Motorsåg och handhållet

Huggar/röj utrustning

57 inlägg 31179 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

JensSkoog  
#250702 God service och en ÅF man kann lita på är oerhörd viktig, och som en gammal huggara yttrade: "Jag hugger och har det bra, så länge jag är varm på föterna och turr i arslet". Vi har ju en budget dom flesta av oss, så vi måste ju prioritera, och om det räcker til en farmarsåg och goda klädor, så får det vara så.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

jannee  
#250732 Husqvarna/Jonsered = i mångt och mycket samma grejer, endast färgskillnad
Har du tittat på 550xpg pris 7700, får du din 2253 för samma eller lägre pris.
Nu är mitt pris från Maskinklippet - handlar själv av dem.
För övrigt är snabb och prisvänlig service guld värd.

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

Qkeeper  
#250740 2253wh för 7495:- på jula om ja inte minns fel. Själv gav jag strax över det hos lokale åf.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

anersimyra  
#250744 Köper ni en 550 XPG och upplever att värme saknas i bakre handtaget. Lämna INTE in den, verkstaden kommer inte hitta något fel, de kommer konstatera att det fungerar, allt till det facila priset 550 kronor :oops: :oops:
Jag svär, det fanns inte tillstymmelse till värme ute på fältet. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

herjman  
#250753
anersimyra skrev:Har man inte krav på varselfärgat är Oregon Waipoua marknadens mest prisvärda huggarbyxa. Minst lika bekväma och hållbara som "fantasiprisvarianterna", dessutom svalare på sommaren.



Dom ser lika bylsiga ut som billighetsbyxor men om du säger att dom är svala och sköna så! Det står ju dessutom att det är strech. Går dom alltså att jämföra i komfort med x-fit och technical extreme??

Ska gå in på Nima när jag är på genomresa och prova ett par tror jag bestämmt!

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

anersimyra  
#250794
herjman skrev:
anersimyra skrev:Har man inte krav på varselfärgat är Oregon Waipoua marknadens mest prisvärda huggarbyxa. Minst lika bekväma och hållbara som "fantasiprisvarianterna", dessutom svalare på sommaren.



Dom ser lika bylsiga ut som billighetsbyxor men om du säger att dom är svala och sköna så! Det står ju dessutom att det är strech. Går dom alltså att jämföra i komfort med x-fit och technical extreme??

Ska gå in på Nima när jag är på genomresa och prova ett par tror jag bestämmt!
De är faktiskt skönare än dyrditona, jobbar jag där varselfärgat inte behövs, då blir det Oregonbrallorna. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

Peteflamingstar  
#250804 Har jag missat nåt, behöver man ha varselklassat på benen också, räcker det inte med överkroppen?

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

svampbob  
#250806 Vid arbete på väg så räcker det med överkroppen vid bra sikt och ljusförhållanden men annars så krävs det även på byxorna. Tror att det räcker med klass två på byxorna. Är det inte så att skogskraven är en kopia på vägkraven?

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

mghg  
#250824
Peteflamingstar skrev:Har jag missat nåt, behöver man ha varselklassat på benen också, räcker det inte med överkroppen?

Kravet från Arbetsmiljöverket är "varselkläder på överkroppen" vilket senare förtydligats till EN471, det finns inget liknande synlighetskrav för skyddsbyxorna. Se 13§ i AFS 2012:01.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

T Landström  
#250836 Vart hittar du det förtydligandet...? ;)

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

herjman  
#250916 Jag har heller aldrig hört nått om varselfärgat på benen.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

mghg  
#251074
T Landström skrev:Vart hittar du det förtydligandet...? ;)

http://av.se/fragorochsvar/webb048.aspx

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

svampbob  
#251078
anersimyra skrev:Köper ni en 550 XPG och upplever att värme saknas i bakre handtaget. Lämna INTE in den, verkstaden kommer inte hitta något fel, de kommer konstatera att det fungerar, allt till det facila priset 550 kronor :oops: :oops:
Jag svär, det fanns inte tillstymmelse till värme ute på fältet. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:


Jag hade min på full handtagsvärme idag och tunna handskar och när jag kapade så blev det bakre handtaget rejält varmt och brände lite i handen.

Användarvisningsbild

Re: Huggar/röj utrustning

T Landström  
#251160
mghg skrev:
T Landström skrev:Vart hittar du det förtydligandet...? ;)

http://av.se/fragorochsvar/webb048.aspx



Jo...men i själva AFS:n står det inget mer än att det ska vara varselkläder och sedan hänvisar till svenskstandard för att man ska kunna se hur ett plagg skall tillverkas och skall se ut...

Som jag skrivit i andra trådar...
Jag har ställt frågan till en av tillverkarna så uppfyller deras blusar kraven...dock är dom ej klassade enligt EN-471...

Avatar Fallback

Re: Huggar/röj utrustning

Homo abies  
#251164 Ang varselkläder så gäller det som skrivs ovan att plagget i sista ändan skall vara tilllverkat enl EN471 och i skogen gäller kravet endast överkroppen. Är man inom ett vägområde, I närheten av räls eller att platsen kategoriseras som byggarbetsplats så gäller kravet på varselplagg även underkroppen med i vissa fall undantag på grund av gynnsamma väderförhållanden. De ledande tillverkarna jobbar på EN471 -jackor.
De som redan för 5 år sedan hade helt huggarställ i EN471 är Pfanner som är det mest slitstarka jag provat, (finns även utan reflex) Slår framför allt Husqvarna men även Stihl med hästlängder till lägre pris!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).