Gallring

Gallring med hypro 755

82 inlägg 57929 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#249806 Det var ju tråkigt, där grusade du lite hela mitt upplägg. Och mitt exempel låter ju inta alls lika bra längre som jag hade lyckats motivera den lilla lilla delen av min hjärna som är snål och förnuftig. :???:
Sålde du den för att du var missnöjd eller för att du inte hade tid att köra med den? Och om det sist nämnda funkade den bra den tiden du hade den?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#249856 Den funkade bra, men ett pajat knä gjorde att det blev skördare i stället.
Min skruvade hjärna kan inte tänka sig verkstadsgolvet eller kontor, bara skog. :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249863
frågande och vetande skrev:Har ca 13 hektar återkommande gallringar varje år, och en långsam niab processor. Därav funderingen att införskaffa något bättre.


Alltså 13 hektar är ju inte så mycket så det känns väldigt mycket overkill.
Sen är det en rätt tung maskin också. Har du tillräckligt stor traktor?
Kanske skulle du börja med att skaffa en större pump?

Kan hålla med om att stegmatare inte är så snabba men det är snabbare än gå med såg.
Har du bara gallring och inte så grova träd så kanske en hypro 300 räcker långt.
Kanske går snabbare att ta dom grova med såg och ta det andra med en hypro 300 än att ta allt med Niab:n.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#250020 Varför skulle en skördare vara bättre för knät? Eller är det manuellhuggningen för hypron eller dålig sittställnig i traktorn. Inte för att jag ha med det o göra igentligen. Fanns det aldrig en tanke på fällgrip till hypron?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

bodaedet  
#250056 Manuellfällningen är inte bra för knät, inte sittställningen heller, fällgrip fanns i tanken, men en skördare är ju mycket effektivare.
Det blev till sist heltidskörning då är inte jordbrukare och hypro något alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#250674 Kan du ha någon aning om varför varenda traktorburen "gallringsprocessor" inte är körd med mer än 20tim eller ett par hundra meter. Varenda annons så verkar maskinerna näst intill demokörda. Tröttnar man eller är det för dåliga grejer eller skit bakom spakarna??? Känns inte särskilt övertygande att lägga så stora pengar för att köra 20 timmar o sen sälja.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

svampbob  
#250722
Seb macahan skrev:Kan du ha någon aning om varför varenda traktorburen "gallringsprocessor" inte är körd med mer än 20tim eller ett par hundra meter. Varenda annons så verkar maskinerna näst intill demokörda. Tröttnar man eller är det för dåliga grejer eller skit bakom spakarna??? Känns inte särskilt övertygande att lägga så stora pengar för att köra 20 timmar o sen sälja.


Min teori är att dom som har råd att köpa en inte har tid till att köra den.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#250748 Aj aj aj, det kändes som du kanske slog huvudet på spiken där.......Precis så sa min far också: O när faan ska du ha tid o köra med den? Sen om jag har råd, men jag kan få råd om jag vill

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Niklas persson  
#250759 Precis min tanke! E ju lite sugen på en niab men där är ju nån anledning till att alla har gått 150m2 och är i nyskick osv...
Men dom som skriver här verkar ju nöjda, får inte ihop det riktigt...

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

jannee  
#250762 Känner några (2 st) som tidigare haft en traktorburen processor, den ene använder den 1 vinter sedan köpte han en begagnad gallringsskördare. Den andra använde sin endast några få dagar sedan har den fått stå - vet inte om han sålt den. Nu lejer han i alla fall bort gallringarna.
De erkänner att de hann mer, jobbet blev annorlunda men för den sakens skull inte lindrigare, vad de nu menar med detta.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#255701 Hej på er igen, jag kan inte släppa hypro än och ska testa om min kalkyl är något jag försöker lura mig själv med. Till att börja med vill jag nämna att jag gör det mesta i skogen själv för att jag tycker det är kul, det svider i hjärtat när slutavverkningsmaskiner rullar in på min. Marker och "snor" mitt jobb. För att finansiera en hypro 755 för nära 490tsk så tänker jag så här. Att kvista och aptera en normal gran tar mellan 8-10min manuellt. Hypro 40 sekunder. Jag är dessutom entreprenör och tar 370kr /Tim. En gran kostar mig ca 58kr att kvista o aptera manuellt. Det blir ca 9000träd att arbeta upp sen har hypro betalt sig. Jämför nu inte mot att hyra in skördare. På 1ha bör det stå mellan 1500-2000 granar som ska arbetas antingen i gallring eller slutavverkningsmaskiner. Förutsatt att jag gör detta arbete själv så i teorin så ska hypro betalt sig på mellan 5-6ha. Nu fattar jag också att jag inte kommer att leva så länge så jag kan praktisera detta på 6ha. Men jag har 60ha med gallringskog skog och blivande gallringsskog. Samt slutavverkningar. Att jag funderar så här beror på att jag har sågat vindfällen Hela hösten och vintern i några bestånd är det manuell gallrat och skotat med traktor För mellan 5 och 15 år sedan inte ett rötträd. I mina andra delar som är gallrat av skördare och skotare 20-25% röta. Endast slumpen? Känns inte som det sen kan det ha med att de manuella är gjorda vintertid medan maskingallringarna kan vara gjorda när som helst på året. men vad tycker ni om min kalkyl, ska vi sen väga in att andelen rötträd kan bli färre med hypro så blir kalkylen ännu mer fördelaktig. Eller som sagt ovan, försöker jag bara lura mig själv till ytterligare en leksak till min stora sandlåda?

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255727 Finns nog ganska mycket hål i den kalkylen. Du ska räkna med bränslekostnad, förbrukningmaterial, ränta, slitage på traktorn osv.
Viktigaste tillskottet här tycker jag är det faktum är att du har 60 ha och inte 6. Ja menar den skogen kommer ju också behöva gallras precis som du påtalar.
En stor fördel med hypron är som jag ser det när du får en massa vindfällen. Det är för många för att lämna men kostar mer än det ger att leja bort.
Du kanske ska ha en processor men kanske inte den största.

Sen kan man ju tänka sig att du kör åt andra också dom närmsta åren och trappa ner det när din stora areal börjar bli mer gallringsklar.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Storken  
#255791 Slutavverkning skulle jag aldrig göra som självverksam, det är det samma som att betala för att få jobba...
Däremot gallring är ju en annan sak, där kan man kanske väga in att man får ett snyggare bestånd med högre framtida värde osv, men att köpa en processor för en halv miljon det ska du nog passa dig jävligt noga för.

En Hypro 300 för drygt 200 tusen känns väl hanterbart, då har du inte samma press på dig plus att du mest sysslar med klena gallringar som brukar vara svårt att få lönsamhet på med inhyrda maskiner.
Sen det här med att köra på entreprenad med traktorprocessor tycker jag känns tveksamt, den tiden är liksom förbi.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

loppan  
#255854 Slutavverkningar skall man som sagt akta sig för att hugga själv om det inte är väldigt små objekt.
Ett normalt drivningspris för slutavv är 85 kr fub.
Jag skulle tro att med gallringrprocessor/griplastarkärra så producerar man 4-5 fub i timmen vid bilväg.
Alltså 340-425 kr i timmen varav lön är 250 kr.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

hlb  
#255870 Köpte en Hypro 450 XL med 6m kran för 5 år sedan när jag blev pensionär. Har gallrat ca 5 ha /år i nu (ca 30 ha)+ jagat upp alla vindfällor. Kör bara dec-mars.
Har också referensområden gallrade av Södra. Ser mycket mindre stormskador i den hyprogallrade skogen.
Jag kan inte konkurrera med en proffsmaskin i kostnad /ha, men långsiktigt har jag nog tagit in över en million på bättre slutresultat. Pengarna kommer vid slutavverkning. ( Inhyrd JD 1270.)
Att åka ut och visa de hyprogallrade områdena är också lön om än inte i pengar. Att jag mår bra fysiskt av att springa med wiren minskar också vårdkostnaderna.
Totalt sliter jag med nästan 200 Ha.
Jag rekommenderar verkligen ett Hyproköp om Du vill trivas med Din skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).