Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dra miniskotare med bil.

60 inlägg 31844 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251084 Jodå, " fultema " sålde i vart fall några riktigt dåliga skruvdubb, de for ur redan efter några hundra meter.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251262 Det är inte lagligt att dra ett oreggat släp efter personbil. Finns 2 undantag, båtvagn o manskapsvagn till o från uppställningsplats. Annars ska alla släp till bil vara reggade o besiktigade o därmed oxå ha fjädring o ev. bromsar beroende på vikt osv.

Jag vet eftersom jag åkt dit själv på detta.

Många påstår annat o inte alla poliser vet heller men den jag råkade på var en välpåläst trafikpolis som läste lagen för mig när jag protesterade.

Finns en broshyr utgiven om detta nu såg jag,

http://www.transportstyrelsen.se/Publikationer/Vag/Trafikant/Underniva/Dra-skylift-vissa-batvagnar-och-andra-efterfordon---Vad-ar-det-som-galler/


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251264
Magnus M skrev:Det är inte lagligt att dra ett oreggat släp efter personbil. Finns 2 undantag, båtvagn o manskapsvagn till o från uppställningsplats. Annars ska alla släp till bil vara reggade o besiktigade o därmed oxå ha fjädring o ev. bromsar beroende på vikt osv.

Jag vet eftersom jag åkt dit själv på detta.

Många påstår annat o inte alla poliser vet heller men den jag råkade på var en välpåläst trafikpolis som läste lagen för mig när jag protesterade.

Magnus M
Då får man hävda att vagnen är en båtvagn, hur man väljer att konstruera sin båtvagn beror ju på hur ens hemmabyggda båt är konstruerad. :smile: Det är nu så fint ordnat att man får transportera annat gods än båt på dessa. :smile: Självklart är man ju på väg till sin uppställningsplats.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251265 Läste du sista sidan "Frågor o svar" ??

Så fort du ställer på nåt annat än en båt på vagnen är det ett släp för godsbefordran o ska därmed vara reggat.

Men du kan ju bygga om miniskotaren så att den ser ut som en båt :grin:



Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251266 Det påstås i texten frågor och svar att: Båtvagn endast får transportera båt. Men jag läste nyligen på trafikverkets egen hemsida att båtvagn får transportera annat gods än båt. :?:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251269 Om det är en reggad båtvagn så är det ju ok att köra annat på. Då är det ju en släpvagn.


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251270 Hm. Det låter lite krångligt det här. Som du ser på bilden har jag hjulingen på en sk kombivagn. Jag pratade nyss med tillverkaren, har man LGF, belysning vid mörker, dubb vid vinterväglag ( om dragbilen har dubbat ) så är det lagligt att köra på allmän väg där 30 ekipage är tillåtet. Däremot är det inte tillåtet att använda en tidigare registrerad vagn som byggts om.. :?: Men jag ska nog sända bild och beskrivning till transportstyrelsen och fråga.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Tosca  
#251271 Frågan är väl om inte din kombo faller på den obromsade vikten som bilen får dra?

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251272
Tosca skrev:Frågan är väl om inte din kombo faller på den obromsade vikten som bilen får dra?
Bilen får dra ett obromsat släp på max 500 kg, alltså ett reggat släp. Men ett efterfordons bruttovikt får vara samma eller mindre än dragfordonets. Å andra sidan är ju kombivagnen avsedd för transport av gods.. :???: Och det är ju ingen laglig kombo.. :surp: Men vafan, det skiter jag i. God Hjul.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251276 Jag tror man klarar sig ganska långt eftersom långt från alla poliser har koll på detta eller så bryr dom sej inte. Det är ju en allmän uppfattning att det är ok, bara titta på blocket där det säljs "30kärror" dagligen.

Detta har nog växt fram pga polisens velighet i frågan.

Jag hjälpte ju själv till med detta då jag åkte med LGFskyltat släp i flera år innan jag helt plötsligt åkte dit. Jag ursäktade mig med att farsans granne som är polis sagt att det var ok.
Polismannen frågade då om han var trafikpolis samt vad han hette :surp: .

Fann mig o förstod att han inte haft koll då han var kriminalare, svarade kort: minns inte hans namn :roll:

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251281
Magnus M skrev:Jag tror man klarar sig ganska långt eftersom långt från alla poliser har koll på detta eller så bryr dom sej inte. Det är ju en allmän uppfattning att det är ok, bara titta på blocket där det säljs "30kärror" dagligen.

Detta har nog växt fram pga polisens velighet i frågan.

Jag hjälpte ju själv till med detta då jag åkte med LGFskyltat släp i flera år innan jag helt plötsligt åkte dit. Jag ursäktade mig med att farsans granne som är polis sagt att det var ok.
Polismannen frågade då om han var trafikpolis samt vad han hette :surp: .

Fann mig o förstod att han inte haft koll då han var kriminalare, svarade kort: minns inte hans namn :roll:

Magnus M
Jag har mött och haft snuten efter mig flera gånger, de har inte ens tittat åt mig. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Tosca  
#251284 Har man lampor och skyltar i ordning och kör lugnt och sansat är nog intresset mindre i de trakter du rör dig.
Polisen har nog större problem att ta hand om skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Dra miniskotare med bil.

Husqy346  
#251292 En oreggad vagn får man aldrig igenom som efterfordon till personbil hur mycket bortförklaringar man än har till polisen så Magnus M har rätt där .
Jag tillhör också den skaran som har åkt fast i trafikkontroll då jag körde hem en utskrotad släpkärra från finspång

5 bötespunkter kunde jag ha fått betalat för.

Hastighetsöverträdelse på lgf fordon
Körde på motorväg med lgf skyllt bak på
oreggat fordon
körförbud
icke godkänt efterfordon
Då jag frågade hur det var tillåtet med båtkärror så sade polismannen att två gånger om året va ju va de använde båtkärra till lägga i båten och ta upp den.
Och manskapsbod för att flytta den mellan arbetsplatserna.

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

anersimyra  
#251293
Husqy346 skrev:En oreggad vagn får man aldrig igenom som efterfordon till personbil hur mycket bortförklaringar man än har till polisen så Magnus M har rätt där .
Jag tillhör också den skaran som har åkt fast i trafikkontroll då jag körde hem en utskrotad släpkärra från finspång

5 bötespunkter kunde jag ha fått betalat för.

Hastighetsöverträdelse på lgf fordon
Körde på motorväg med lgf skyllt bak på
oreggat fordon
körförbud
icke godkänt efterfordon
Då jag frågade hur det var tillåtet med båtkärror så sade polismannen att två gånger om året va ju va de använde båtkärra till lägga i båten och ta upp den.
Och manskapsbod för att flytta den mellan arbetsplatserna.
Efterfordon är just OREGISTRERADE. Men du menar kanske en AVREGISTRERAD vagn ? Men det som ställer till det för oss är det faktum att de är konstruerade för att frakta gods. Å andra sidan är de tillåtna bakefter traktor, varför då inte bil kan man fråga sig :?: :cry:

Användarvisningsbild

Re: Dra miniskotare med bil.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251297 En avreggad släpvagn blir ju per automatik ett efterfordon som är olagligt bakom bilen men ok efter traktorn.
Lagen gör nog ingen skillnad på oreggad o avreggad som jag förstått det.

Det bästa alternativet för miniskotartransport om man ska ut på större vägar torde vara ett biltransportsläp. Hålls man hemmavid på småvägar kan man nog fundera annorlunda

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).