Avverkning (slutavverkning)

Granarna är på 3 kubik styck

16 inlägg 12175 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granarna är på 3 kubik styck

Amatörhuggare 62  
#250849
m_DSC_0147.jpg
m_DSC_0148.jpg
m_DSC_0150.jpg
Hej Skördarförare, dom här granarna är på tre kubik. Går dom i en 941 a. Kommer efter nyår. Fälla eller som en annan här på forumet gjort Såga bort Rotbenen ?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250860 Inga problem, för låga stubbar så kan du gnaga bort de värsta rotbenen.

Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Amatörhuggare 62  
#250891 Tack för svaret, Jag sätter svågern på det, när han har fått julskinka och Tomtegröt. Bra motion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granarna är på 3 kubik styck

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250895 Vad är det för mått (diameter och höjd) på granen? finns inget att relatera i på bilden.

Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Amatörhuggare 62  
#250897 Det är vad Inspektorn från Holmen Sa. Har inte mätt dom själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Amatörhuggare 62  
#250898 Enligt plan G 36 a

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granarna är på 3 kubik styck

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250900 Om den är 100 år bör den ju vara 36 m hög då!!
Det är rejäl granskog det, här har de bästa boniteterna G26-28.
Var håller du till?

Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Chainsaw Charlie  
#250908 Jag hade fällt dem. Det tar inte så mycket längre tid än att kapa av 4-5 rotben om de står vettigt till.

Skördarförarna brukar uppskatta när så stora träd ligger ner. Förutom vissa envisa jävlar som ska bevisa att deras maskiner är störst och bäst och kan fälla träd som aggregatet inte når om.

Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

frågande och vetande  
#250912 Kör skördare, och kan säga att det är bara ett fåtal av entreprenörerna idag som kan fälla och upparbeta en 3 kubiks gran på rätt sätt.

Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Amatörhuggare 62  
#250920 Till OAS forests : Det är Kalmar Län. Jag fäller dom, längden och storleken gör ju att det måste vara svårt ,tycker jag att få perfekt längdmätning på dom. Svågern går motorsågskurs.
Vi kan ju öva fällning på dom . så får han lite övning. Tack för alla synpunkter

   TS
Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250930
Chainsaw Charlie skrev:Jag hade fällt dem. Det tar inte så mycket längre tid än att kapa av 4-5 rotben om de står vettigt till.

Skördarförarna brukar uppskatta när så stora träd ligger ner. Förutom vissa envisa jävlar som ska bevisa att deras maskiner är störst och bäst och kan fälla träd som aggregatet inte når om.


Skulle jag vara en envis jävel, tycker det är onödigt med överarbete. Dessa ser inte omöjliga ut på något vis. Sedan är det alltid tacksamt om de grövsta är fällda, speciellt åt rätt håll och inte kors och kryss, vindfälle har vi så det räcker ändå.

Användarvisningsbild

Re: Granarna är på 3 kubik styck

loppan  
#250939 Dom ser ganska finkvistiga ut så jag hade fällt dom och kapat rotstocken,då brukar dom slinka igenom agg.
Manuellhugger just nu grova träd som JD 480 gick bet på,ligger på ca 70-90 cm i rotkap.
Det blir mycket sågande av rothalsar för att få ner dom till 70 cm så det kan gå som sågtimmer.

Användarvisningsbild

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Smålandshuggarn  
#251038 Tur att de fortfarande tillverkas motorsågar o måttband då så allt blir perfekt :roll:

Avatar Fallback

Re: Granarna är på 3 kubik styck

Amatörhuggare 62  
#251065 Givetvis måste dom fällas åt samma håll, ock i samråd med skördarföraren. Finns inget värre än träd åt olika håll i beståndet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granarna är på 3 kubik styck

ananders  
#251072 Kapa rotben innan fällning annser jag är ett riktigt slitgöra och man gör mycket arbete i onödan och det tar ganska lång tid. Dessutom står man som en vinkelhake hela dagen om man är förlat eller för dum att gå ner på knä. Det bästa allternativet är nog som du kommer att göra, fälla och kapa ett par stockar om så är nödvändigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).