Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer Huggarvagn

24 inlägg 21276 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#249322 Nu har jag beställt en Weimer 7tons kärra med WE5300 kran ramstyrning.. ska bli spännade när jag får grejerna.. är det någon har samma grejer härinne.. jag har en Valtra 600-4 Tyckte själv 7ton är lagom stor till min traktor.. aldrig haft eller kört krankärra tidigare.. är det någon har Weimer. We5300 kranen är den bra.. orkar den lyfta grova stockar.. :smile:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer Huggarvagn

stegmaster  
#249333 En 7t vagn?? såg endast 8t vagn på deras hemsida.
Kranen bör vara riktig stärk som lyfter 475kg i gripen på 5,3m.
Grattis til köpet, kommer bli bra detta.(och glöm nu inte bilder) :grin:

Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

stektlök  
#249337 Grattis till köpet. Hoppas du blir nöjd!
Bilder givetvis väntas av dig :) det går nog lyfta på rejäla stockar med den!

Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#249339 :smile: Låter bra det kära kollegor.. Man blir lite fundersam..
Hört väldig mycket gott om Weimer.. Får kärran i mitten på januari.. kommer jag lägga in bilder på Ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#249340 Jo finns även 7 tons kärra..kan skickar en länk klickar ni på broschyr http://www.sit-right.se/weimer-huggarvagn/

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#249353 kan tillägga att jag valde. få med Lavettstödben radiowinch 1700kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249382 Vettig kärra, lite komiskt att we7 är bredare än we8an!
Bra vridmoment i kranen med.

Användarvisningsbild

Re: Weimer Huggarvagn

rokon  
#249414 WE7 är en en meter kortare vagn än WE8 men samma dimension på centumbalk 140 mm t=8 mm, tycker den verkar spännande, visste inte att den vagnen fanns.
Tänker som så att att när man tar sig in i beståndet för att där vända med tom vagn så har man 1 meter kortare balk= mindre risk att stöta i och skada träd. Bra vid gallring, ved och massa i längder på 4,5 meter. Inga problem med sågtimmer i standardlängder heller, rotatorn är ju runtomsvängande så man lägger rotändan frammåt på långa stockar för balans på ekipaget.
Vagnsstyrning är ju ett tillval på den modellen, hoppas det är samma fina utförande som på WE8 vilket jag tror då det är samma balk.

Användarvisningsbild

Re: Weimer Huggarvagn

stegmaster  
#249418
rokon skrev:WE7 är en en meter kortare vagn än WE8 men samma dimension på centumbalk 140 mm t=8 mm, tycker den verkar spännande, visste inte att den vagnen fanns.
.


Enligt Weimers hemsida er det 160mm x 160mm x 8 mm balk på WE8.

Dessutan lite klenara data för kranen en vad som finns i länken til sit-right, så det er inte lett att bli klok i dessa tider. :smile:

http://www.weimer.se/subdet76.htm

Användarvisningsbild

Re: Weimer Huggarvagn

rokon  
#249421 Bra att du rätta mig där stegmaster, men i alla fall så är tjockleken 8 mm så denna vagn hävdar sig väl mot andra vagnar pga materialtjocklek bland annat, vore intressant att se detaljbild på styrningen, säkert bastant eftersom det är weimer ändå.

Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#249422
rokon skrev:WE7 är en en meter kortare vagn än WE8 men samma dimension på centumbalk 140 mm t=8 mm, tycker den verkar spännande, visste inte att den vagnen fanns.
Tänker som så att att när man tar sig in i beståndet för att där vända med tom vagn så har man 1 meter kortare balk= mindre risk att stöta i och skada träd. Bra vid gallring, ved och massa i längder på 4,5 meter. Inga problem med sågtimmer i standardlängder heller, rotatorn är ju runtomsvängande så man lägger rotändan frammåt på långa stockar för balans på ekipaget.
Vagnsstyrning är ju ett tillval på den modellen, hoppas det är samma fina utförande som på WE8 vilket jag tror då det är samma balk.





säkert Väldigt stor skillnad kan jag tänka mig . i skogen 1 meter kortare. Tror Weimer, borde marknadsföra deras andra vagnar lite bättre , inte så reflektar att även WE6 WE7 finns. . Farsan har en Zetor 5245. han är sugen på 6 tons vagnen.. Tycker den är verkar väldigt Smidig. Väljer man en större kran. blir det ändå kraft. som duger bra.. om man har behov lyfta Vänerblock långa 5.20 stockar. :?: Undrar jag om man ska lyfta monster stockar högg förra vintern.. 60cm i brösthöjd blev vänerblock.. Får nog lunningsVinchen ta dom.. jag vore väldigt glad om kranen orkar lyfta även dessa Monster..

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#250259 :?:
stegmaster skrev:
rokon skrev:WE7 är en en meter kortare vagn än WE8 men samma dimension på centumbalk 140 mm t=8 mm, tycker den verkar spännande, visste inte att den vagnen fanns.
.


Enligt Weimers hemsida er det 160mm x 160mm x 8 mm balk på WE8.

Dessutan lite klenara data för kranen en vad som finns i länken til sit-right, så det er inte lett att bli klok i dessa tider. :smile:

http://www.weimer.se/subdet76.htm







Sitter funderar på ventilvalet till krankärran.. jag får den levererad i mitten januari.. på min Valtra finns ju redan ramstyrningsventilen redan iordning i hytten förbered . lägger till några tusenlappar så kan monterar detta system istället i hytten Servohydraulisk http://www.weimer.se/Shop/List/Servohyd ... D3M/193/1.. Blir väldigt smidigt ha allt iordning i hytten.. Tror ni om det :!: :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

clasandre  
#250310 Får man vara fräck och fråga vad du gav för de??

Avatar Fallback

Re: Weimer Huggarvagn

Emil Skoglund  
#250316 [quote="clasandre"]Får man vara fräck och fråga vad du gav för de??[/quote

116000 gav jag

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).