Gallring

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

115 inlägg 68123 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251367 Jag har fått betala en avverkningskostnad för 1:a gallring klen granskog och en 2:a gallring gran på 243kr/m3. Avverkningsförhållandena har varit de bästa:
1. Ny skogsbilväg
2. Hela gallringen ligger i anslutning till skogsbilvägen.
3. Ingen skotning
4. 409 m3 skog gallrades. Inte bara 1:a gallring och 2:a gallring utan även grantimmer 46 m3
5. Ingen förröjning

Brutto: 141 421 kr Mitt netto: 42000:- Avverkningskostnad: 99421:-, 70,3 % i avverkningskostnad.
Jag tycker att avverkningskostnaden är orimligt hög. Jag hoppas på att få in synpunkter från andra skogsägare. Tacksam för svar



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#251373 För att kunna avgöra bör man veta medelstammen

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#251374 I:a gallring i klen ungskog låter ju knappast som ett nollsummespel utan snarare mer som en minuspost då det är tidsödande i förhållande till vad det ger i kubik, andragallringen plus de 46m3 S1? hjälpte till så att du fick ett netto på 42000kr, den nya skogsvägen kan inte i detta läge hjälpa upp minuset från första gallringen då det ger så liten volym i förhållande till arbetsinsatsen. I G2 och när det blir slutavverkning då spelar vägen in mera då det rör sig om mer kubik.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

rokon  
#251376 http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -gallring/ en länk som du kan laborera lite med olika värden själv.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251388 Tack för era svar! Här kommer lite ytterligare information:

7 ha Ålder 35 år, G 1, G 32, Med diam cm: 17
2 ha Ålder 45 år, G 1, G 34, Med diam cm: 25

Grantimmer: 46 m3 kvantitet 0.1 ,3 fub
Barrmassaved 236 m 3 Diameter 0.1 m 3 fub
Björkmassaved 59 m 3 Upparbetning 1.2 m3 fub
Klent gran60 m3 kvantitet 0.4 m3 fub
Brännved 8 m3

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kallen  
#251390 Låter som du fått betala för skotning också.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

jannee  
#251392 Min spontana uppfattning är nu att nu är något fel, försök få tag i någon som kör en skördare/gallringsskördare.
Min personliga åsikt är att det har blivit orimligt dyrt för ENDAST avverkning.
Annars, hur är jobbet utfört?

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251393 Jobbet är bra utfört. Måste komplettera mina uppgifter: Gallringen har skett från 0 - 150 m från skogsbilvägen och virket har lagts upp vid skogsbilvägen och sedan transporterats bort.
Tack för alla era svar. Kom gärna med mer synpunkter eftersom jag inte är så insatt i gallringsfrågor!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kallen  
#251399
Finn1 skrev:Jobbet är bra utfört. Måste komplettera mina uppgifter: Gallringen har skett från 0 - 150 m från skogsbilvägen och virket har lagts upp vid skogsbilvägen och sedan transporterats bort.
Tack för alla era svar. Kom gärna med mer synpunkter eftersom jag inte är så insatt i gallringsfrågor!


Då har det alltså skotats ut. Då låter kostnaden rimlig.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251401 OK. Tack!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kallen  
#251413 Fler får gärna fylla på med synpunkter. Vet ju inte hur mycket av varje typ av huggning det har varit men 243 kr låter i mina öron rimligt om större delen var klen först gallring.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

ollonet  
#251415
Finn1 skrev:Tack för era svar! Här kommer lite ytterligare information:

7 ha Ålder 35 år, G 1, G 32, Med diam cm: 17
2 ha Ålder 45 år, G 1, G 34, Med diam cm: 25

Grantimmer: 46 m3 kvantitet 0.1 ,3 fub
Barrmassaved 236 m 3 Diameter 0.1 m 3 fub
Björkmassaved 59 m 3 Upparbetning 1.2 m3 fub
Klent gran60 m3 kvantitet 0.4 m3 fub
Brännved 8 m3


Med dessa medelstamsdiametrar blir det väl en medelstamsdiametrar runt 0,17- 0,20 beroende på längd kanske. Rätta mig gärna. Detta + skotning bör väl inte ens kosta 150 spänn.
Låter dyrt. Var det knölig terräng eller nåt annat som kan ha ökat kostnaden?
Senast redigerad av ollonet fre 20 dec 2013, 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251419 Bra terräng. Godkänd skogsbilväg med vändplan alldeles intill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kallen  
#251420 Jo diametern ser lite grov ut för kostnaden. Men misstänker att det är taget ur en skogsbruksplan.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Finn1  
#251422 Uppgifterna är hämtade från uppföljning virkesleverans och ålder på skogen från skogsbruksplan maj 2013

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).