Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108018 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Woodmizer LT15

jakobn  
#225939 Har sågat några dagar nu och det dyker upp lite frågor emellanåt.
Till att börja med undrar jag vilka träslag som sliter mest på era klingor/kedjor/band.
Antar att det beror en hel del på var det vuxit.
Till min stora förvåning går det åt mer än dubbelt så många band till fur som till ek. Gran har jag bara sågat någon enstaka stock så det kan jag inte uttala om ännu.

Allmänna funderingar och tips kring detta är välkommet.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#225986 Grattis till en bra såg!

Gran och fur har väl kanske mest skräp i barken? Har tyvärr ingen erfarenhet av att såga ek.
Brukar kunna såga ungefär en dag med ett blad i gran / fur. Stockarna har jag försökt vara noga med så att de aldrig ligger på barmark. Ibland får man nog byta blad oftare. Märkte också att blad som blivit slipade många gånger inte mera funkar så bra i grovt granvirke då de tenderar att börja vandra nära stora kvistar och andra skavanker i stocken. Relativt nya blad funkar bättre då. Beror kanske på skränkningen, för jag har ingen skränkmaskin. Kan ev. också bero på att tandspetshärdningen börjar vara bortslipad så att de blir fortare slöa.

Tror utan att ha testat ek, att gran sliter mest på bladen i och med att den ofta har stora, mycket hårda kvistar. Motorsågskedjan brukar ju också slitas snabbare i skogen när man kvistar såna. (jag har mycket gammelgran).

Asp var också ganska svår på bladen, lär innehålla en del sand och jordpartiklar enligt vad jag hört? (alltså inte bara barken) Någon annan kan kanske upplysa om lövträd i allmänhet. Björk gick bra att såga i alla fall, fast de skivar man ju mest bara upp i okantade plankor.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#232048 Har haft lite problem på slutet med att encodern till måttställaren inte hänger med riktigt. En del av problemet var att encodern inte var helt centrerad mot höjdjusteringsaxeln, men den hamnar fortfarande någon enstaka millimeter fel efter några timmars sågning. Reagera lite på att slangen mellan axel och encoder var väldigt mjuk jämfört med andra jag skruvat på.

Någon som har haft problem med måttställaren eller liknande grejer och kan dela med sig av erfarenheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#232086 Jag har märkt samma sak, att den släpar efter en eller ett par mm efter ett tag. Jag har inte alls försökt felsöka problemet, utan helt enkelt använt "set height" knappen då differens uppstår.

Har dock lagt märke till att problemen är större ju kallare det är ute. I sommarvärme är det absolut inget kast på min såg, då går den som klockan! Kanske gjord för "varmare länder"?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#232142 Är det en LT15 du har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#232349 Frågar för att jag inte har den knappen, måste bryta strömmen och göra en kalibrering innan jag kan skriva in höjden och det fungerar inget vidare när hela banan tas upp av en tung ekstock.
Har jag missat något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

josip  
#232436 Det är sw-10 måttställaren. Tror man måste hålla ner knappen en stund om jag inte misstar mig. Jo det är lt15 jag har.

Håll ner knappen. Vänta
Skriv in rätt höjd och tryck "next cut"

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

tagew  
#251198 Hej, det är lite sent att svara men jag hade liknande problem på min LT15 med SW10.
Där var felet att en låsmutter var skruvad åt fel håll där kopplingen mot axeln går över i plastslangsbiten, detta gjorde att axeln vid snabba knyckar kunde röra sej i förhållande till givaren.
Sen skränkte jag mina blad lite mera än originalet vilket gjorde att jag blev tvungen att lägga på 1 mm på sågspårsbredden, detta gjorde att jag fick dimensionerna att stämma med måttställaren.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

sveakatten  
#251246 Hur stort blir spåret för dig nu?

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

tagew  
#251247 Jag tror att jag nu har det inställt på 3 mm, tidigare var det 2 mm.
Jag tycker personligen att det hellre får vara lite överdimension för då kan man skicka det genom hyveln för att få det rätt.
Med 2 mm blev det under inställt värde och med 3 mm rätt, jag har inte sågat med fabriksnytt blad sedan jag ändrade så jag kanske får ställa tillbaka när jag sätter nytt blad.
Jag har dock ett antal blad som jag vässer och skränker själv så tydligen lade jag tänderna lite mera än original.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

tagew  
#251248 När det gäller felvisning och temperatur så när jag drar mig till minnes så var det i början av förra vintern jag började märka problemet med felvisningen.
Kanske det var så att det blev en krympning så gängan började släppa då eller så var det bara en tillfällighet som gjorde detta.
Men den som har problem kan ju kontrollera att låsmuttern är dragen mot axeln där stora remskivan sitter.
Kanske montören som tänkte lite fel satt ihop flera sågar, för det var inte bara det att muttern var bortglömd utan den var faktiskt dragen åt fel håll.
Skickade bilder till finska importören när jag påtalade detta och han skulle vidarebefordra detta till fabriken så vi ska hoppas detta inte återkommer.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

sveakatten  
#251336 Är det någon av er som haft en kedjesåg? Jag har en Lennartfors, tycker den fungerar bra ,men det blir mycket spån. Funderar på att köpa en bandsåg till den, men är lite orolig för att man ska behöva slipa bladen rätt ofta, jag sågar nästan endast tall och gran.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Tosca  
#251342 Sågar du bara tall och gran är det inte någon fara med bladen, sand, jord och grus däremot gör att du behöver slipa oftare.

Så det är bara att hålla timret rent!

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

skogshasse  
#251396
sveakatten skrev:Är det någon av er som haft en kedjesåg? Jag har en Lennartfors, tycker den fungerar bra ,men det blir mycket spån. Funderar på att köpa en bandsåg till den, men är lite orolig för att man ska behöva slipa bladen rätt ofta, jag sågar nästan endast tall och gran.


jag har haft en bamse tidigare och före den hade jag en solosåg i några veckor som jag sålde ganska snabbt och nu har jag en woodmizer lt 40

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

sveakatten  
#251464 Kan du uppskatta hur mycket fortare det går att såga på bandsågen gentemot Bamsen?
Kan du såga lika mycket virke på samma blad som du gjorde med kedjesågen? (filning)
Hur mycket mera får du ut ur varje stock?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).