Motorsåg och handhållet

Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

76 inlägg 36921 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#249592
Mange skrev: .....

Kompensera skärpa med låg ryttare är bra för sågservicens ekonomi kanske, men jag har inte hjärta o råda till det.

....


:lol: Det går jo helt enkelt ikke - det kan vi i hvert fall være enige om!

Rytterenes høyde på nye kjeder varierer faktisk en hel del, selv på samme kjedemodell - fra for høye til at du kan file tannen 3-4 ganger før rytteren trenger å files.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250214 vid fruset virke så får du en lugnare kedja om du ändrar skärvinkeln från tex 30 till 25 grader samt att skärpan håller bättre!

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

axwell  
#250217
huggar*n skrev:vid fruset virke så får du en lugnare kedja om du ändrar skärvinkeln från tex 30 till 25 grader samt att skärpan håller bättre!


Att det blir en lugnare gång rakare in i snittet istf. att ödsla energi åt sidorna förstår jag men att skärpan skulle hålla längre, det vill jag veta mer om.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250223 trubbigare hörn på skärtanden,tar inte stryk lika lätt.iofs marginellt men åt det hållet.slipar tex 27PX 30 istället för 35 som den igentligen ska slipas.märker skillnad på hållbarheten i praktiken,och jag jobbar uteslutande med fällning,och då oftast lite grövre dimensioner!så jag har nog provat det mesta i form av vinklar mm.Nu är det många andra faktorer som spelar in också tex eggvinkel,underställning,tandform,kedjetyp mm.men det är MIN erfarenhet iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

JensSkoog  
#250226 Vad betyder "trubbigare hörn"?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250228 Det betyr at det er større vinkel, ikkje så spist eks vis det blir mindre spist viss du minsker filningsvinkel fra 30 til 25 grader. Eg vil tru at den viktigste vinkelen for at kjedet skal skjera fort/snabbt er støtvinkel/eggvinkelen desse to vinklane følges jo. Minskes desse to vinklane så skjære jo kjedet fortare men held jo dårigare på skarpheita.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#250271
huggar*n skrev:vid fruset virke så får du en lugnare kedja om du ändrar skärvinkeln från tex 30 till 25 grader samt att skärpan håller bättre!


Ja, ingen tvil om det!

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

JensSkoog  
#250311 Fann bara inte ordet "trubbigare" i min ordbok :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

totte  
#250333
JensSkoog skrev:Fann bara inte ordet "trubbigare" i min ordbok :wink:


Exakt betydelse: "Mindre spetsig".

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250375 spetsig er vel spiss på norsk har eg har resonert meg til

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

totte  
#250403
can skrev:spetsig er vel spiss på norsk har eg har resonert meg til


Ja, noga räknat "med spiss".

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250515 Kan godt hende at det stemmer det der, ta litt mindre enn 30 grader kanskje ned imot 25 det ein taper i hastighet vinn ein i haldbarhet. Eg skal iverfall prøva.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

anersimyra  
#250546
can skrev:Kan godt hende at det stemmer det der, ta litt mindre enn 30 grader kanskje ned imot 25 det ein taper i hastighet vinn ein i haldbarhet. Eg skal iverfall prøva.
Det minns jag från skogsskolan, att ändra från t.e.x 35 till 30 i fruset eller hårt virke. :geek:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#251362
can skrev:spetsig er vel spiss på norsk har eg har resonert meg til


totte skrev:
Ja, noga räknat "med spiss".


Spiss, spisset, med spiss. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#251363
can skrev:Kan godt hende at det stemmer det der, ta litt mindre enn 30 grader kanskje ned imot 25 det ein taper i hastighet vinn ein i haldbarhet. Eg skal iverfall prøva.


Gi og ta, som vanlig - og som vanlig er det best a prøve selv! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).