Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg?

65 inlägg 25439 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

totte  
#249845
JensSkoog skrev:Totte, du har som alltid rett! :grin: Men i dom retta henderna så har even dom stora och kraftiga sågarna problem! Fick en MS390 til lite slip och tvätt, och jag är övertygat om att egaren har användt sågen som kombinerad såg och brytjarn! :mrgreen:


Haha! Jodå, det finns folk som kan förstöra allt dom får i händerna, då hjälper det inte hur stor och stark sågen är.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Hema  
#249873 Jag läser att idolf har en tidig 339:a, om den nu är så tidig att den tillhör första generationen framkommer inte, men vad jag hört är andra generationen att föredra. Det är den versionen som nu säljs ut. Går att finna på blocket från återförsäljare för under 4500:- Så om du varit väldigt nöjd med din 339:a så varför inte fortsätta med en sådan?

Annars kanske vi här på Skogsforum kan få Husqvarna att göra en normalversion av deras T540:a? Skulle vi kanske kunna dra igång en namninsamling? Jag personligen förstår inte satsingen på 543:an.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

machonisti  
#249905
totte skrev:
JensSkoog skrev:Totte, du har som alltid rett! :grin: Men i dom retta henderna så har even dom stora och kraftiga sågarna problem! Fick en MS390 til lite slip och tvätt, och jag är övertygat om att egaren har användt sågen som kombinerad såg och brytjarn! :mrgreen:


Haha! Jodå, det finns folk som kan förstöra allt dom får i händerna, då hjälper det inte hur stor och stark sågen är.

De äldre kollegerna frågade mig är jag inledde yrkeskarriären om jag visste det enda som höll åt yrkesskolelever.

Nää!

En meters järnvägsräls. Är den längre kröker de bort den, är den kortare slarvar dom bort den.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Hema  
#249923 :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

totte  
#249930 :lol: :lol: Den var bra! Har ett par kollegor som skall få höra den.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Forestboy  
#249941 En proffssågare tittar alltid först på kedhastigheten innan han väljer såg. ;)

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Forestboy  
#249942 Tittar man på priset skall det väl vara Jönköping, :P
http://www.ltt24h.fi/tuote/moottorisaha ... 168013527/

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

T Landström  
#249961
Forestboy skrev:En proffssågare tittar alltid först på kedhastigheten innan han väljer såg. ;)


Tror du det...? ;)
Så en såg som väger 15 kilo men kedjan som snurrar 40m/s går före tex en Hva 560? ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

machonisti  
#249965
T Landström skrev:
Forestboy skrev:En proffssågare tittar alltid först på kedhastigheten innan han väljer såg. ;)


Tror du det...? ;)
Så en såg som väger 15 kilo men kedjan som snurrar 40m/s går före tex en Hva 560? ;)

Eller 30 kg, kedjehastighet 80 m/s :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250016 Kedjehastighet är bara intressant om man vet vilken hastighet den har under max belastning/bäst prestation.
Att den säger 18 eller 21m/sek i försäljningsbroschyr betyder mycket lite när man har dem i en stock.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#250025
Forestboy skrev:Tittar man på priset skall det väl vara Jönköping, :P
http://www.ltt24h.fi/tuote/moottorisaha ... 168013527/

Vad är det där? Kinasåg?

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

totte  
#250028 Ja, sämsta sortens hobbysåg, Jönköping och Husqvarna är två städer som växt ihop, numera en kommun. Nån tyckte väl därför att det var smart att döpa den till Jönköping.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

SawTroll  
#250030
Forestboy skrev:En proffssågare tittar alltid först på kedhastigheten innan han väljer såg. ;)



Bare hvis han er uvitende, den faktiske hastigheten kan i et gitt tilfelle være både mye høyere og mye lavere.

Å sammenligne de oppgitte tall med klassifiseringen på verneutsyr fungerer garantert ikke etter hensikten!

:wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

idolf  
#250450 Hema skrev att man kan köpa en 339a för under 4500:-
Jag har sett detta, och och jag har inte haft några problem med min förrän nu.
Jo en gång när den nästan var ny min farbror ringde och sa att den går riktigt dåligt och ryker, FAN tänkte jag man skulle inte ha köpt en ny modell, så när jag kom hem till helgen så kollade jag lite. Då hade han hällt kedjeolja i bensintanken. Tur man inte åkte till handlarn.

Men det jag har snöat in lite på är vibrationerna, vet inte on man är nojig.
Tog detta från traktorz lista

Husqvarna 339XP Vibrationer F/B: 4.3/5.1 m/s²
Husqvarna 439 Vibrationer F/B: 4.9/4.1 m/s²
Husqvarna 550XP Vibrationer F/B: 2.8/3.7 m/s²
Husqvarna 543XP Vibrationer F/B: 2.8/3.5 m/s²
Stihl MS201 Vibrationer F/B: 2.4/2.7 m/s²
Man kan ju undra om Stihl mäter på samma sätt som Husqvarna.

(Husqvarna 242XP Vibrationer F/B: 3.6/5.4 m/s²)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JensSkoog  
#250459 Just vibrationerna var grunden till att man utvecklade MS201. Min MS200 vandrar ned från stubben om jag lämnar den där i tio sekuncer, och 201 kan stå där och brumma utan vandring så länge som hälst!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).