Motorsåg och handhållet

Ingen kedjeolja på 346XPG

50 inlägg 21916 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Blivande snickare  
#246943 Nu blev jag åxå nyfiken! :lol:
Måste prova med rapsolja när det tar slut i dunken nästa gång...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#250755 OK, packning/slang till oljan plus filtret bytt. Haft diesel i oljetanken en stund.
Rengjort allt som har med kedjeoljan att göra hela vägen fram till svärdet plus själva oljekanalen i svärdet. Men smörjningen känns så där... Kör jag det gamla tricket med att peka med svärdet mot en stubbe t.ex så kommer det lite olja, men det känns som det är lite. Kedjan är torr när man sågar.
Men oljepumpen funkar. Jag kör på maxläget och det behövs fyllas på olja när soppan är slut.
Det droppar lite under sågen efter en stunds sågande. Så antingen har jag problem med att det inte håller tätt mellan pump och oljeslang/packning. Eller så är det inte tätt mellan täckplåten och gummikanalen. Se nedan.
Ojepump 346.jpg

Kåpa 346.jpg

Sen fundrerar jag på luftningen. När jag öppnar locket så är det ett tydligt pys pga undertryck. jag har ju tidigare kört med boiolja. kan luftningen geggat igen?
Hur får jag rent där? Och var sitter den?
Sprängskiss 346XP.jpg

Det kanske blev mycket på en gång? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Brumsten  
#250795 Hej, har du gjort ren oljepumpen?, är pumpdrevet ok?.
Kontrollera att pumpkolven rör sig axiellt så att den kan trycka ut oljan,
rotationen suger upp oljan och axiella rörelsen trycker ut oljan.
Urluftningen sitter vid svärdsbultarna, en liten sinterplugg.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#250843 Jepp, pumpen rev jag isär och rengjorde. Pumpdrevet funkar. Pumpen verkar funka.
Oljan försvinner ju ur tanken vid sågning, men kedjan känns torr. Så det måste gå snett nånstans.
Det droppar lite under sågen vid pumpen.... :???:
Får prova att täta slangen/packningen runt pumpen med någon packningsmassa.

Ska riva sågen igen för att kolla luftningen. Hur gör jag bäst rent luftningen?
Ståltråd? Jag har ju som sagt kört länge med bio-olja, så det kanske har geggat igen....
Advice please!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Brumsten  
#250868 Hej, jag brukar blanda kedjeoljan med bensin och köra sågen utan svärd och kedja, då ser man om oljan pulserar vid utmatningshålet.
Då kan man se skillnaden i matning vid olika inställning på pumpen om man låter sågen gå med roterande kopplingstrumma
Om du tror att det blir vacum i tanken så borra ett 1 mm hål i tanklocket, provkör och se om det blir någon skillnad.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).