Traktorer och processorer

Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

12 inlägg 11837 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Seb macahan  
#249368 Hej på er igen. För att korta ner en lång historia så ska jag bygga omvänd förarplats i min NH6020. Jag tror jag har en lösning på seriekoppling av spaken till kopplingsfri fram och back. Men nu till något som någon eller några av er garanterat har gjort på forumet. Jag vill ha styrning där bak. Hur paralellkopplar jag en orbitrolstyrning så att jag får prioritet på den "stora" ratten? Enl. ölmstad smide så var det lätt. mmm det är det säkert om man har som för vana att sätta kapen i nya traktorer hela dagarna och ändra om dom. Men när man till vardags inte gör det så är det lite knepigare men inte omöjligt. Någon som har ett förslag??? hade jag haft en Bm400 kunde man testat sig fram lite men nu vill man liksom inte göra nya hål och slangar kors och tvärs utan att vara säker på att det är så det ska se ut. Någon som har en ombygd NH6020 eller 5000serie som kan tjuvkika lite hur det är löst????



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249385 Jag går i samma funderingar men det där med prioriteringen förstår jag inte?
Du kommer väl aldrig snurra på mer än en i taget?

Som jag ser det så är det bara att koppla seriekoppla flödet från pumpen och sedan koppla ihop flödena som går till själva cylindrarna. Då kommer flödet från pumpen gå igenom först den ena orbitrolen och sedan den andra.
Jag är inte säker på att det funkar så någon får väl verifiera eller dementera.

Användarvisningsbild

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Ängagärdet  
#249400 Jag byggde på vår förra traktor spakstyrning baktill av en vanlig 3/1 ventil, men den måste tåla tryck på retursidan då den sätts i serie före orbotrolen. vill du ha prioritet så sätt antingen en mekanisk förregling eller en kran som släppet förbi oljan bredvid 3/1 ventilen, detta blev aldrig gjort på min, så det var spännande när man hade ungarna med! Går ju lika bra med en elventil så slipper man bak å vända med alla slangar! Montera en huvudtrycksventil på tryckledningen oxå då denna är inbyggd i orbitrolen och sätts ur spel när du använder spaken, annars kan servopumpen explodera... men den var lätt att byta! :???:

Användarvisningsbild

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Seb macahan  
#249423 Jag vill inte ha någon kran som ska fipplas med varje gång jag vänder stolen. och jag vill inte ha en mekanisk förregling heller. Jag tänker att vad som helst kan hända, slangbrott kortslutning i ngn elventil etc etc då ska den vanliga orbitrolen gå före mina ditmonterade prylar. Ja Anders_S i grova drag tror jag du har rätt men: När jag sätter tryck till cylindrar via ett T-stycke t ex så sätter jag även tryck till utgångarna på original orbitrol och det ska man nog inte göra, då kan man sätta backventiler där eller nej. För då går det inte att använda den vanliga styrningen helt plötsligt så då måste det vara elstyrda (helst förstyrda) backventiler och det har jag för det första inte hittat och för det andra blir det onödigt krabbigt tycker nog jag. Går det inte att lösa på bättre/smidigare sätt?
Ängagärdet. Hur fick du reda på vilket huvudtryck du skulle ha i trycklednigen? Och när du säger huvudtrycksventil menar du att du satt en tryckregulator/tryckbegränsare som du kan ställa trycket fram till din 3/1 ventil? Har du Orbitrol med Open centre eller Closed centre, LS-pump?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Seb macahan  
#249432 Kan detta funka tror ni. En NG6 ventil slid 12/3C2 12V DC från Weimer. P-T-A-B är stängda vid opåverkat läge. Oljan går som vanligt genom orbitrolen. T-kopplingar från tryck och tank på orbitrolen till P och T på NG6. T-koppling på A och B på NG6 till A och B på Orbitrolen. Vid påverkat läge 1 går NG6án P till A och B till T vid påverkat läge 2 går P till B och B till T. Enl. en bekant och rimligt bör så även vara att A och B på Orbitrolen är stängda när ratten är i opåverkat läge. Det är en dynamisk orbitrol så då borde väl dessa portar vara stängda i opåverkat läge?
Jag har LS hydraulik på traktorn med rejält flöde så man bör nog sätta strypningar på utgångarna från NG6'an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249433 Körde med elventil på styrningen bakåt i min 805a .
Den låg i serie före obitrolen o hade så klart en serienippel för att klara att trycket när jag styrde med obitrolen.
Brytare i stolen så inte styrspaken funkade framåt

Inkopplad med T kopplingar till styrcylindern o chocker finns redan i obitrolen så några fler behövdes inte.

Användarvisningsbild

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Seb macahan  
#249434 skogsbilder/image.php?mode=thumbnail&album_id=0&image_id=8144

   TS
Avatar Fallback

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249438
Seb macahan skrev:https://skogsforum.se/skogsbilder/image.php?mode=thumbnail&album_id=0&image_id=8144



Kunde du inte göra bilden lite större?

Användarvisningsbild

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Seb macahan  
#249454 Nu är den lite större hoppas jag. Och lite redigerad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249524 Precis så där hade jag tänkt mig det hela också men jag är inte säker på att vi tänkt lika va det gäller ventilen. Jag är inte kunnig i va de olika ventilerna heter men som jag ser det så borde en ventil av samma typ som man har på skogskranen funka.
Då släpper ju inte ventilen igenom någon olja till eller från cylindrarna om man inte drar i spaken alt vrider på ratten.
Strypningen är kanske inte så dum för att reglera hastigheten på rörelsen ifall det går för fort men jag skulle nog testa först.

Avatar Fallback

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249536 Jag hade fast strypning med borradapter som borrades ca 2mm men de är för stort med on/off/on ventil.
Vid låga varv gick styrningen lagom men med 1200rpm o högre blev de stirrigt!
Sen ventilvalet styrs mer av hur ditt LS system fungerar, är de typ en styrledning från obitrolen för att öka flöde vid styrutslag eller är det mer konstanttryck?

Har du dubbla styrcylindrar?

Användarvisningsbild

Re: Omvänd förarplats (orbitrol funderingar)

Seb macahan  
#249573 Ja det är dubbla styrcylindrar (supersteer framaxel). Jag vet inte om jag har en Ls eller en konstanttryckspump till styrningen. Jag vet att jag har Ls på yttre hydraulik. Pumparna (2st) till styrning bromsar växellådan och diffar vet jag inte om de är LS eller inte. Ska kolla upp detta. Nu är det ju inte så smidigt som det hade varit på en Bm400 att man bara går ut och tittar. Först ska man gräva sig ner i plastkåpor, slangar, ventiler och kabelstammar innan man bara hittar orbitrol klockan. Den sitter ju inte inne i hytten utan precis mellan hytt och motor och där finns ju typ allt till hela maskinen. Funktionen på NG6án är: Opåverkat samtliga portar stängda. Läge 1 P till A och B till T. Läge 2 P Till B och A till T.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).