Grävmaskiner

Vilken Grävmaskin?

98 inlägg 148940 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#248755 7 ton är litet vid skogsvägsbygge men mera lagom vid dikesrensning.
Det går knappt att ha för stor maskin när man bygger väg,12 ton är inte mycket det heller.
Optimalt för en skogsväg är ju en 30 tonare när man bygger på meterpris,sen är det bara hur mycket långsammare man vill att det skall gå i förhållande till maskinstorlek.
Jag har sett någon som byggt en relativt stor damm med en 1500 kg maskin någonstans på nätet så allt går tydligen bara man vill.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Amatörhuggare 62  
#248768
m_DSC00038.jpg
DSC00098.JPG
DSC00162.jpg
DSC00157.jpg
Hembyggd trailer frågas det om

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Amatörhuggare 62  
#248799
m_DSC00978.jpg
m_DSC_0067.jpg
m_DSC_0055.jpg
m_DSC_0053.jpg
Men bryta stora skogsvägar då ska man ha riktiga grejer.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Boarpan  
#248803 Har ingen egen maskin men hyrt in några stycken. Ngt som jag har häpnat över är att när man hyr in en stor maskin så är det inte avsevärt dyrare än att hyra in en liten per h. Så mitt råd är att köp en mindre maskin men bra och hyr in större maskin när du behöver det.
En annan åsikt är: skall du få en stor maskin att funka så behövs ordentliga följeslagare. Tex dumpers för vägbygge. Upphandling av bärlager osv. Hyr du då in maskin har maskinisten antingen allt i sin arsenal eller goda kontakter.
Maskaplockare förstår jag mig inte på. lite som en armekniv med massa funktioner men ingen som är riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#248808 Maskplockaren är bra där du inte vill ha stora skador och där det är trångt tex i en trädgård.
Grannen har en som jag lånar ibland,17 tons bandmaskin är stor mellan äppleträden.
Angående timpris så är det ju alltid gubben som är den största kostnaden fram till en brytpunkt då bränsle och ivesteringskostnad blir stor nog.(ca 22-24 ton)
Jag har dessvärre inte lyckats hitta en mindre modell av gubbe till små maskiner som är billigare i timmen.
Prisexempel: 8 tons bandare 600 kr tim,gubbe 250kr.17 tons bandare 700 kr tim,gubbe 250 kr o.s v.

17 tonnaren har ungefär dubbel kapacitet mot vad 8 tonnarn har,en 30 tons maskin 850-900 kr tim och dubbel kapacitet mot en 17 tonnare etc,etc

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

jonathanA  
#249044 Vi anlitar en lokal entreprenadfirma med tridembil till flyttarna alltid numera, till våran 14tonnare. Dom tar mellan 650-700kr för flytt runt milen, tycker det är snorbilligt, och jag kan vara å jobba med annat å bara ringa och beställa. Slipper starta traktor, koppla lastväxlaren, slita på alla däck, slipper dra diesel, och slippa lägga 1,5h på flytten.

Räknar man på det så får man flytta typ 100ggr om året om det ska vara någon som helst idé att ha en egen trailer.

Men det bygger ju på att man har en firma som är servicevänliga, å flyttar alla dagar i veckan och på kvällar, för att vardagen ska flyta på fint!

Älska våran 14tons Kobelco, men 8tons jcb:n som morbrorn har är smidigare, men har inte i närheten sådan kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249068
loppan skrev:7 ton är litet vid skogsvägsbygge men mera lagom vid dikesrensning.
Det går knappt att ha för stor maskin när man bygger väg,12 ton är inte mycket det heller.
Optimalt för en skogsväg är ju en 30 tonare när man bygger på meterpris,sen är det bara hur mycket långsammare man vill att det skall gå i förhållande till maskinstorlek.
Jag har sett någon som byggt en relativt stor damm med en 1500 kg maskin någonstans på nätet så allt går tydligen bara man vill.

En vän sade till mig en gång. Alla kan göra allt, det enda som skiljer är tiden.
Så damm kan väl byggas med spade, med mycket tid.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

tallen100  
#249073
machonisti skrev:
loppan skrev:7 ton är litet vid skogsvägsbygge men mera lagom vid dikesrensning.
Det går knappt att ha för stor maskin när man bygger väg,12 ton är inte mycket det heller.
Optimalt för en skogsväg är ju en 30 tonare när man bygger på meterpris,sen är det bara hur mycket långsammare man vill att det skall gå i förhållande till maskinstorlek.
Jag har sett någon som byggt en relativt stor damm med en 1500 kg maskin någonstans på nätet så allt går tydligen bara man vill.

En vän sade till mig en gång. Alla kan göra allt, det enda som skiljer är tiden.
Så damm kan väl byggas med spade, med mycket tid.

Jag har damm under sängen, har inte gjort ett spadtag för det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Tosca  
#249075 Fast vill du ha dam i sängen får du nog ta ett spadtag ibland.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

jannee  
#249078 För runt 25 år sedan hade vi i bygden en grävmaskinsfirma vars enda vägbyggnadsmaskin var en H16C.
I princip det enda den maskinisten gjorde var att bygga skogsbilvägar, var tecknad för flera år framåt.
Ytterst sällan behövde han leja in någon dumper. Han tog massorna i vägens närhet grävde ned stubbar och hummusen (matjorden) i den nygjorda moräntagen. knackade vägbanan med tänderna vilket gjorde att alla stenar, stora som små kom att ligga minst 1 dm ned. Larvade fram och tillbaka så att vägbanken blev totalt slät. När sedan banken torkat till var det bara att spårgrusa med 030, knappt 10 cm tjockt lager. Dessa skogsbilvägar håller i ur och skur.
Det bästa av allt var att det blev billigt också - smålänning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#249101
Tosca skrev:Fast vill du ha dam i sängen får du nog ta ett spadtag ibland.

Läge att damen dammar av tallens handtag, bara han ej får spader.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

tallen100  
#249102 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249206
loppan skrev:Prisexempel: 8 tons bandare 600 kr tim,gubbe 250kr.17 tons bandare 700 kr tim,gubbe 250 kr o.s v.


Är det där med diesel och andra förbrukningsgrejer?

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249222 .[/quote]
En vän sade till mig en gång. Alla kan göra allt, det enda som skiljer är tiden.
Så damm kan väl byggas med spade, med mycket tid.[/quote]

Så är det inte i verkligheten. Den sten som är en munsbit för 16-tonsgrävaren kan 7 tonsgrävaren hacka på i evig tid utan att få den ur fläcken.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

jonathanA  
#249224 Håller med dig till fullo!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).