Skotare

Vilken skotare till självverksam?

25 inlägg 15405 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251561 Hej, är ute efter en skotare för eget bruk. Har under ett par år haft min fars Rottne Rapid på heltidslån så att säga. Mkt fin maskin, 6wd med hydrostat och de flesta bekvämligheter som ac osv. Även fast det är en gammal maskin så är den ju förhållandevis modern så man har ju blivit lite bortskämd. Nu har den grisen (haha) sålt den så jag får väl ta mig i kragen och leta en egen. Har ca 2 mil till huvuddelen av skogen så den bör gå ok att hjula. Är inte så noga med märket men är ju bra om det finns delar att få tag på. Har verkstad hemma så lite skruvning går bra. Hade tänkt mig 200 000kr som övre gräns. Driver jordbruk också så traktorer finns, kanske man ska ha en huggarvagn istället? Har ingen erfarenhet av dessa då gubben alltid haft skogsmaskiner man kunnat låna... Lite rörigt men jag är tacksam för synpunkter.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare till självverksam?

rokon  
#251587 Köp Rottne Rapiden av den som köpte den, det är ju en maskin som du vet i vilket skick den är!

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251590 Jo men tvivlar på att den är till salu tyvärr... Men bra idé.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

skogshasse  
#251592 vad vill du ha för storlek

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251593 Jag hade främst tänkt mig en någorlunda smidig gallringsmaskin som man även kan skota mindre slutavverkning med :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

skogshasse  
#251601 vill du ha en maskin som gör lite markskador eller spelar det ingen roll hur det ser ut

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251611 Visst är det ett plus om den är skonsam men blir mest vinterkörning då jag driver jordbruk och en del annan entreprenadverksamhet :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Sune_  
#251657 Vilka årsvolymer handlar det om, och vilken slags mark har du?
Är det inga enorma mängder det handlar om och/eller att du inte har jättekuperad terräng hade ja nog sneglat på en huggarvagn med tanke på att du redan har traktorer.

Med den budgeten får du ju lätt en med drift tex om du har lite mer kuperat, behövs inte det så får du ju en riktigt fin utan drift för halva budgeten.

En gammal skotare är ju såklart bättre än en traktor, men det är ju stor risk att det blir reparationer, och har du otur dyra sådana.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251759 Terrängen är ganska kuperad på sina ställen men inte särskilt mycket sten. Bra bärighet för det mesta, ca 140 ha så det finns ju en del körning. Känns som det är bäst med en skotare men övertyga mig gärna ni som har erfarenhet av skogsvagnar ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251776 Försök få tag på en annan Rapid då! Eller i värsta fall en Blondin om det finns någon kvar som är hel. Glöm bonntraktor! Har du kört skotare förut så blir du bara förtvivlad.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

skogshasse  
#251785 har du funderat på en vimek 606

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251787 Om du har funderat på det så skynda att glöm. :P

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

skogshasse  
#251815
Skogsola skrev:Om du har funderat på det så skynda att glöm. :P


varför

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Vedvid  
#251927 Ja vimeken känns lite för liten och känner på mig att du har rätt om jordbrukarn ;-) Rapiden känns som ett bra alternativ men vill gärna ha fler alternativ då det inte är helt lätt att få tag på en maskin i rätt skick till skapligt skick.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare till självverksam?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251929 En Valmet 836 eller 838 borde man kunna få loss för de pengarna. Annars är det en svår prisklass för just där börjar bönderna rycka i dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).