Sågtimmer

Aptera manuellt vs skördardator?

47 inlägg 51917 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233753
Tosca skrev:Jo, det är Mellanskog vi levererar till, även om priset inte är det bästa när man jämför dem mot andra aktörers. Det är möjligt att avsaknaden av egna pappersbruk medverkar till detta.

Det låter som om jag ska prata med någon på VMF först, som kanske är bättre insatt i Viol än inköparen är. Då kan jag få en bättre uppfattning om vad jag vill ha.
Eftersom jag inte använt VMF som uppgiftslämnare är jag skeptisk till den möjligheten. De brukar gömma sig bakom sekretess och hävda att violuppgifterna är finansierade av köparna och bara de som lämnar ut dem.
Men valet är fritt att fråga. Kanske kan de visa lite god vilja. Uppgifterna finns hos dem.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233811 Ja, min tanke är att prata med någon som har koll på systemet, där borde kompetensen vara större hos VMF, och sen be att få det jag vill ha av inköparen.

Många inköpare verkar inte ha koll på de finesser som finns att tillgå, jämför man mot bilbranschen så köper man bilen av säljaren, men så fort det blir något som behöver åtgärdas på den så är man hänvisad till verkstaden som har högre kompetens på underhållsavdelningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233951 Öva på mer mätsedelsanalys. Se följande länk!
viewtopic.php?f=37&t=1856&p=233950#p233950

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250345
Tosca skrev:Jo, det är Mellanskog vi levererar till, även om priset inte är det bästa när man jämför dem mot andra aktörers. Det är möjligt att avsaknaden av egna pappersbruk medverkar till detta.

Det låter som om jag ska prata med någon på VMF först, som kanske är bättre insatt i Viol än inköparen är. Då kan jag få en bättre uppfattning om vad jag vill ha.

Hur gick det Tosca, fick du ut någon stocknota från VIOL?

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#250348 Inte hunnit ta tag i det ännu, märkligt hur dagarna rullar på ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250350 Att SDC bara skickar ut sammanställningen över inmätningen är något jag också retat mig på.
Vi väntar med spänning på om du får ut stocknotan!

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

loppan  
#250374 När man travmäter sågstock så måste väl apteringsnogranheten minska?
På mitt senaste preliminära mätbesked från södra (på mina sidor)så är talltimret travmätt i Värö.
Av ett billass på 38 fub så vrakas 1,4 p.g.a upparbetningsskada,resterande 36,6 betalas med ett rakt pris
på knappt 500 kr fub utan någon klassning.
Kommer virket att mätas senare kanske?
Om det är travmätning så bör väl det tillåta sämre aptering?
Det var ganska fult talltimmer men många 3 or och säkert en och annan 4a.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#250381 Är det travmätt så kommer det knappast att mätas igen.
Den här travmätningen öppnar ju vad jag kan förstå för större mängder lågt klassat timmer.
Det borde ju tom kunna löna sig att sortera ur klass 1-virket och sälja till ett sågverk som har stockmätning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250384
loppan skrev:När man travmäter sågstock så måste väl apteringsnogranheten minska?
På mitt senaste preliminära mätbesked från södra (på mina sidor)så är talltimret travmätt i Värö.
Av ett billass på 38 fub så vrakas 1,4 p.g.a upparbetningsskada,resterande 36,6 betalas med ett rakt pris
på knappt 500 kr fub utan någon klassning.
Kommer virket att mätas senare kanske?
Om det är travmätning så bör väl det tillåta sämre aptering?
Det var ganska fult talltimmer men många 3 or och säkert en och annan 4a.
Virket mäts endast på bil.
Grundpriset är enligt "Värötall" 435 kr för virke under 22 cm
För virke över 22 cm är priset 475 kr. På detta redovisas certifiering.
Vraket p.g.a. upparbetning kan vara kvistning, för stor sidostam, brutet, ej jämnkapat, rotben(sällsynt på tall) etc.
Vrakmängden är hög, 3.8%. Borde inte vara högre än ca 0.8-1%.
Travmätning innebär inte några "lättnader" mot bestämmelser. Däremot kan vissa fel var svårare att se, men då "gissar " mätaren, med stöd från "det" som syns.

Vill du skicka mätsedelsuppgifter senare är det OK.

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

loppan  
#250386 Den som skickar stamblock till sådan inmätning bör förlora på det,den som skickar fyror bör tjäna på det. Lite tveksam till Södras mätningsmetod eller?

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Mikael A  
#311330
machonisti skrev:
Skogsola skrev:Hemsågning av tvivelaktigt timmer är optimalt om man har möjlighet. Att släppa mätbart timmer i massaveden bara för att vara säker på att inte få något vrakat är inte bra. Beroende givetvis på vad man har för massavedspris.

Sist jag högg stock avverkade jag ett mindre område ca 0,8 ha manuellt. Allt tvivelaktigt märke jag med röd spraymåla i en särskild hög för mej.
Fick några vrak beroende på undermått, eget fel eftersom måttbandet inte var kalibrerat.

Kanske dum fråga, men varför vrakas undermått istället för att klassas till nästa längd neråt? Är det tajta längdintervall som man inte får vara mellan?

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

machonisti  
#311344
Mikael A skrev:
machonisti skrev:
Skogsola skrev:Hemsågning av tvivelaktigt timmer är optimalt om man har möjlighet. Att släppa mätbart timmer i massaveden bara för att vara säker på att inte få något vrakat är inte bra. Beroende givetvis på vad man har för massavedspris.

Sist jag högg stock avverkade jag ett mindre område ca 0,8 ha manuellt. Allt tvivelaktigt märke jag med röd spraymåla i en särskild hög för mej.
Fick några vrak beroende på undermått, eget fel eftersom måttbandet inte var kalibrerat.

Kanske dum fråga, men varför vrakas undermått istället för att klassas till nästa längd neråt? Är det tajta längdintervall som man inte får vara mellan?

Det är nästan omöjligt att sälja gran under 43 dm här, så är den 3 cm under 430 cm är den vrak.

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

branndal  
#311365 Låter nästan märkligt att det skulle bli vrak av sågtimmer kortare än 43 dm,i de prislistor jag tittar på är det angivet intervall för sågtimmer på 34 - 55 dm.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

axwell  
#311369
branndal skrev:Låter nästan märkligt att det skulle bli vrak av sågtimmer kortare än 43 dm,i de prislistor jag tittar på är det angivet intervall för sågtimmer på 34 - 55 dm.


Han refererar till Finland, malaxlimpans hemland :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

branndal  
#311370 Malaxlimpa är gott. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).