Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fyrhjuling som traktor

15 inlägg 16476 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrhjuling som traktor

M_M  
#25015 Finns det några för/nackdelar med att ha fyrhjulingen reggad som traktor klass II jämfört med terrängskoter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling som traktor

Robin  
#25019
M_M skrev:Finns det några för/nackdelar med att ha fyrhjulingen reggad som traktor klass II jämfört med terrängskoter?

Fördelar: Får köras efter väg.
Nackdelar: Får bara gå 30 km/h.

Avatar Fallback
M_M  
#25020 Det sitter alltså nån strypning som begränsar farten?

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#25048
M_M skrev:Det sitter alltså nån strypning som begränsar farten?

Tror att det är nån slags spärr i växellådan.

Avatar Fallback
M_M  
#25050 Hmm... det låter ju inte så bra.
Tänkte att om det sitter nån enklare strypning nånstans så kanske den är borttagen på många gamla maskiner.
Eller en Suzuki LT-F från -88 kanske inte går fortare än 40 knutar ändå?

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25056 Jag hade en polaris av gammal sort den var strypt med att drevet var borttaget till 2'an och en plåt var fastpunktad i växelkulissen. Kostade 4 tusen och då fick man nya lager till hela lådan och 2ans drev. Förövrigt så var det samma låda på den som det är på polaris widetrack så delar var inget problem.

Avatar Fallback
M_M  
#25059 Vet ni hur Yamaha Big Bear 350 -89 är spärrad?

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25064 Då jag skulle ta bort min spärr surrade jag med en massa folk och tydligen gjordes dom här spärrarna i sverige så i vissa fall kan det vara bara borttaget hack i växelkulissen. Och enligt polaris som jag naturligtvis surrade mest med så gjordes det lite olika beroende på humör på killen i verkstaden typ, så vi var tvungen att öppna min låda innan vi fick reda på vad som var gjort.
En gammal big bear är väl manuell med en "mc" låda utan hög/låg bara en extralåg etta som hondorna ungefär??
Men med facit i hand så skulle jag lika gjärna skitit i att fixa min så den gick fortare. Blev inte så jätte stor skillnad då jag tyckte att 1'an och 2'an låg ganska tätt. Några racermaskiner blir det inte ändå.

Avatar Fallback
M_M  
#25068
En gammal big bear är väl manuell med en "mc" låda utan hög/låg bara en extralåg etta som hondorna ungefär?

Jag tror i alla fall att det är som du beskriver...

Några racermaskiner blir det inte ändå.


Nä det är ju klart. Men ska man typ åka och fiska eller bara åka en sväng för att det är kul så föredrar jag en toppfart 60-70km/h fram för 30-40km/h. Dessutom varvar ju maskinen mindre vid vägkörning om man kan använda alla växlar.

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25069 Om det är en mc låda som sitter ihop med motorn blir ju mekningen lite mer omständig än om lådan sitter för sej som på polarisen.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25070 Ska du ha bra fart på fisketuren ska du köpa den här. Samma spris som en gammal yamaha men mycket coolare.

http://www.blocket.se/vi/15722852.htm?ca=2_s

Samma motor som i scrambler 400. 38 hästar standard 48 med pipa, också väger den lite och ingenting.
På nåt vis är det manligt med tvåtakt.

Avatar Fallback
M_M  
#25073 Har nu pratat med en Yamaha ÅTF som kunde meddela: högväxeln är spärrad med en skruv som går att ta bort utan större bekymmer.
Växelkulissen är modifierad och nån rulle som växelföraren greppar i saknar nån pinne, samt kan CDIboxen vara modifierad.

Låter tungt... :?

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25074 Eftersom jag är gansk mysko och ibland MÅSTE veta saker så ringde jag också runt lite för att kolla vad som var gjort i lådan. Enligt han jag pratade med så var det verkligen riktigt gjort och gick inte att återställa, natruligtvis går allt men det var både dyrt och mek intensivt. Han tyckte man skulle akta sej får sådana maskiner

Avatar Fallback
M_M  
#25076
trilla skrev:Eftersom jag är gansk mysko och ibland MÅSTE veta saker så ringde jag också runt lite för att kolla vad som var gjort i lådan. Enligt han jag pratade med så var det verkligen riktigt gjort och gick inte att återställa, natruligtvis går allt men det var både dyrt och mek intensivt. Han tyckte man skulle akta sej får sådana maskiner

Jo, du verkar onekligen mysko.... :D
Fick samma intryck som du jag med. Tråkigt, för maskinen verkade fin, hade ett bra och förhandlingsbart pris och var därtill momsad.
Dessutom var den utrustad med flyttbar Warn vinsch och snökedjor.

   TS
Avatar Fallback
Andreas_93  
#25143 man kan nog stypa en fyrhjuling med en skrunv på tum gasen :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).