Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92655 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

strombom2  
#249976 haha hugga 60-70 fub på en dag? lycka till. Det är bra om man kommer upp i 15-20 fub. Men normalt gör man inte de i alla fall inte jag.
Senast redigerad av strombom2 fre 13 dec 2013, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

niccon  
#249978 då är ja kass... jag komma inte upp i 8m3 i sista gallring. se bild på nån sida föregående sida. ett lass där är 8m3

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249988 Intressant tråd. Visst har det funnits fantastiska människor i skogsbruket som gjort enorma prestationer. Men jag kommer ihåg några siffror ifrån Vänerskogstiden som är lite mer jordnära. Då angav man som ett snitt: Första gallring 5 m3fub/ dag. Andra gallring 8. Slutavverkning 11. Fröträdshuggning 16.
Realistiska siffror som man inte behöver vara någon Tomas Wassberg eller Hulken för att nå upp till.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249990 låter rimligt om man ska kunna prestera över en längre tid..

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249991 Det var en brokig samling folk i huggarlagen också. Alla var inte störtmotiverade. Just slutavverkningssiffran är låg men vid denna tid hade bomprocessorer och loggmakvistare börjat ta över smörhuggningen. Skräpet blev kvar till huggarna.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250084 Det är väldigt olika resultat beroende på var o vad man hugger med.

Svårt o jämföra prestationer utan o veta som gjorts.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

niccon  
#250147 Sista gallring gran / slut averkning

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250488
Mange skrev:Det är väldigt olika resultat beroende på var o vad man hugger med.


Ja, det märker man ju inom sina egna områden. Skiljer mycket på om det är hagmarksgran eller tät tallskog. Jag högg väl en meter per timme ungefär när jag rensade hagmark i fjol. Skotade 2 kanske. Skall kolla över siffrorna ikväll och se om jag får ihop det. Då är jag ändå ganska ovan.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

jannee  
#250494 Har rett upp gran och även ek där det gått åt 1 1/2 tank, då blir det inte många m3/dag. å andra sidan högg jag i min ungdom ett bestånd med ren asp, relativt tätt bestånd, behövde inte kvista något alls de första 3 massavedsbitarna. Då kom jag upp i nära 20m3/dag.
Avverkar man i sin egen skog, gallrar/blädar + rensar upp diverse småbuskar/träd, då blir det få m3/dag.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Homo abies  
#250496
niccon skrev:haha på en dag ? med motorsåg

dom skojjar med dig.. läs hela tråden så får du koll..

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

niccon  
#250505 Hehe misstänkte de. kollar man på hur många skotar lass de blir så förstår man att dom är över mänsklig.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250616 Mindes lite väl optimistiskt jobbade ca 100h huggning och fick ihop 55 m3fub. Tog nog 55h att köra ut det också. 18 kkr fick jag för besväret. Räknar man bort vad motosågen och traktorn kostar i drift, underhåll och kapitalkostnad, så fick det väl jämnt upp kanske? :D

Detta innebar samtidigt att jag fick lära mig själv från början, så det var inte så effektivt. Hopas kunna köra lite de första två veckorna i januari.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Amatörhuggare 62  
#250651 Om det är perfekta förhållanden, så hugger man väl en stuv om dagen.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

johan83  
#270336 1-1,5fub/tank i andra gallring, och ca 1h/tank tycker jag med 346an är normalt?

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Amatörhuggare 62  
#270490 Vart åt skogen, å rastat motorsågen idag
m_gallring 035.jpg
m_gallring 034.jpg
m_gallring 036.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).