Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg?

65 inlägg 25435 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Hema  
#250475 idolf: Vilken version har du då?
Första versionen
Bild

Andra versionen
Bild

Samt om du inte har stört dig eller upplevt några jobbiga vibrationer så är det väl lugnt. Ta o prova en Ms201 vetja. Alternativt om du verkligen vill ha så lite vibrationer som möjligt kanske du skulle kolla på deras bättre batterisåg.
Bild

Bild

Det dyra inköpspriset tar du igen vid tankningarna. :)
Genom använda ryggbatteriet får du en ännu lättare såg och enligt dessa filmer är den inte kass, men någon riktigt såg kanske man aldrig kan kalla en batterivariant.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z0EBpMrr__U[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eGFNCap2ckg[/youtube]

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#250481 Vad jag menade var att jag inte haft några mekaniska problem, jag var lite otydlig där.
Körde med 339an men gick över till 359an när 339an började krångla.
Tyckte då att jag blev mindre trött i armarna trots mera vikt i 359an, vet inte om det hade med vibrationerna att göra?
Jag har den tidiga modellen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Valmet830.3  
#250495
idolf skrev:Vad jag menade var att jag inte haft några mekaniska problem, jag var lite otydlig där.
Körde med 339an men gick över till 359an när 339an började krångla.
Tyckte då att jag blev mindre trött i armarna trots mera vikt i 359an, vet inte om det hade med vibrationerna att göra?
Jag har den tidiga modellen.



Troligtvis beroende på viberationer.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#251124 Det blev en Stihl MS201. Så nu kommer det inte bara stå hel oranga sågar hemma :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Hema  
#251140 Hoppas du blir nöjd :)

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#251165
idolf skrev: ....
Men det jag har snöat in lite på är vibrationerna, vet inte on man är nojig.
Tog detta från traktorz lista

Husqvarna 339XP Vibrationer F/B: 4.3/5.1 m/s²
Husqvarna 439 Vibrationer F/B: 4.9/4.1 m/s²
Husqvarna 550XP Vibrationer F/B: 2.8/3.7 m/s²
Husqvarna 543XP Vibrationer F/B: 2.8/3.5 m/s²
Stihl MS201 Vibrationer F/B: 2.4/2.7 m/s²
Man kan ju undra om Stihl mäter på samma sätt som Husqvarna.

(Husqvarna 242XP Vibrationer F/B: 3.6/5.4 m/s²)


De tallene er ikke den fulle sannhet om vibrasjoner (men er den målbare delen), og sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan sagen føles i hendene....

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

traktorz  
#251173 Som vanligt bör man ta fabrikanternas datauppgifter med en viss nypa salt. Det är inte alltid säkert att mätbetingelserna är lika. Oberoende testhus kanske har lika mätbetingelser, men alltid bör man nog läsa det finstilta.

T.ex. med en påmonterad kedja vars ryttare av okänd anledning decimerats väsentligt med vinkelslip, så var vibrationerna mycket påfrestande på vedbacken med en annars så lugn såg som Jonsered CS2152. En annan Jonseredsåg CS2150 har den lugnaste gången på tomgång av våra sågar, men vibrerar mer vid tokvarv på fullgas. Även lill-Stihlen MS 192 C-E vibrerar mer än Jonsered CS2152 vid dito tokvarv på fullgas.

De flesta av dagens motorsågar på marknaden uppfyller säkerligen de modernaste miljökraven på vibrationer, men i fält så beror dessa mycket på kedjevalet är min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#251182
idolf skrev:Det blev en Stihl MS201. Så nu kommer det inte bara stå hel oranga sågar hemma :oops:

Grattis! Den är jag säker på att du kommer å gilla! :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#251349 :-s Jeg er ikke så sikker, basert på tilbakemeldinger jeg har lest - men har ingen egen erfaring med disse sagene.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#251440
SawTroll skrev::-s Jeg er ikke så sikker, basert på tilbakemeldinger jeg har lest - men har ingen egen erfaring med disse sagene.

Förstautgåven av MS201 var sämra sakor. Nya är en aldels annan sak! Toppsåg!

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#251446 Da må det ha skjedd endringer veldig nylig, som ikke reflekteres på markedet i USA ennå - men det kan jo hende!

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251481 Du är inte i USA. Hämta erfarenheter i USA är nog bra, men inte nyheter, de har vi här i Europa och särskilt Skandinavien.
Att ta erfaren heter från USA och applicera här funkar inte ang såg för det är olika marknader och HVA USA är inte samma som Husqvarna här, skilda bolag.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#251634
Mange skrev:Du är inte i USA. Hämta erfarenheter i USA är nog bra, men inte nyheter, de har vi här i Europa och särskilt Skandinavien.
Att ta erfaren heter från USA och applicera här funkar inte ang såg för det är olika marknader och HVA USA är inte samma som Husqvarna här, skilda bolag.


Du har helt klart et poeng der - men ikke alle modeller er forskjellige, og forskjellene var flere/større tidligere.

Nå det gjelder MS201, så synes det å være samme sak i GB som i USA.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Brumsten  
#251669 Husqvarna är Husqvarna world-wide.
Bara olika säljbolag i alla länder dom är verksamma i.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#251670
Brumsten skrev:Husqvarna är Husqvarna world-wide.
Bara olika säljbolag i alla länder dom är verksamma i.


Ikke helt, men forskjellen mellom EU og USA (om det er noen) er minimal pr. nå - samme med Stihl, etter at "strato" sagene overtok.

For begge merker gjelder at en del eldre modeller fortsatt lages i Brazil, for markeder i den "3. verden", men det er en annen sak! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).