Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dra miniskotare med bil.

60 inlägg 31840 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

axwell  
#251400
anersimyra skrev:Re: Dra miniskotare med bil.

Inlägg av anersimyra » Idag, 19:09

axwell skrev:Billigaste lagliga lösningen bör bli att steloperera fjädringen på ett husvagnsunderrede.
Ofta så breda att ATV:n kan stå på tvären om inte längden på 5-7 meter skulle räcka.

Det kan inte ta alltför lång tid att fixa tex den här.

http://www.blocket.se/uppsala/Battraile ... m?ca=4&w=3


Det är ju samma princip som jag redan har. Den blir då avsedd att transportera gods som inte är båt, olagligt efter bil alltså. :sad:


Men vad är det du vill uppnå, köra lagligt i 80 kmh? Då får du köpa en låång riktig släpvagn med bromsar

Läste du länken , det här är en husvagn, ingen båtvagn, det är bara ett förslag från säljarens sida.

Den kan ha bromsar och därför ta mycket mer last än vad reglerna för din lätta bil annars skulle tillåta.


är inte avsett för godsbefordran.
Exempel på efterfordon:

Tryckluftskompressor

Skylift

Kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klas
-
sificerade som efterfordon trots att de
är avsedda för transport av visst gods.
Det gäller:

Båttransportvagn


Husvagn

Tankvagn
Ingen registrering
Efterfordonet behöver inte registreras och
har alltså ingen registreringsskylt, till skill
-
nad från släpvagnar som måste registreras
och kontrollbesiktigas.
Bredd
På gator och allmänna vägar får fordons
-
bredden, inklusive last inte överstiga 260
cm. Last får inte skjuta ut mer än 20 cm
utanför fordonet. Om det är odelbar last,
till exempel en båt, får bredden uppgå till
310 cm förutsatt att ekipaget är utmärkt
enligt Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS
2010:141) om transport av bred, odelbar
last. Är lasten bredare krävs dispens.
Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar får
inte bruttovikten överstiga dragfordonets
bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon
är vad fordonet väger inklusive last.
Hastighet
Efterfordonet får dras i högst 30 km/tim

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251409
axwell skrev:
anersimyra skrev:Re: Dra miniskotare med bil.

Inlägg av anersimyra » Idag, 19:09

axwell skrev:Billigaste lagliga lösningen bör bli att steloperera fjädringen på ett husvagnsunderrede.
Ofta så breda att ATV:n kan stå på tvären om inte längden på 5-7 meter skulle räcka.

Det kan inte ta alltför lång tid att fixa tex den här.

http://www.blocket.se/uppsala/Battraile ... m?ca=4&w=3


Det är ju samma princip som jag redan har. Den blir då avsedd att transportera gods som inte är båt, olagligt efter bil alltså. :sad:


Men vad är det du vill uppnå, köra lagligt i 80 kmh? Då får du köpa en låång riktig släpvagn med bromsar

Läste du länken , det här är en husvagn, ingen båtvagn, det är bara ett förslag från säljarens sida.

Den kan ha bromsar och därför ta mycket mer last än vad reglerna för din lätta bil annars skulle tillåta.


är inte avsett för godsbefordran.
Exempel på efterfordon:

Tryckluftskompressor

Skylift

Kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klas
-
sificerade som efterfordon trots att de
är avsedda för transport av visst gods.
Det gäller:

Båttransportvagn


Husvagn

Tankvagn
Ingen registrering
Efterfordonet behöver inte registreras och
har alltså ingen registreringsskylt, till skill
-
nad från släpvagnar som måste registreras
och kontrollbesiktigas.
Bredd
På gator och allmänna vägar får fordons
-
bredden, inklusive last inte överstiga 260
cm. Last får inte skjuta ut mer än 20 cm
utanför fordonet. Om det är odelbar last,
till exempel en båt, får bredden uppgå till
310 cm förutsatt att ekipaget är utmärkt
enligt Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS
2010:141) om transport av bred, odelbar
last. Är lasten bredare krävs dispens.
Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar får
inte bruttovikten överstiga dragfordonets
bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon
är vad fordonet väger inklusive last.
Hastighet
Efterfordonet får dras i högst 30 km/tim
jodå Axwell, jag läste. Tackar för länken. Jag hade tänkt mig en lösning med husvagnschassie för att få plats med hela ekipaget. Men då ett sådant släp inte ryms i mitt garage blev det lösningen jag har i dag. Problemet är att min lösning är olaglig, man får inte dra en oreggad vagn vilken är avsedd för transport av gods med bil. Undantaget är de du länkar till.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251416 Man kan alltså inte använda sig av ett oreggat husvagnschassie för att transportera gods efter bil, undantaget är om du " stelopererar " chassiet och använder till annat än godstransport, bromsar behöver inte demonteras såklart. Ett sätt att kringgå reglerna vore att transportera grejerna inuti en manskapsbod, det blir ju då en jävligt stor bod förstås.. :smile: lösningen i mitt fall blir då att sätta väggar och tak på vagnen där jag har hjulingen, och kalla den manskapsbod. Hur jag väljer att " möblera " boden har ju inte snuten med att göra... :lol: jag kan då köra lagligt i 30.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251432 Dolly är väl svårt att använda till en 4-hjuling men det är det smidigaste och lagligaste sättet att transportera om man inte har en släpkärra.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251433
Mikael skrev:Dolly är väl svårt att använda till en 4-hjuling men det är det smidigaste och lagligaste sättet att transportera om man inte har en släpkärra.

Jo jag var inne på det Mikael. Men, dels vet jag inte hur drivlinan på hjulingen påverkas vid bogsering, sen ska ju Hydraulvagnen vara kopplat till det hela, men det är värt att undersöka.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

jannee  
#251509 Hur ni än gör begränsar bilen hur mycket ni får hänga efter, hur ni än gör kommer ni troligtvis över maxgränsen.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251575
jannee skrev:Hur ni än gör begränsar bilen hur mycket ni får hänga efter, hur ni än gör kommer ni troligtvis över maxgränsen.

Maxgränsen ( bruttovikten ) blir inga problem, mitt ekipage väger omkring 900 kilo i dag.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Mojjen88  
#251622 Det går nog sämre för mig med maxvikten,ganska grovhuggen vagn jag har.Tror att Terrin väger ca 1000kg,men känner att jag är beredd att ta risken.Farbror blå kan väl göra nåt vettigare än att jaga hederliga skogsmullar som försöker rädda världen från granbarkborrar. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251642
Mojjen88 skrev:Det går nog sämre för mig med maxvikten,ganska grovhuggen vagn jag har.Tror att Terrin väger ca 1000kg,men känner att jag är beredd att ta risken.Farbror blå kan väl göra nåt vettigare än att jaga hederliga skogsmullar som försöker rädda världen från granbarkborrar. :grin:

Helt riktigt, länsman borde hålla sig på mattan när hederligt folk försöker försörja sig. Är vikten inom laglig gräns borde det fan inte spela någon roll: VAD det är som väger. En vattentank är helt ok att dra.. :surp: 1500 kilo vätska är fan farligare att bogsera än en fast last.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252134 Ett alternativ.http://nyvab.se/sl%C3%A4po.htm

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#252140
Mikael skrev:Ett alternativ.http://nyvab.se/sl%C3%A4po.htm

Vikten hade jag " klarat. Tyvärr är den 20 cm för smal :cry: :cry:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Qkeeper  
#252147 Åf för honda här har en lång vagn där han kör fyrhjuling med kranmanvagn efter. Misstänker att det är en Majava då han säljer deras släp.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

skogshasse  
#531872
anersimyra skrev:Hm. Det låter lite krångligt det här. Som du ser på bilden har jag hjulingen på en sk kombivagn. Jag pratade nyss med tillverkaren, har man LGF, belysning vid mörker, dubb vid vinterväglag ( om dragbilen har dubbat ) så är det lagligt att köra på allmän väg där 30 ekipage är tillåtet. Däremot är det inte tillåtet att använda en tidigare registrerad vagn som byggts om.. :?: Men jag ska nog sända bild och beskrivning till transportstyrelsen och fråga.. :smile:


hej på dej hur gick det med din fråga till transportstyrelsen

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#531873 Ekipaget är olagligt att framföra på allmän väg.. 👎 😀

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

skogshasse  
#531973
anersimyra skrev:Ekipaget är olagligt att framföra på allmän väg.. 👎 😀

vad säger tillverkaren om det, vilken är tillverkaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).