Motorsåg och handhållet

Husqvarnas svärd

55 inlägg 26748 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

axwell  
#249112 e: Husqvarnas svärd

Inläggav totte » Igår, 16:49

anersimyra skrev:

totte skrev:Kedjans hastighet bestäms enbart av drivkransen. Vad som sker om noshjulet är litet är att dess varvtal blir högre, kedjehatigheten är ju konstant.

Felskrivning av mig, kedjehastigheten är konstant, däremot blir hastigheten runt noshjulets radie lägre relativt sett mot ett större noshjul. Jämför med en klinga med t.e.x 1000 varv/ minut, varje del i radien passerar samma punkt samtidigt. Men ju längre ut i radien,desto större relativ hastighet jämfört med en punkt närmre centrum. :ugeek: :ugeek:




Japp, då är vi överens. Sen kan man väl också säga att skillnaden i ytterkanten av kedjan för olika noshjul är rätt försumbar när man jämför olika storlekar om de inte är extremt små som för carvingsvärd.
2CVtrac (1951-2012),

Rätt och fel, eller ?
Det mesta tyder på att vi pratar förbi varandra; snabbare/långsammare än vadå !
Jag jämför bara i förhållandet mot på den rakaste delen av svärdet och konstant hastighet , där de flesta kap görs.

Vad utgår ni ifrån ?

Handlar det bara om ifall noshjulet tar skada av rotationshastigheten så är det på sin höjd en akademisk fråga.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249122
anersimyra skrev:
Mange skrev:Sågar över 80cc har i regel inga problem o dra upp åt 40".
28" är i alla fall inga problem oavsett tandsekvens.

Det får då bli standard. Angående tandprofiler läste jag på en Amerikansk Oregonsida att full chisel främst passade mjukt trädslag såsom poppel och gran, semin passade till hårdare trädslag. Till riktigt hårt virke rekommenderades en skoveltand. Någon skoveltandad kedja har jag inte sett på många år, och nog tycker jag en välfilad full chisel på t.e.x en 371:a skär lätt genom hårda trädslag. Men jag antar att en semi eller skovel håller skärpan bättre, eller i vart fall inte kräver samma noggrannhet vid filning som en full chisel.


Du ska nog ha en Mejsel/chisel tand. Det går bäst i de träslag vi har här som är hårda som ek, bok Alm etc. Skoveltanden tål lite mer bus, men i ditt fal som inte har svärd för bus så hade jag valt chisel. Jag använder själv sällan annat.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#249131
axwell skrev:e: Husqvarnas svärd

Inläggav totte » Igår, 16:49

anersimyra skrev:

totte skrev:Kedjans hastighet bestäms enbart av drivkransen. Vad som sker om noshjulet är litet är att dess varvtal blir högre, kedjehatigheten är ju konstant.

Felskrivning av mig, kedjehastigheten är konstant, däremot blir hastigheten runt noshjulets radie lägre relativt sett mot ett större noshjul. Jämför med en klinga med t.e.x 1000 varv/ minut, varje del i radien passerar samma punkt samtidigt. Men ju längre ut i radien,desto större relativ hastighet jämfört med en punkt närmre centrum. :ugeek: :ugeek:




Japp, då är vi överens. Sen kan man väl också säga att skillnaden i ytterkanten av kedjan för olika noshjul är rätt försumbar när man jämför olika storlekar om de inte är extremt små som för carvingsvärd.
2CVtrac (1951-2012),

Rätt och fel, eller ?
Det mesta tyder på att vi pratar förbi varandra; snabbare/långsammare än vadå !
Jag jämför bara i förhållandet mot på den rakaste delen av svärdet och konstant hastighet , där de flesta kap görs.

Vad utgår ni ifrån ?

Handlar det bara om ifall noshjulet tar skada av rotationshastigheten så är det på sin höjd en akademisk fråga.

Vi pratar om instick och kastbenägenhet, tror jag.. :shock: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#249135
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Sågar över 80cc har i regel inga problem o dra upp åt 40".
28" är i alla fall inga problem oavsett tandsekvens.

Det får då bli standard. Angående tandprofiler läste jag på en Amerikansk Oregonsida att full chisel främst passade mjukt trädslag såsom poppel och gran, semin passade till hårdare trädslag. Till riktigt hårt virke rekommenderades en skoveltand. Någon skoveltandad kedja har jag inte sett på många år, och nog tycker jag en välfilad full chisel på t.e.x en 371:a skär lätt genom hårda trädslag. Men jag antar att en semi eller skovel håller skärpan bättre, eller i vart fall inte kräver samma noggrannhet vid filning som en full chisel.


Du ska nog ha en Mejsel/chisel tand. Det går bäst i de träslag vi har här som är hårda som ek, bok Alm etc. Skoveltanden tål lite mer bus, men i ditt fal som inte har svärd för bus så hade jag valt chisel. Jag använder själv sällan annat.
Jag köper mig Oregons styva lättviktssvärd i stället för " originalet ". Men någon kedja med skovelprofil hittar jag inte i Oregons sortiment, men jag har endast behov av skärutrustning för " finkapning " i grov torr Alm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

totte  
#249154
axwell skrev:Rätt och fel, eller ?
Det mesta tyder på att vi pratar förbi varandra; snabbare/långsammare än vadå !
Jag jämför bara i förhållandet mot på den rakaste delen av svärdet och konstant hastighet , där de flesta kap görs.

Vad utgår ni ifrån ?

Handlar det bara om ifall noshjulet tar skada av rotationshastigheten så är det på sin höjd en akademisk fråga.


I mitt fall pratar jag bara om tändernas hastighet i ytterkant runt svärdsnosen, i förhållande till kedjehastigheten på rak del av svärdet, så jag tror jag pratar om samma som du. Bara av den anledningen att det var någa konstiga skrivningar där det lät som att kedjans hastighet bestämdes av noshjulet. Var väl bara, som Anders säger, felskrivningar. Övriga aspekter lämnar jag åt andra, det var bara geometrin jag avsåg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Homo abies  
#249235 Normal eller skip tandning kan även handla om spånutrymme. Ang skärpa: Chiseltand / Semichisel så har Ch 15-20%bättre skärförmåga vid kap så att en Ch skulle vara sämre är lite bedrägligt för den har ju mer att förlora...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249246 Spånutrymmet i var tand är samma. Det är mellan skär och ryttare.
Antal tänder ger då olika mycket spånutrymme. Det blir mindre ju färre tänder som kan skära.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#249668 Jonseredhandlare kan inte beställa Oregons lättviktssvärd, de saluförs inte i Sverige. Men har sågen annan färg och namn går det bra.. :surp: :oops:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

mrvimek  
#290442 Bytte till oragon och tucker att den inte håller skärpan lika bra och köpte en nya husqvarna 550 så Janet inte va man ska välja

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

SawTroll  
#290490
Phantom skrev:Oregon tillverkar Husqvarnas svärd, så det är bara märkningen som skiljer :-)
Men sen finns olika kvalitet på svärden. Från fritidshuggaren som använder såg ett par gånger om året till proffssvärd för yrkeshuggaren. Det styrs ju lite av budgeten vilken kvalitet man vill ha.


Noen av de ja, men langt ifra alle. HVA lager en stor del av sverdene selv, spesielt laminerte og selvsagt Techlite. GB sverd med HVA farger finnes også, og muligens andre....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).