Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

17 inlägg 18306 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Pe_Er_79  
#249281 Jag har ingen koll på skogsvagnar med drift men jag hoppas att någon kan kasta ljus över frågan..
Hur styr man hastigheten på en vagn med drift? Vagnen och traktorn bör ju samarbeta och gå i samma hastighet..



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

tallen100  
#249282 Med drivhjulsberonde kraftuttag får du samma hastighet på vagnen å traktorn... när hjulen på traktorn snurrar går hjulen på vagnen i motsvarande hastighet...

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Pe_Er_79  
#249330
tallen100 skrev:Med drivhjulsberonde kraftuttag får du samma hastighet på vagnen å traktorn... när hjulen på traktorn snurrar går hjulen på vagnen i motsvarande hastighet...


Ja det hade jag iofs koll på. Du menar alltså att man har en helt mekanisk koppling mellan kraftuttag och hjulen på vagnen?

När jag tittade på Kranmans T5000 vagn, så fattade jag det som att man använde kraftuttaget till att driva en hydralpump, som i sin tur matade olja till drivrullarna vid vagnshjulen. Men jag antar att man kör drivhjulsberoende kraftuttag med den lösningen också..

För jag antar att det finns både mekaniska och hydraliska drivsystem till vagnsdriften..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

tallen100  
#249473 Jo det ska väl fungera så det bara är att köra i terängen ock det är hydralisk eller mekanisk drivning...

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

OlaE  
#250770 På vår Moheda driver PTOn ett par pumpar på vagnen. De i sin tur är ställbara i hög/lågt flöde.

Det innebär i praktiken att du får två hastigheter på drivning/kran.

Eftersom jag har hydraulisk drivning med motorer och slutväxlar väljer jag helt enkelt den närmaste växeln på traktorn som passar vagnen.

Eftersom jag har hög, mellan och krypläge, samt gruppvxl 1-4 + 3 lägen på powershiften går det utmärkt att få en bra växel på traktorn.
Man känner när traktorn och vagnen drar/skjuter ungefär lika mycket, och man känner definitivt när vagnen puttar på traktorn.

Dessutom så känner drivningen av när vagnen går fortare än drivningen, och då frikopplas rullarna automatiskt, och läggs inte i förrän hastigheten på ekipaget sjunker tillräckligt.
Så det gör inget om man skulle råka glömma lägga ur driften.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Pe_Er_79  
#250796
OlaE skrev:På vår Moheda driver PTOn ett par pumpar på vagnen. De i sin tur är ställbara i hög/lågt flöde.

Det innebär i praktiken att du får två hastigheter på drivning/kran.

Eftersom jag har hydraulisk drivning med motorer och slutväxlar väljer jag helt enkelt den närmaste växeln på traktorn som passar vagnen.

Eftersom jag har hög, mellan och krypläge, samt gruppvxl 1-4 + 3 lägen på powershiften går det utmärkt att få en bra växel på traktorn.
Man känner när traktorn och vagnen drar/skjuter ungefär lika mycket, och man känner definitivt när vagnen puttar på traktorn.

Dessutom så känner drivningen av när vagnen går fortare än drivningen, och då frikopplas rullarna automatiskt, och läggs inte i förrän hastigheten på ekipaget sjunker tillräckligt.
Så det gör inget om man skulle råka glömma lägga ur driften.


Jag förstår. Frikopplings funktionen på rullarna låter som en bra grej. Det är väl en "lyx" funktion som långt i från alla vagnar har, antar jag. :-)

Ingen som har en vagn med helt mekanisk drift, kopplad mot drivhjulsberoende PTO?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

OlaE  
#250800
Pe_Er_79 skrev:Jag förstår. Frikopplings funktionen på rullarna låter som en bra grej. Det är väl en "lyx" funktion som långt i från alla vagnar har, antar jag. :-)

Ingen som har en vagn med helt mekanisk drift, kopplad mot drivhjulsberoende PTO?


Ja, lyx och lyx, det kan bli dyrare om det inte skulle finnas. :)

Jodå, mekanisk drift med drivhjulsberoende finns, men det är oftast på de dyra/större vagnarna, då det krävs både traktor med drivhjulsberoende, och vagn med drivna lådor m.m.

Kesla har det, Kronos-vagnarna har det, m.fl.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250830 Du glömde Weimers RDM 12 o 14, mekanisk drivning på rullar

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

OlaE  
#250902
gnisten83 skrev:Du glömde Weimers RDM 12 o 14, mekanisk drivning på rullar


Därför jag skrev med flera. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250947 Haha jo men de är så pass trevlig kärra att den bör nämnas

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Anders Hansson  
#250959 Hörde rykten om en som körde landsväg med en driven vagn och knäppte över kraftuttaget på 1000 varv. Sen lade han i neutralen på växellådan i traktorn. När polisen tog honom körde han i 70 km/h! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

skogsbonne  
#250972 Låter väldigt overkligt tycker jag

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Pe_Er_79  
#250975 [quote="skogsbonne"]Låter väldigt overkligt tycker jag[/quo

Håller med

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

OlaE  
#251040
Anders Hansson skrev:Hörde rykten om en som körde landsväg med en driven vagn och knäppte över kraftuttaget på 1000 varv. Sen lade han i neutralen på växellådan i traktorn. När polisen tog honom körde han i 70 km/h! :mrgreen:


Kanske inte just en skogsvagn, däremot en vanlig vagn med lastbilslåda och bakaxel. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Blivande snickare  
#251189 :lol: :lol: Vad var det för traktor? Super major? :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).