Motorsåg och handhållet

Sugihara svärd.

141 inlägg 59040 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Robertberg  
#198031 Brorsan ska åka till USA i två veckor efter nyår, och Sugihara svärd vore ju en trevlig julklapp.
Stämmer min förhoppning om att dem är billigare att köpa där?
Och har någon tips på hur man hittar affärer som säljer dessa svärd?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Robertberg  
#249167 Förra årets problem löst, har nu beställt från svensk hemsida.

Ny fråga. Har läst att en Stihlkedja på ett Oregonsvärd sliter mycket. Iallafall mer än vad det sliter på ett Stihlsvärd.

Hur går det med Stihlkedja på Sugiharasvärd?

Är sugen på att testa med Stihlkedja på 346an får att se om jag märker skillnad.

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#249600
obantteg skrev:Förra årets problem löst, har nu beställt från svensk hemsida.

Ny fråga. Har läst att en Stihlkedja på ett Oregonsvärd sliter mycket. Iallafall mer än vad det sliter på ett Stihlsvärd.

Hur går det med Stihlkedja på Sugiharasvärd?

Är sugen på att testa med Stihlkedja på 346an får att se om jag märker skillnad.


Det der er normalt ikke noe problem - det eneste unntaket jeg vet om er at ingen Stihl kjeder egentlig passer for Pixel (.325 narrow kerf) sverd.

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Robertberg  
#249776 Kanon! :smile: Pixel/H30 har jag slutat med.
Vilken Stihlkedja ska jag då testa? Kör med 21BPX nu, hugger vindfällor i stormskog. Vill ha "samma" kedja.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

traktorz  
#249780 • 3627 000 0056 Stihl Oilomatic 23 RMC 56:
(56 länkar, .325" delning, 1.3 mm tjocklek på drivlänk.)

Fast hellre kör vi idag på vår CS2150 med Iggesundsvärd i 1.5mm tjocklek från Swedol och en passande Oregonkedja inköpt på Jula.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

johan eriksson  
#249788 Prova 25RM.
Är ingen yrkeshuggare, snarare sågdåre/samlare men tycker om att prova olika saker för att se hur det funkar.

Bild


Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Robertberg  
#249795 Tack för svaren!
Iggesund och 21bpx (1,5mm) sitter på nu, filar med rullmall. Nu då även Stihl har kommit med en rullmall ger det nya valmöjligheter.

Är inget proffs, bara intresserad amatör som gillar att använda bra grejer..

Vad är skillnaden mellan RM och RMC?

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

johan eriksson  
#249801
RMC.jpg

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#249831
obantteg skrev:Kanon! :smile: Pixel/H30 har jag slutat med.
Vilken Stihlkedja ska jag då testa? Kör med 21BPX nu, hugger vindfällor i stormskog. Vill ha "samma" kedja.



Det blir 25RM/RMC.

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#249832
obantteg skrev: ....

Vad är skillnaden mellan RM och RMC?


Det opprinnelige RM ble laget ca. frem til 2003/4, og var ikke et low-vibe kjede. Det ble erstattet av RMC, som er low-vibe (kopiert fra Oregon).

Nylig ble "C"en helt enkelt strøket fra modellbetegnelsen, uten at kjedet ble endret, så for nyere kjeder er RM=RMC (og RS=RSC mv.)..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#249857
johan eriksson skrev:
RMC.jpg



Den illustrasjonen er villledende (direkte feil), siden RMC ikke har "bumper tie straps" som vist der. Den viser heller ikke det som egentlig var forskjellen, tilbake i 2003/2004.

Innlegget bør slettes.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

johan eriksson  
#249859 Bilden är hämtad från stihls kattalog från 2011, så att den försvann redan 2003 tror jag inte på Nico. RM kedjan som jag visar på foto är inköpt i April i år. Oregon har ingen .325 kedja utan den så kallade vibrationslänken framför ryttaren, den finns bara från 3/8 och uppåt.

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#249862
johan eriksson skrev:Bilden är hämtad från stihls kattalog från 2011, så att den försvann redan 2003 tror jag inte på Nico. RM kedjan som jag visar på foto är inköpt i April i år. Oregon har ingen .325 kedja utan den så kallade vibrationslänken framför ryttaren, den finns bara från 3/8 och uppåt.


Illustrasjonen er allikevel feil.

Low-vibe har for øvrig intet å gjøre med noe som er foran rytteren (eller ikke), men med det som ligger ned på sverdet ("hælene" på skjæretennene).

Jeg "tror" ingen ting her - jeg vet! :wink:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

åberg  
#249882
SawTroll skrev:Jeg "tror" ingen ting her - jeg vet! :wink:

Får man fråga hur du vet det?

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249892 RM finns nog idag med, det är med på hemsidan och på hylla hos Stihl handlare.
http://www.stihl.se/sagkedjetyper.aspx

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).