Skogsröjning

Röjning i snö.

27 inlägg 23440 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning i snö.

Mojjen88  
#249238 Hej!Blev tillfrågad om att underväxtröja 3ha förstagallring som jag tog på mig.Problemet var bara att snön hann komma innan jag kom igång.Var dit i dag o provade,plockade i hop grejorna o for hem dyngblöt efter en halvtimme,bara ca 3dm på backen men lika mycket på träden.Dränkt i pudersnö varje gång man satte i klingan.Var brukar ni sätta gränsen på för snödjup.Jag tänker på stubbhöjd o även arbetstakten som blir lidande när man inte ser var man sätter fötterna, o stensågningsrisken ökar ju också dramatiskt :???:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

stihl91  
#249241 Jag gjorde också en underväxtröjning i förstagallring för ett par år sedan. cirka 4dm snö men väldigt lätt snö så det gick ganska bra ändå. Arbetstakten hölls uppe tack vare att skördaren kom dit bara två timmar efter mig. Det var ganska stressande att ha honom bakom sig.

Röjer man på ackord skulle jag sätta gränsen runt två dm.

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mojjen88  
#249243 Ramlar snön ur träna finns det hopp,annars vete fasen om inte skördaren får köra oröjt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

Hammaren  
#249247 Upplega då är det regnkläder på och sen så är det bara att köra på. :smile: Förra vintern
körde jag underröjning hela vintern, skarsnö och snöskor är en bra kombo :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

jannee  
#249249 Vänta och se om det inte kommer ett mildväder, i alla fall så att mesta snön ramlar av.
Å andra sidan spelar det väl mindre roll om stubbhöjden blir uppåt 30 cm.
Här i södra Sverige kör de i alla fall av det i den höjden, ser för djävligt ut men....ska det gå fort får det bli så.

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Blivande snickare  
#249252 Vad har ni på fötterna när ni röjer i snö?
Stövlar med varma sockor inuti är det enda som gäller enligt mig :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mojjen88  
#249254 Ja man får väl på med dom kanske.Även om det ramlar ur träna nu, så lär det väl vara temporärt om man ser till vilket datum vi är på.Blir det som förra vintern här så är det nog bara att lägga ner.Då var det nästan en meter pudersnö före jul.Knappt att skogsmaskinerna tog sig fram,man hade skaplig skogslängtan framåt påsk när det blev skare o det gick att hugga ved i alla fall. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mojjen88  
#249260 Ja väderprognosen säger plusgrader men likt förbannat är det -5,bara att avvakta,jag kör med vanliga huggarstövlar,tycker dom är stabilast o varmast med sockor i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Amatörhuggare 62  
#249271
m_008.jpg
m_006.jpg
m_004.jpg
m_001.jpg

Den här förröjningen !! Den är riktigt jobbig 😡

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mojjen88  
#249389 Ren skräckfilmsvarning på dom där bilderna,ska försöka lägga ut nån bild på min ca tolv år eftersatta förstaröjning jag också.Den ger kalla kårar den med :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

JensSkoog  
#249399 Skräck! 😡 Glad jag inte ska gå loss på det där! Har haft några runder med slikt i höst, och hoppas det blir god tid innan nästa!

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

jolo  
#261255
Mojjen88 skrev:Hej!Blev tillfrågad om att underväxtröja 3ha förstagallring som jag tog på mig.Problemet var bara att snön hann komma innan jag kom igång.Var dit i dag o provade,plockade i hop grejorna o for hem dyngblöt efter en halvtimme,bara ca 3dm på backen men lika mycket på träden.Dränkt i pudersnö varje gång man satte i klingan.Var brukar ni sätta gränsen på för snödjup.Jag tänker på stubbhöjd o även arbetstakten som blir lidande när man inte ser var man sätter fötterna, o stensågningsrisken ökar ju också dramatiskt :???:

Hej!
vi gjorde vinter när det låg ungefär 2 dm snö,jag tycker att det går att hålla på längre i slutavverkningsskog jämfört med gallringsskog eftersom det kommer ner mindre med snö på backen och underväxten där

Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

anersimyra  
#261268 Två par kängor, 4 par handskar, två par jackor, hemgjort hjälmdok, inte titta uppåt.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

JensSkoog  
#261274
anersimyra skrev:Två par kängor, 4 par handskar, två par jackor, hemgjort hjälmdok, inte titta uppåt.. :smile: :smile:

Men på ett märkligt vis får jag alltid snö i nacken, even om jag har skydd och allt som hör til! Isär når snön är blöt och tung!

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

alias  
#261285
Blivande snickare skrev:Vad har ni på fötterna när ni röjer i snö?
Stövlar med varma sockor inuti är det enda som gäller enligt mig :smile:


Körde med vinterstövlar med dubbla ullfrottésockar och snöskor för några år sedan när jag körde lövröjning på skarsnö. Gick riktigt smidigt faktiskt. Dock skitsegt innan jag hittade farsgubbens snöskor - att gå och röja på skare som bär två steg av tre är smått nervpåfrestande.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).