Motorsåg och handhållet

Snörets längd?

24 inlägg 9079 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snörets längd?

Blandskog  
#249139 Har en HVA 242. Uppenbart ryckt tillräckligt många gånger enligt snöret.

Men hur långt skall det nya vara? Jag mins inte och kan inte hitta svaret.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

anersimyra  
#249147 Ca halvmetern räcker gott och väl, annars finns snöre i färdiga längder.

Avatar Fallback

Re: Snörets längd?

Blandskog  
#249150 Hur långa är färdig längderna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

totte  
#249155 Linda på vad som ryms på linhjulet med några mm marginal upp till kanten.

Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

Seb macahan  
#249159 En ganska klassisk fråga. Hur långt är ett snöre....Ha ha ha man har inte roligare än vad man gör sig.

Avatar Fallback

Re: Snörets längd?

Nonkan  
#249160
Blandskog skrev:Hur långa är färdig längderna?


Alldeles lagom långa :)

Vi använder alltid de färdigkapade, knuten i änden är så jäkla bra, svårt att få till den annars tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

Seb macahan  
#249161 Klassisk fråga. Hur långt är ett snöre? Ha ha ha man har inte roligare än vad man gör sig

Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

anersimyra  
#249162 Snålt eller slött har jag under långa tider använt snören på knappt 30 cm längd efter reparation i fält :o Du kan alltså till nöds använda snöre av halva normallängden, hur långt det nu är förstås.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Snörets längd?

Blandskog  
#249171 Haha vissa har ju humor nog att fatta mina med avsikt väl valda ord. Andra inte.
Nu frågade jag som jag frågade just för att jag ville åt den optimala längden utan att åka till verkstaden. Jag vet också av erfarenhet vad som händer om snöret är för långt eller kort.

Så ni som VET vad den rätta längden är får gärna upplysa mig om den och helst då i form av metrisk skala företrädelsevis centimeter ;-). Övrigt mellan tummen å röva är inte av intrease.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249173 De färdigkapade är 90cm.

Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

totte  
#249187 35 7/16 tum. Ungefär en och en halv aln eller knappt tre fot vilket är en yard.

Avatar Fallback

Re: Snörets längd?

Blandskog  
#249190 Tack Palms!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249215 Tack Totte. Hade glömt att det fanns en Aln. Behöver nog repetera lite!

Användarvisningsbild

Re: Snörets längd?

totte  
#249220
Mange skrev:Tack Totte. Hade glömt att det fanns en Aln. Behöver nog repetera lite!


:lol:

Avatar Fallback

Re: Snörets längd?

lars11  
#249273 ja en famn alnar...
nåväl, har en 254 och tycker att snöret känns kort, verkar bottna när jag drar men trumman är full. Nån annan som upplever det?

Kan man hitta ett lika starkt fast något tunnare snöre? Vad är originalsnöret för diameter?
(haha, man måste trimma allt. även startsnören... )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).