Öppna kategorin

Sista biten.

20 inlägg 8629 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sista biten.

Bm350boxer  
#251631 Efter några timmars arbete i spåren efter stormarna, eller egentligen i slutet på arbetspasset tänker jag, sista biten. Är den värd besväret? 5-8cm i ena änden, kanske 1dm i andra. Däremellan 3m fullt av grenar. Man fixar den alltid. Men är den värd besväret? För som Björn Borg skulle ha sagt. Den sliter både fysiskt, psykiskt och mentalt.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Blivande snickare  
#251632 Gick det illa?
Det brukar ju vara när man tänker "En till, sen slutar jag" som det skiter sig :sad:

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#251647 Nä. Men när orken börjar tryta så kan bli lite neggig i tankarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

Skogstomte  
#251651 Har man dålig bärighet någon stans på vägen ut så lägg den i vägen istället. Win - win

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#251655 Mm, en bra ide.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

loppan  
#251667 Du resonerar rimligt.
Om du har mycket som ligger på backen så nyttjar du den tiden sista klena massapinnen tar bättre på nästa träd.
Efter gudrun satte jag gränsen vid 7-8 cm,därefter lumpade jag.

Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

JensSkoog  
#251744 Du förlorar ungefär 15 liter när du lämnar den. Går 66 styck på en kubikmeter. Inte värd tid och arbete, vare sig som massvirke eller ved men jag känner till hur svårt det är å lämna :cry:

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#251745 Är ju smålänning, men här verkar det ju som att snålheten bedrar visheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

JensSkoog  
#251747 Jag måste ha lite Smålänning i mig, jag också! Ock jag har erfarit att jag blir snålare ju längre det lider på dagen. Tröttheten tar över och huvudet kopplas bort! :roll:

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251781 Jadå, jag var ute och förröjde idag. Lämnade några 1-bitarsträd till huggningen som jag själv gör. Knappast lönt, men att röja ner det känns konstigt. Detta är hagmark, så många grenar per träd...

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#251822 Förstår hur du tänker. Men att förkasta något som går att använda borde inte vara dålig ekonomi. Kanske det är något annat i systemet det är fel på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

T Landström  
#251827 Hur gör ni i en första gallring? Låter ni allt ligga kvar då? ;)

Avatar Fallback

Re: Sista biten.

Bm350boxer  
#251848 Trodde nog att den skulle komma. :grin: men förklara för en nybörjare hur en första gallring brukar gå ekonomiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sista biten.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251849 Gjorde timmer och energived nu av sista vindfällena.

Användarvisningsbild

Re: Sista biten.

T Landström  
#251852
Bm350boxer skrev:Trodde nog att den skulle komma. :grin: men förklara för en nybörjare hur en första gallring brukar gå ekonomiskt.


Förhoppningsvis inte sämre än +/- 0 om man köper den ;)

Så jäkla jobbigt är det inte att kvista sista biten...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).