Hur styr man hastigheten på en vagn med drift? Vagnen och traktorn bör ju samarbeta och gå i samma hastighet..
Volvo BM T430 -73. Bilke S3 -12.
Stihl MS 201 -13, Partner R523 -74.
tallen100 skrev:Med drivhjulsberonde kraftuttag får du samma hastighet på vagnen å traktorn... när hjulen på traktorn snurrar går hjulen på vagnen i motsvarande hastighet...
OlaE skrev:På vår Moheda driver PTOn ett par pumpar på vagnen. De i sin tur är ställbara i hög/lågt flöde.
Det innebär i praktiken att du får två hastigheter på drivning/kran.
Eftersom jag har hydraulisk drivning med motorer och slutväxlar väljer jag helt enkelt den närmaste växeln på traktorn som passar vagnen.
Eftersom jag har hög, mellan och krypläge, samt gruppvxl 1-4 + 3 lägen på powershiften går det utmärkt att få en bra växel på traktorn.
Man känner när traktorn och vagnen drar/skjuter ungefär lika mycket, och man känner definitivt när vagnen puttar på traktorn.
Dessutom så känner drivningen av när vagnen går fortare än drivningen, och då frikopplas rullarna automatiskt, och läggs inte i förrän hastigheten på ekipaget sjunker tillräckligt.
Så det gör inget om man skulle råka glömma lägga ur driften.
Pe_Er_79 skrev:Jag förstår. Frikopplings funktionen på rullarna låter som en bra grej. Det är väl en "lyx" funktion som långt i från alla vagnar har, antar jag.
Ingen som har en vagn med helt mekanisk drift, kopplad mot drivhjulsberoende PTO?
gnisten83 skrev:Du glömde Weimers RDM 12 o 14, mekanisk drivning på rullar
Anders Hansson skrev:Hörde rykten om en som körde landsväg med en driven vagn och knäppte över kraftuttaget på 1000 varv. Sen lade han i neutralen på växellådan i traktorn. När polisen tog honom körde han i 70 km/h!