Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Ivar, skador

39 inlägg 24176 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormen Ivar, skador

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249822 Arbetar som anställd skördarförare i södra jämtland. Gallringsgruppen jag jobbar i blev förra veckan utlånad till norra jämtland för att ta reda på vindfällen efter stormen Hilde.

Kom hem i eftermiddags och sitter och lyssnar på radiorapporterna om stormen Ivars(!) skador samtidigt som det dånar och knakar i huset. Var ut för en stund sedan och konstaterade att taket till min loge blåst sönder. Får försöka sova en stund och granska skadorna i morron bitti...
Vill gärna höra vad som hänt i omgivningarna!
Blir nog ännu mera röjningsjobb framöver... :cry:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

KOJMANNEN  
#249868 Mycket stormfällt i sundsvallstrakten.Besiktning i em. men har konstaterat att det lutar åt dagmarhållet.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

traktorz  
#249883 Måste ha varit orkanstyrka fläckvis i byarna. Samtliga elabonnenter utan ström, dessbättre har 43% av dessa nu återfått strömmen. Många skador pga. nedfallna träd. Stora virkesvolymer som nu är rotvältor. Trist på all senvuxen tall som nu är i backen. Kommer att ta tid att röja upp.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

machonisti  
#249902 Stormen Ivar hamnade på finska sidan ut för könsstympning och bytte namn till Seija.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

axwell  
#249916 Skrev ett inlägg om Kellfri 23.44, tunga "grejer" detta, så tunga att elnätet brakade ihop.
I morse 07.30 var hindret ur vägen och elförsörjningen återuppstod.

Stormen tog hårt på snötäcket inne i samhället, i skogen är det nog kvar 10-15 cm.

För min del lindrigare skador än Dagmar, kanske en lastbilstrave timmer, max.

Skogsgrannarna på ömse sidor ser ut att ha mycket värre skador än efter Dagmar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Brickan  
#249989 Utan ström sedan 25h, utan telefon. Var utan mobil, utan 3/4G till alldeles nyss. Högspänningsledningen ligger på utfarten så det är med viss spänning man tar sig ut... och in... Körde faktiskt bilen över i morse, men inte åter.. Får gå en runda i naturen för att hitta säker passage istället. Mobiltäckningen kom nyss tillbaka, så det rör sig. Längs landsvägen ser det ut som efter Dagmar ungefär. Trädgrupper över vägen med några hundra m mellan. Har inte kommit åt skogen än. På tomten fälldes inga träd, fast det kan bero på att Dagmar tog alla. Ivar vände uppochner på ett litet uthus iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249997 man får ge sig ut imorrn å inventera.. bara tre veckor sedan sist, känns som att det börjar bli en vana.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Blivande snickare  
#250038 Jag hade bara en liten gran i backen! :grin:
Jag var beredd på att det skulle vara mycket värre så som det rev i när det var som värst! 😈

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Mojjen88  
#250107 Väldigt lika,kanske snäppet värre än Dagmar, för min egen del. Samma ställen som är utsatta som den gången.mera gran som föll den här gången,sist var det tvärtom mer tall.nu var det lite tjäle i backen,tror inte det var det för två år sen.Jag bor i norra Hälsingland.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

jannee  
#250108 Jag lider med er som drabbats, verkar inte vara någon ände på eländet.
Kommer det nu också snö så blir det ännu jobbigare.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Brickan  
#250145 Nu kom elen tillbaka efter 45h och med den telefonen. Mobilnätet kom lite tidigare. Nu har jag åkt längs skogsbilvägen in på fastigheten. Dagmar var förhållandevis snäll med mig. Kanske 20-30 m3. Ivar var hårdare. Detta är mer, bara längs vägen. Hur det sedan ser ut på resten av fastigheten är oklart, men troligast tog det väl hårdast längs den nya vägen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

Tonfisk  
#250152 Jag tror att vi får börja tillbe och fixa lite offergåvor till stormgudarna.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

ostnordväst  
#250165 dom uppgifter jag hört och sett på egen skog värre mycket värre än dagmar ,en liten koll i dag gav 80 procentiga skadorpå stora delar av skiften .Såg en kant på håll på eget skifte med grov s1 kandes som att det var dimensjonshugget ner till 4 tums stubbe. tidig mkt prelimenär gissning 35 ha totalförstört.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

rokon  
#250203 Oostnordväst det lät sorgligt det, vilka bestyr du nu får med det. En fråga, när gallrades det senast där på din skog? Annars så är det ju även så att topografin i landskapet kan göra att en del drabbas mycket hårdare än andra. Så när S1 skog blir bryten ända nere vid roten gissar jag att vinden har pressats mellan berg så att något som liknar venturieffekt = en ytterligare vindökning har skett hos dig där.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

conronka  
#250249 Samma vindriktning som Dagmar men hårdare vind.En avd.på 1.7 ha måste avvecklas,En avd.på 2 ha likaledes,Samt allvarliga skador på samma gallring som sist men huvudsakligen i ena hörnet,totalt fällt ca.175 m3sk Skogen belägen i Rigsta Söråker areal 80 ha.
7 tallar på 16 ha timmerställning (2013) ,3 granar på 3,5 ha förstagallring (2013)Skogen belägen nv Gålsjöbruk ångermanland areal 58 ha.Det är bara att konstatera fakta dvs.Gallringsfritt eller småskaligt är det enda som gäller på fetmarkerna vid kusten i vindutsatta lägen.Det vore kul att få veta hur det ligger till med Holmbergs naturkultur på höjdläget ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).