ramnäs skrev:
den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)

Är det ofta sten, jord och mossa uppe i era högar? Undrar hur skördarförarna bär sig åt då?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25160
Skotartjejen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)

Är det ofta sten, jord och mossa uppe i era högar? Undrar hur skördarförarna bär sig åt då?


Det kan ju räcka med en sleta så för den med sig jord å grus.

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#25173
Henrik K skrev:
Skotartjejen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)

Är det ofta sten, jord och mossa uppe i era högar? Undrar hur skördarförarna bär sig åt då?


Det kan ju räcka med en sleta så för den med sig jord å grus.

Tyckte det verkade konstigt bara eftersom vi inte har det problemet, kanske beror på den som kör maskinen, eller?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25185 jag flikar in här och håller med "skotartjejen" ... :)

(jag vet för jag har sett , och tror inte det finns ett sandkorn i din grot :wink: )

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#25189
Skotartjejen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
den börjar förmultna direkt du kört i den pluss att nör skördarföraren har kastat upp mossa i högen så kan vi inte ta allt i den för det kan inte hänga med stenar och mossa och jord och sånt för flis tuggen tar sånt stryk av det :( :)

Är det ofta sten, jord och mossa uppe i era högar? Undrar hur skördarförarna bär sig åt då?


inte mkt sten men väldigt mkt mossa som antingen virkesskotaren eller skördaren har slängt upp ofta rycker ju skördaren småträd med roten och det är ett piss när dom kastar det i grot högarna :?

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#25190
"spindeln" skrev:jag flikar in här och håller med "skotartjejen" ... :)

(jag vet för jag har sett , och tror inte det finns ett sandkorn i din grot :wink: )


det var som fa* var du och kollade på förra hygget innan vi skotade det antingen är det averkningsgruppen som slängt i mossa eller så är det en liten tomte som jävlas med oss 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).