Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Ivar, skador

39 inlägg 24174 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

ostnordväst  
#250274 högt uppe på en ås med en nyaverkad kant sammanlagt kanske 40 ha förstört flera markäg andra ställen 3-5 ha totalförstört allt från nygallrat gallrat sedan länge samt välslutna s1 bestånd bergtall som stått flera 100 år har inte kommit fram överallt än vägarna inte ensgåbar med det jag sett räknar jag med minnst 40 ha totalförstört kanske mkt mer .Dagmar anses betydligt mindre .sca har flygit i helgen och säger det ser för djävligt ut.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

rokon  
#250308 Hoppas du har försäkrat iaf, för det där är ingen avundsvärd sits. Hugaligen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Amatörhuggare 62  
#250338 Ta det lugnt, och tänk på säkerheten. Det är bedrövligt när man inte får sköta skogen själv. I Gudrun jobba jag 15 timmar om 6 dagar i veckan till midsommar. Då var jag klar. Slog 15 Ha Ensilage. Men sen så sov jag tre dygn i streck. Vill inte vara med om det igen

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

skotarbörje  
#250363 Precis hem kommen från rensning av ännu en väg å alla jävla trådar som ska vara i luften. Så de ser inte nå vidare ut ä värre än dagmar. Så blir nog till å köra liggande skog ett bra tag nu. JIPPIE å hurra eller inte. Ha så skoj alla maskin gubbar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

BM 35  
#250401 Ja det verkar som jag har jobb på fritiden denna vinter åxå,,blir väll så all skog blåser ner till slut känns tungt att va skogsägare nu,,,vet inte riktigt hur mycket det är men det är lite överallt och i en gallring jag gjorde 07 ligger det platt bitvis

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Mojjen88  
#250453 Bäst man äter en rejäl frukost,i dag fortsätter städningen i en förstagallring som jag gjorde i oktober.Fy fasen, i fortsättningen törs man väl knappt gallra om den här vädertrenden fortsätter.Kommer inte att vara några fritidsbekymmer den här vintern precis,var in o tittade i en skogsbacke nära gården,femton meter in stupade jag i en bröte med sex gammelgranar,lär inte vara bättre längre in är jag rädd.Huvudsaken att vi inte jagar upp oss o tummar på säkerheten,själv har jag bestämt mig för att metodiskt ägna mig åt ett ställe i taget o förtränga resten så länge,vindfällena lär inte rymma skulle jag tro.lycka till alla som är drabbade o tänk efter en extra gång innan ni sätter svärdet i trädet 8)

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251170 Hm, nu har jag sett foto från min fastighet i Hedeviken. Ser ut att vara större yta än vid Dagmar då 600 m3fub föll. Skall ut och kolla nu på söndag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

Camwood  
#251177 Det blir alldrig som man tänk sej. Hadde tänkt gallra ett eftersatt område på 1 ha med tät ca 30 år gran o köra ut med skoter i vinter. Men nä Okelbon får nog stå hemma .Har kollt in skogen på flera fastigheter (höga kusten) och har ca 100-150 träd nere. Många stora granar S1. en En viss skälvgallring har ja märkt då många grova granar har smält av i stamman var rötskadade. En trevlig sak mitt i bedrövelsen är att nu hör man ljudet från motorsågar i ådalarna igen :grin:
Stormen Ivar dec 2013 Höga kusten 070.jpg

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Blivande snickare  
#251183
Camwood skrev:En trevlig sak mitt i bedrövelsen är att nu hör man ljudet från motorsågar i ådalarna igen :grin:

Jo det är nog det enda "bra" med dom här stormarna! :grin:
När jag var å sågade några vindfällen i grannens skog på helgen så var jag ensam när jag började såga men när jag hade kört ett par timmar så hörde jag åtminstone tre till som höll på. Passade på å ta paus då å bara lyssna å njuta, är ju inte så ofta man hör så många samtidigt nuförtiden! :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Mojjen88  
#251213 Jag trodde jag hade klarat mig bra med lite lagoma stormskador,ända tills jag var till det sista skiftet några mil norrut hemifrån.Tråkigt nog hade stormen inte varit lika snäll där,130 st ca 120åriga fullsize granar som jag planerat att avverka inom nåt år.Stormen för två år sen måste ha varit en fis jämfört med den här,ingen rolig syn med rotvältor i storlek av en folkabuss.Ändå är vi häromkring lindrigare drabbade än lite längre norrut,jag lider med er :surp:

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

BM 35  
#252433 Då Dagmar drog fram föll det en miljon kubikmeter skog,,,Ivar tog 3,5 miljon tror dom hörde på radion någon vecka sen och det är i Jämtland

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257666 Arbete i stormskog :shock:



Lägg gärna märke till ansättning av såg för att sedan ge gas på sågen :roll:

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Mojjen88  
#257680 Camouflagebyxorna ser ju väldigt säkra ut också,men han har ju en livvakt med sig i alla fall :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

JensSkoog  
#257733 Vilken cirkus jobbade dom i til det dagliga?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

stegmaster  
#257736
Mojjen88 skrev:Camouflagebyxorna ser ju väldigt säkra ut också,:

Det er ju för at kedjan inte ska hitta benen. :wink:

Förutom det med sågen, så säger jag bara: TACKA GUD för at griplastare finns. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).