Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bakblad fyrhjuling

9 inlägg 5188 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bakblad fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250487 Någon som gjort ett bakblad till fyrhjulingen och kört med det? Letar inspiration och lösningar att ta efter
Tänkte det skulle vara praktiskt när man ska ploga framför garaget exempelvis. Fästa i draget och lyfta med bakre vinschen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bakblad fyrhjuling

Qkeeper  
#250489 Testade faktiskt lite med ett blad bak när vi hade 350:n innan. Slutsats var att fyrhjulingen var för lätt för det och ville bara åka sidledes i bakänden. Ett rakt blad att använda bara för att dra ut snön lite från vägg för att komma åt med främre bladet kan nog fungera bättre.

Har tyvärr inga bilder på det men 350n hade stel bakaxel så på ena sidan axeln fanns en liten ögla bakåt där jag fäste ett järn i samt dragstång med kulhandske till draget då låstes det nästan helt i sidled. Hade även lite vikter på bladet. Lyft sköttes med vinsch monterad bak.

Avatar Fallback

Re: Bakblad fyrhjuling

tallen100  
#250493 Nja de är nog smidigare om du tar skyffeln å skottar ut en fyrhjulingslängd från garaget eller vad det nu är, å använder bladet fram, för det kommer du troligen få göra ändå om det kommer lite tyngre snö.

Avatar Fallback

Re: Bakblad fyrhjuling

quaker  
#250519 Kolla i Articcats tillbehörs katalog, under plogar så har dem ett exempel.

http://www.arcticcat.se/source.php/1542 ... 131029.pdf

Användarvisningsbild

Re: Bakblad fyrhjuling

anersimyra  
#250528
Uvskogen skrev:Någon som gjort ett bakblad till fyrhjulingen och kört med det? Letar inspiration och lösningar att ta efter
Tänkte det skulle vara praktiskt när man ska ploga framför garaget exempelvis. Fästa i draget och lyfta med bakre vinschen.
Kolla plogar avsedda att dras efter häst.

Användarvisningsbild

Re: Bakblad fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250561
quaker skrev:Kolla i Articcats tillbehörs katalog, under plogar så har dem ett exempel.

http://www.arcticcat.se/source.php/1542 ... 131029.pdf


Där fanns det grejer!

Avatar Fallback

Re: Bakblad fyrhjuling

quaker  
Användarvisningsbild

Re: Bakblad fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250717 Där ser man, tack alla, verkar finnas massor med färdiga grejor att köpa! Har fått massor med inspiration hur jag kan bygga själv dessutom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakblad fyrhjuling

quaker  
#250735
Uvskogen skrev:Där ser man, tack alla, verkar finnas massor med färdiga grejor att köpa! Har fått massor med inspiration hur jag kan bygga själv dessutom.


Glöm inte ta bilder på byggets gång ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).