Uppvärmning

Idag vinterdagjämning, mot ljusare tider

6 inlägg 7730 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Idag vinterdagjämning, mot ljusare tider

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251502 Idag är det vinterdagjämning, årets mörkaste dag!

Nu kommer åter solen tillbaka sakta men säkert. Att solen och jordens förhållande till varandra styr årstiderna är det väl ingen som tvivlar på. Men i och för sig finns det säkert någon sekt som har andra uppfattningar eller en religion som istället styrs mer av månens faser. Det kallar jag mörkrets makter, i dubbel bemärkelse.

I princip 100 procent av all uppvärmning på jorden kommer från solen.

”Energin som alstras av solen motsvarar 400 kvadriljoner watt, eller 400 Yottawatt, eller 4*1026 watt (400 000 000 000 000 000 000 000 000 W).”

Hur många tror att energin från solen är 100 procent konstant över tiden? Jag tror det inte! Det skulle vara helt osannolikt då det handlar om flera former av energi. Tänk bara på hur mycket energi det handlar om den bara skulle variera med 0,1 procent. (ta bort fyra nollor)

Jag är däremot 100 procent övertygad om att den så kallade globala uppvärmningen till absolut största delen beror på solens och jordens förhållande till varandra. Jag ser mig inte som klimatskeptiker och definitivt inte som klimatalarmist, utan som vanlig svensk.

:D :D :D



   TS
Avatar Fallback

Re: Idag vinterdagjämning, mot ljusare tider

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251505 KL 18:11 lutar jordaxel som mest från solen.
Ni vet väl att jordaxelns ände finns i närheten av Urshult i Småland :mrgreen:

http://www2.visittingsryd.se/sv/se-gora ... l/detaljer

Användarvisningsbild

Re: Idag vinterdagjämning, mot ljusare tider

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251515
Dec2013Vintersolstand.jpg


Idag är den mörkaste dagen, inatt är den längsta natten.
I Januari är jorden närmast solen.

Användarvisningsbild

Re: Idag vinterdagjämning, mot ljusare tider

machonisti  
#251518 Fastän det hos oss ser ut som att solen vänt sitt ansikte från oss levererar solen sina lysande strålar till den södra Tellushalvan.

I diskussion angående klimat och uppvärmning kan väl var och ens sanning vara lika sant som den mest entusiastiske klimatforskares resultat. Variablerna är många och tänker man bara på vanliga väderleksutsikter kan ingen meteorolog fastställa särskilt många dagar.

Vad jag förstått i klimatfrågan är det enda säkra att CO2 halten ökat resten är upplevelser.

Avatar Fallback
stektlök  
#251521
Röjkvist skrev:KL 18:11 lutar jordaxel som mest från solen.
Ni vet väl att jordaxelns ände finns i närheten av Urshult i Småland :mrgreen:

http://www2.visittingsryd.se/sv/se-gora ... l/detaljer



Då borde det juh vara som kallast nu.... men varför brukar det alltid bli runt FEB ? Nån som har en teori om det ? Just nu i Skaraborg äre juh fan mellan 3-7 grader varmt ca. Inte fan går det ner någon tjäle då iaf :)

Jag hoppas att vi lär oss i tid att ta vara på solenergin så vi kan säga upp bekantskapen med oljan nästan helt !

Användarvisningsbild

Re: Idag vinterdagjämning, mot ljusare tider

machonisti  
#251527 Vattnet har bundit energi som långsamt avges.

Olja är egentligen gammalt solljus.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).